بیش از ۷۰ عالم و مرجع شیعه توهین به مقدسات مذاهب را منع کرده اند/ مسئولین امنیتی و قضایی باید اقدامات خود را درباره حمله به بانوی ناهی از منکر در میبد تکمیل کنند/ لزوم توجه مجلس به تصویب ماده واحده برگزاری انتخابات میاندوره‌ای درحوزه‌های فاقد نماینده

امام جمعه میبد در ادامه، تصویب ماده واحده برگزاری انتخابات میاندوره ای در حوزه های انتخابی فاقد نماینده در مجلس شورای اسلامی را ضروری خواند و افزود: طبق قانون باید این ماده واحده در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد که اگر حادثه ای برای نماینده ی منطقه ای رخ می دهد، آن حوزه انتخابی از وجود نماینده محروم نشود.

امام جمعه میبد در خطبه های نمازجمعه این هفته با گرامی داشت میلاد نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و سلاله پاکش حضرت امام صادق (ع)، به معرفت افزایی در این ایام تاکید کرد و افزود: امیدواریم جشن های مناسب و شادی در این ایام در جامعه برگزار شود.

به گزارش نارین نیوز، آیت الله اعرافی گفت: از نشانه های مومن این است که در عزاداری خاندان پیامبر سوگوار و در میلاد و شادی آنها با رعایت ضوابط شاد باشد.

خطیب جمعه میبد با گرامی داشت هفته وحدت، نا آشنایی با مبانی وحدت را از موانع درونی وحدت امت اسلام خواند و افزود: عدم درک وحدت، از عوامل درونی امت اسلام است که گاهی نخبگان امت اسلام به این همه اشتراکات و اصول مهم در وحدت بی توجه هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، انحراف و افراط گرایی و غرض ورزی را دومین مانع درونی وحدت امت اسلام برشمرد و افزود: عده ای کج راه در بین شیعه و سنی هم هستند که به بهانه های واهی از مسیر اصلی خارج می شوند.

وی، فتوای به کفر را یکی از فتواهای خطرناک عنوان کرد و افزود: القاعده و عوامل تکفیری در میان اهل سنت خطر بزرگی است که به بهانه کفر، دست به جنایت های وحشتناک می زنند در حالی که چگونه کسی که رو به کعبه نماز می گذارد با قرآن انس دارد به خدا و پیامبر خدا اعتقاد دارد، کسی را به راحتی کافر می داند و او را گردن می زند.

امام جمعه میبد با بیان اینکه اخیرا بیش از ۷۰ عالم و مرجع بزرگ ما از جمله مقام معظم رهبری اتفاق نظر دارند که نباید به مقدسات مذاهب اهانت شود و به کارهای ناصحیح دست زد افزود: انتظار داریم علمای اهل سنت هم به همین یکدستی و وضوح اعلام کنند که شیعه هم مسلمانند و تکفیر و ترور را محکوم کنند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه، موانع خارجی را یکی دیگر از موانع وحدت و هبستگی امت اسلام بیان کرد و افزود: توطئه های صهیونیست ها و استکبار و امریکا مهمترین مانع وحدت امت اسلام است و سرنخ هایی وجود دارد که نشان می دهد پایه های اختلاف و به جان هم افتادن در منطقه از دستگاه های امنیتی قدرتهای استکباری سرچشمه می گیرد.

وی با اشاره به اینکه استکبار با ضربه هایی که از اسلام خورده از همگرایی امت اسلام وحشت دارد تصریح کرد: دشمنان بدانند امت اسلام به برکت مولد نبی مکرم اسلام، انقلاب اسلامی، بیداری و هوشمندی ملت و به فضل الهی از این خطرها هم عبور خواهد کرد و خورشید پرفروغ طلوع تمدن اسلامی را شاهد خواهیم بود.

آیت الله اعرافی در ادامه به اشاره به همبستگی اقوام و مذاهب در ایران اسلامی گفت: همبستگی اقوام، مذاهب و اقلیت ها در ایران یک اصل مهم در قانون اساسی و در حکومت داری ایران است و نگاهی که در قانون اساسی و حکومت داری نسبت به اقلیت های دینی وجود دارد رشد مساجد و امکانات آن ها در پرتو انقلاب اسلامی قابل تحسین است.

