مشکل اصلی صنعت زیلوبافی ناشناخته ماندن است

یکی از فعالین صنعت زیلوبافی با اشاره به ضرورت حمایت مسئولین از این صنعت گفت: مشکل اصلی صنعت زیلوبافی ناشناخته ماندن است که این موضوع می‌طلبد اقدامات اساسی برای معرفی این محصول صورت گیرد.

به گزارش میبدما به نقل از خبرگزاری فارس از یزد، زیلو به‌عنوان یکی از هنرهای نفیس و ارزنده و همچنین قدیمی‌ترین محصولات دستباف به شمار می‌رود که در میان همه کف‌پوش‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

این دست بافته مهم بشری که قدمت آن به دوره پیش از اسلام می‌رسد از نخ بافته‌شده و در تابستان‌های گرم موجب خنکی می‌شود. استفاده نمودن از زیلو به‌جز تأثیرگذاری بر روح و سلامت جسمی افراد جامعه به حفظ سرمایه و هنر در کشور کمک می‌کند و ازآنجایی‌که الیاف اکرولیک و پلی‌استر برای مبتلایان به اگزمای پوستی مضر است لذا مفروشات طبیعی مانند زیلو برای کسانی که از حساسیت‌های پوستی رنج می‌برند می‌تواند انتخاب بجایی باشد.

با توجه به اینکه زیلو از مواد سلولزی، گیاهی و طبیعی بافته می‌شود؛ قابلیت بازیافت داشته و به طبیعت برگردانده می‌شود و همچنین با توجه به مکانیسم پیچیده ازنظر بافت به‌عنوان نوع تکامل‌یافته گلیم و جاجیم محسوب می‌شود.

در این رابطه سید محمدحسن علائی یکی از فعالان درزمینهٔ بافت زیلو در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد با اشاره به اینکه بازار فروش زیلو می‌تواند بسیار گسترده باشد گفت: علی‌رغم مزیت‌هایی که این نوع فرش دارد و از بیماری‌های تنفسی که در اثر ایجاد ذرات معلق در هوا ایجاد می‌شود؛ جلوگیری می‌کند هنوز درزمینهٔ معرفی آن نقص‌هایی وجود دارد.

این فعال اقتصادی بابیان اینکه بافت زیلو به‌طور عمده در شهرستان میبد و به‌صورت محدود در اردکان و همچنین در یزد به همت سپاه در قالب آموزش‌های بسیج سازندگی نیز راه‌اندازی شده است، اظهار داشت: در میبد ۸۰۰ نفر فعال زیلوبافی وجود دارد و این آمار در کل استان حدود هزار نفر می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه بازار فروش زیلو به‌صورت فصلی بوده و در ایام عید نوروز به اوج خود می‌رسد، تصریح کرد: مشکل اصلی درزمینهٔ فروش زیلو، ناشناخته بودن و معرفی نشدن این محصول است به‌گونه‌ای که حتی در کشور خودمان نیز این محصول شناخته‌شده نیست و مردم از این محصول و مزیت‌های آن چیز خاصی نمی‌دانند.

علائی با تأکید بر اینکه این حرفه می‌تواند مصداق کاملی از اقتصاد مقاومتی باشد اذعان داشت: متأسفانه به دلیل عدم معرفی و کامل نبود چرخه تولید در این حرفه و مشکلاتی که درزمینهٔ بازاریابی وجود دارد، موجب کم رونقی و همچنین افزایش قیمت زیلو شده است.

این فعال اقتصادی در ادامه با اعلام این خبر که مکان‌هایی مانند خانه زیلو در میبد در حال انجام کارهای پژوهشی بنیادین درزمینهٔ ایجاد تغییر در دستگاه زیلوبافی و افزایش کار آیی و استفاده در عرصه‌های کیف، روکش مبل و … است؛ عنوان کرد: با توجه به خصوصیات خوبی که زیلو دارد قطعاً بازار خوبی خواهد داشت.

این فعال حوزه زیلو با اشاره به اینکه ما جای خالی زیلو را حس می‌کنیم و تا معرفی‌های لازم صورت نگیرد، قطعاً صادراتی هم نخواهیم داشت، خاطرنشان کرد: در نمایشگاه‌های فرش برگزارشده در خارج از کشور از زیلو دعوت نشده است درحالی‌که با توجه به اینکه هیچ‌گونه مواد صنعتی ندارد، به‌عنوان فرش سلامت شاخص بوده و یک فرش ایرانی و ملی می‌تواند در نظر گرفته شود.

وی در پایان تأکید کرد: بقای صنعت هزاران ساله زیلوبافی نیازمند حمایت مسئولین است تا این هنر ماندگاری که با تاریخ و هویت ایرانی گره خورده است از نابودی و فراموشی نجات پیدا کند.