واقف قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین موقوفه در یزد، یک بانوست

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد با بیان اینکه قدیمی‌ترین وقف‌نامه مرتبط با سیدالشهدا در استان یزد ۴۷۶ سال قدمت دارد، گفت: این وقف‌نامه متعلق به یک بانو است.

به گزارش میبدما به نقل از سرو ابرکوه، «حجت‌الاسلام حسین زارع زاده» مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدبانو با بیان اینکه موقوفات زنان نشان از نقش زنان در تمدن اسلامى است، اذعان کرد: نیمی از جامعه را بانوان تشکیل داده‌اند اما با بررسی نقش مهم آن‌ها در خانواده درمیابیم که فرهنگ و گرایش فکری جامعه به نحوه ایفای نقش زن در خانواده بستگی دارد.

وی با بیان اینکه در بزرگ‌ترین وقف‌های یزد زنان بزرگی همچون بی‌بی فاطمه خاتون ‏در قرن نهم هجری و خانش بیگم در قرن دهم هجری اقدام به وقف نموده‌اند، خاطرنشان کرد: قدیمی‌ترین وقف‌نامه مربوط به سیدالشهداء(ع)، در عهد صفویه به سال ۹۶۳ ه.ق و متعلق به خانش بیگم است.

زارع زاده با بیان اینکه ۴۵ درصد موقوفات استان یزد مربوط به حضرت سیدالشهدا (ع) است، تصریح کرد: وقف‌نامه خانش بیگم بنت سلطان شاه‌اسماعیل‌ الحسینی‌ الموسوی‌ الصفوی که ۴۷۶ سال قدمت دارد با نیت شیعیان زوار عتبات عالیات است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد با اشاره به اینکه رقابت موقوفه خانش بیگم در شهرستان‌های تفت و مهریز و میبد پراکنده هست، اظهار کرد: به علت گذشت ۵ قرن از این موقوفه، مکان دقیق رقبات آن در شهرستان‌های استان در دست شناسایی می‌باشد.