امام جمعه میبد افزود: ایران پایگاه انقلاب و جایگاه اسلام است و همبستگی اقوام و مذاهب، نژادها و زبانها باید در کنار هم و زیر پرچم اسلام ادامه داشته باشد.

خطیب جمعه میبد در ادامه، مبانی و ملاک های وحدت را نخستین مسئله در وحدت میان مذاهب اسلامی و امت اسلام خواند و در پاسخ به این سوال که وحدت یعنی چه و در کجای وحدت، به هم پیوستگی و یگانگی وجود دارد؟ گفت: مذاهب چهارگانه اسلامی و مذاهب اهل سنت در میان خودشان از نظر کلامی، فقهی، حدیثی و تفسیری تفاوت هایی دارند؛ بین مذاهب کلامی، معتزله، اشاعره هم باز تفاوتهایی وجود دارد و بین شیعه هم یک سلسله تفاوت هایی دیگری وجود دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در مقابل تفاوت های اندک و ظاهری، امت اسلام مشترکات فراوانی دارند که می تواند موجب وحدت و همدلی آنها شود افزود: در بحث اعتقادی و مبانی؛ نظیر توحید، نبوت پیامبر خدا، معارف اعتقادی بین مذاهب اسلامی از جمله شیعه و سنی مشترکات فراوانی وجود دارد و همین طور در نمادها و شعائر و منابع دینی مانند قرآن، سنت پیامبر، شعائر دینی کعبه، قبله و نماز کتاب قطوری از نقاط اشتراک مذاهب اسلامی در مبانی اعتقادی وجود دارد و در بحث اهل بیت که شیعه نگاه ویژه ای بر آن دارد هم در مسیر متناقض نیست و جایگاه اهل بیت و خاندان پیامبر و ائمه هدی در منابع عامه تعریف شده است و در حوزه مسائل اخلاقی، احکام و فقه و مصالح امت اسلام هم اشتراکات زیادی وجود دارد.
وی با اشاره به مصالح مشترک امت اسلام گفت: بیش از ۵۰ درصد ذخائر، معادن طبیعی و انرژی جهان، منابع انسانی و امکانات در دست امت اسلام است و اگر امت اسلام به هم پیوستگی دینی داشته باشند قطب بزرگ در عالم اقتصاد، سیاست و اثرگذ اری در عرصه جهان خواهند داشت.
آیت الله اعرافی تاکید کرد: کشورهایی که در خاورمیانه و سایر نقاط عالم، زیر خیمه اسلام و پرچم پرافتخار اسلام و زیر نام مبارک حضرت محمدمصطفی صلوات الله علیها حضور دارند به تنهایی راه به جایی نمی برند و مصالح آنها با پایه ریزی تمدن و جریان قوی فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در دنیا قابل حفظ و تامین است.
خطیب جمعه میبد خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، امت اسلام دشمنان مشترکی دارند که خیر هیچ کدام از آنها را نمی خواهند و شیعه را به گونه ای و اهل سنت را جور دیگر تحریک می کند و به جان هم می اندازند.
وی افزود: همین روزها جریانات ناسالم شیعی زیر چتر امنیتی لندن و انگلیس قرار دارند تا بر اختلافات دامن بزنند و آن طرف، القاعده که دست پروده خود امریکا است در عراق و سوریه دست به جنایت می زنند.
رئیس جامعه المصطفی العالمیه گفت: بنابر این دشمنان اسلام هبستگی ۵۰ کشور اسلامی با یک و نیم میلیارد جمعیت مسلمان و حاکمیت آنها بر منابع و ذخائر طبیعی را تحمل نمی کنند.
امام جمعه میبد با بیان اینکه علمای بزرگ عامه و اهل سنت و دانشگاه و روشنفکران جهان اسلام باید بدانند که این قدرت بی پایان و عظیمی که دشمنان اسلام آن را تحمل نمی کنند تصریح کرد: باید با اعتقاد به مبانی مشترک امت اسلام، این مصیبت تفرقه امت اسلام را معالجه کنند.
خطیب جمعه میبد خاطرنشان کرد: وحدت و همدلی دستور پیامبر خدا، توصیه اولیای دین و ائمه هدی است و از درون دین و منابع، متون دین و احکام فقهی ما برخواسته است و در این عصر، یک امر بسیار مهم سیاسی است.
ضرورت نشر معارف و آرمانهای انقلاب اسلامی در بین نسل جوان :
آیت الله اعرافی در بخش دیگر از بیانات خود با اشاره به سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، بر حضور گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن تاکید کرد و افزود: مردم، موسسات، هیئت ها و مساجد باید در بزرگداشت سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در نشر معارف و آرمانهای انقلاب اسلامی و انتقال آن به نسل نوجوان و جوان تلاش کنند.

