بانوی هنرمند میبدی احیاگر صنعت کار‌بافی

بانوی هنرمند میبدی با تلاش و سخت‌کوشی خود به هنرصنعت رو به فراموشی «کار بافی» جانی دوباره داد .

به گزارش میبدما؛ «فاطمه شریف‌زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، در مورد این هنر می‌گوید: کاربافی از صنایع نساجی سنتی است که در شهر میبد از قدیم الایام وجود داشته ولی در گذر زمان همانند بسیاری از هنرهای سنتی رو به فراموشی رفته است.

وی ادامه می‌دهد: این هنر سنتی که به «کار توفی»، «کار ششوگ»و «کار کرباس» نیز معروف است، برای برخی از بانوان به دلیل تحرک بافندگان نوعی ورزش نیز محسوب می‌شده است ولی به دنبال کاهش تحرک امروزی افراد، کمتر جوانان از آن استقبال می‌کنند.

شریف‌زاده اظهار می‌کند: این دستباف سنتی که از نظر رنگ با بیش از دو هزار تنوع رنگی در نوع خود کم‌نظیر است، قبلاً به منظور تهیه کیسه حنا، پلاس و باند بافته می‌شده است ولی اکنون برای مصارف مدرن‌تر از جمله شال، سفره، چادرشب، روتختی، بقچه، دستمال آشپزخانه و حتی پارچه‌های لباسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در مورد علت روی آوردن خود به این هنرصنعت، می‌گوید: تحصیلاتم را تا دیپلم ادامه دادم ولی به دلیل امور خانه‌داری از ادامه‌‌ی تحصیل بازماندم و از آنجایی که همسرم نیز موافق فعالیت من در بیرون از منزل نبود، برای کمک به درآمدزایی خانواده‌ام تصمیم گرفتم که هنر کاربافی را از مادرم بیاموزم و اکنون حدود ۱۵سال است که در این هنر مشغول به فعالیت هستم.

وی که علاوه بر فعالیت در امر تولید، به آموزش این هنر سنتی به نسل جدید نیز پرداخته است، عنوان می‌کند: در حال حاضر حدود ۱۰ کارگاه کاربافی زیر نظر من در شهرستان میبد فعالیت می‌کنند که حدود ۳۰۰ بافنده در آنها مشغول به کار هستند.

به گفته‌ی این بانوی هنرمند، تعدادی از این کارگاه‌ها علاوه بر شهر میبد در روستاهای محمد‌آباد، حجت آباد، مهر‌آباد، رکن‌آباد،حسن آباد، بفروئیه و شهرهای همجوار همچون اردکان و حتی یک روستا در کهنوج استان هرمزگان قرار دارند.

شریف‌زاده در مورد نحوه فعالیت بافندگان در این کارگاه‌ها بیان می‌کند: دستگاه، نخ و مواد اولیه مورد نیاز بافندگان را خودمان تهیه و در اختیار آنها قرار می‌دهیم و و در نهایت نیز تولیدات آنها را خریداری می‌کنیم.

وی از مشکل اصلی در این حوزه را بی‌توجهی مسئولان مربوطه به موضوعاتی مانند بسته‌بندی، بازاریابی و صادرات اشاره می‌کند.

این بانوی هنرمند با بیان این که گردشگران خارجی به شدت راغب به خرید این قبیل منسوجات هستند، خواستار حمایت و کمک مسئولان برای تحقق بیشتر این امر است.

شریف‌زاده در پایان با ابراز خوشنودی از احیای این هنرصنعت رو به فراموشی، از حمایت‌های فرمانداری و کمیسیون امور بانوان شهرستان و همچنین صنایع دستی استان قدردانی می‌کند.