توجه مجلس و نمایندگان بر تصویب ماده واحده برگزاری انتخابات میاندوره ای درحوزه های فاقد نماینده :

امام جمعه میبد در ادامه، تصویب ماده واحده برگزاری انتخابات میاندوره ای در حوزه های انتخابی فاقد نماینده در مجلس شورای اسلامی را ضروری خواند و افزود: طبق قانون باید این ماده واحده در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد که اگر حادثه ای برای نماینده ی منطقه ای رخ می دهد، آن حوزه انتخابی از وجود نماینده محروم نشود.

وی افزود: امیدواریم مجلس و نمایندگان به این طرح توجه کنند تا حقوق مردم پایمال نشود.

حفظ حرمت و کرامت آمرین به معروف در جامعه :

آیت الله اعرافی با اشاره به بی مهری قرار گرفتن یکی از آمرین امر به معروف و نهی از منکر در میبد در چند هفته گذشته، از همه آمرین امر به معروف و نهی از منکر که پاسدار ارزشهای دینی در جامعه هستند قدردانی کرد و افزود: حرمت و کرامت آمرین به معروف و ناهی از منکر در جامعه حفظ شود و به صورت فرهنگ عموی در جامعه نهادیه شود.

وی افزود: مسئولین بخش امنیتی و قضایی باید اقدامات خود را در این زمینه تکمیل کنند.

شورای آموزش و پرورش میبد از شورهای موفق در استان :

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با گرامی داشت هفته شوراهای آموزش و پرورش گفت: شورای آموزش و پروش میبد یکی از شوراهای موفق در این زمینه است که امیدواریم این موفقیت با برنامه ریزی های درست در مسیر تعلم و تربیت ادامه داشته باشد.

نمازجمعه فرصتی برای بازنگری پرونده اعمال :

امام جمعه میبد در آغاز این خطبه هم نمازگزاران را به تقوا و پارسایی سفارش و دعوت کرد و افزود: هر روز باید دقایقی را به اندیشه در عاقبت کار و پایان عمر و ذخیره ای که از این دنیا برگرفته ایم مصرف شود چرا که اجل وقت معینی ندارد و هر لحظه ممکن است طومار زندگی ما را برهم بپیچد و اگر چنین است یک لحظه هم نباید احساس آسایش و آرامش داشت اما غالبا در غفلت هستیم.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه هر لحظه ممکن است اجل ما را به پایان خط برساند و ابدیت را در برابر ما قرار دهد گفت: این روزهای گذرا و فرصت هایی که به سرعت در حال گذراست زمینه زندگی ابدی و جاویدان است و باید به بررسی عمل و پرونده خود توجه داشته باشیم.

خطیب جمعه میبد خاطرنشان کرد: هرچند این بازنگری پرونده اعمال در تصور بسیار ساده و آسان است اما در عمل خیلی دشوار است و زندگی و سرگرمی های کار دنیا این فرصت تامل را از ما می گیرد.

امام جمعه میبد گفت: یکی از فلسفه های بزرگ نماز و خطبه این است که هر هفته یک بار همه ما متوجه امر تقوا شویم و به خود باز گردیم چرا که غفلت ها پای ما را بسته، چشمان ما را کور کرده و قلب های ما را تیره کرده است و باید به هوش باشیم و از آینده، ابدیت و سعادت خود غافل نشویم.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: اگر از اصل محاسبه، مراقبه و بازنگری در کارنامه خود و توجه به پرونده اعمال غفلت کنیم از مسیر الهی گمراه خواهیم شد بنابراین باید به خدا پناه ببریم و در مسیر اصلاح نفس و خودسازی حرکت کنیم.

منبع: میبدآدینه