درسی که پدر به پسر داد؛ آیت‌الله جنتی در اختتامیه عمار/ رونمایی از عمارهای بین‌المللی و خط و نشان داستانی‌سازها برای سینمای ایران

در شب اختتامیه‌ی چهارمین دوره‌ی جشنواره‌ی مردمی فیلم عمار، در حالی که حضور «آیت‌الله جنتی» به عنوان دبیر شورای نگهبان و عدم حضور «علی جنتی» به عنوان وزیر ارشاد کاملاً جلب توجه می‌کرد، رساترین صدایی که در سینما فلطین به گوش می‌رسید، ندای مرگ بر امریکا بود. به گزارش رجانیوز، شب گذشته چهارمین دوره‌ی جشنواره‌ی […]

در شب اختتامیه‌ی چهارمین دوره‌ی جشنواره‌ی مردمی فیلم عمار، در حالی که حضور «آیت‌الله جنتی» به عنوان دبیر شورای نگهبان و عدم حضور «علی جنتی» به عنوان وزیر ارشاد کاملاً جلب توجه می‌کرد، رساترین صدایی که در سینما فلطین به گوش می‌رسید، ندای مرگ بر امریکا بود.

به گزارش رجانیوز، شب گذشته چهارمین دوره‌ی جشنواره‌ی مردمی فیلم عمار با حضور پرشور مردم و چهره‌های فرهنگی، هنری و سیاسی در سینما فلسطین تهران به کار خود پایان داد و برگزیدگان این دوره‌ی خود را شناخت. از جمله چهره‌های شناخته شده‌ی حاضر در اختتامیه می‌توان به «آیت‌الله جنتی»، خانواده‌ی شهید «احمدی روشن»، «سردار نقدی»، «حجت‌الاسلام شهاب مرادی»، «سعید قاسمی»، «فرج‌الله سلحشور»، «محسن مومنی»، «علیرضا قزوه»، «ابوالقاسم طالبی»، «نادر طالب‌زاده»، «حسن عباسی»، «حجت‌الاسلام رسایی»، «علاءالدین بروجردی»، «محمدحسین نیرومند»، «سید ناصر حسینی‌پور»، «دکتر فواد ایزدی»، «محمد صادق کوشکی»، «مرتضی شعبانی»، «جمال شورجه»، «حامد زمانی»، «علی محمد مودب»، «جهانگیر الماسی»، «حبیب احمدزاده»، «وحید یامین‌پور»، «محمد تقی فهیم»، «احمد نجفی»، «محمدرضا شفیعی»، «محمدرضا عباسیان»، «سلیم غفوری»، «محسن علی‌اکبری» و … اشاره کرد.

در ابتدای مراسم اختتامیه و پس از تلاوت قرآن، «محمد مهدی سیار» -شاعر جوان و مطرح کشورمان- به عنوان مجری برنامه روی سن آمد و بعد از بیان مقدمه و پخش کلیپی از جشنواره، نوبت به سخنرانی «وحید جلیلی» به عنوان مسئول شورای سیاست‌گذاری جشنواره‌ی مردمی فیلم عمار رسید تا بر خلاف دوره‌های گذشته که معمولاً وی صحبت نمی‌کرد، این بار گزارشی از جشنواره را به حضار ارائه کند.

«جلیلی» ابتدا به نحوه‌ی شکل گیری جشنواره در سال ۸۸ با تنها ۲۰ فیلم اشاره کرد و ادامه داد که در دوره‌ی های بعدی تعداد فیلم‌ها به ترتیب به۳۰۰، ۷۰۰ و در دوره‌ی چهارم به بیش از ۱۰۰۰ فیلم رسیده است. او سپس با بیان اینکه در بخش بین‌الملل استقبال از جشنواره برای خود دست‌اندرکاران هم تعجب‌برانگیز بوده، عنوان کرد: « امسال در بخش دیگری فراخوان بین‌المللی هم دادیم و برای خود ما هم جالب بود که بیش از ۷۰۰ اثر از فیلم‌سازان حدود ۷۰ کشور در سایت جشنواره ثبت‌نام کردند. همین استقبال بین‌المللی در این مدت به ما نشان داد که انسان‌های زیادی وجود دارند که از انحصار پیچیده‌ی‌ رسانه‌های جهان رنج می‌برند و به دنبال روزنه‌ای می‌گردند تا از طریق آن فریاد خودشان را به مخاطب برسانند و ان‌شاءالله از سال آینده بخش بین‌الملل جدی‌تر دنبال خواهد شد.»

به گزارش فارس، جلیلی پس از اشاره به اکران جشنواره‌ی عمار در غزه، با توجه به فلسفه‌ی برپایی جشنواره‌ی عمار افزود: «جشنواره‌ی عمار برای این تاسیس شد که این سوال را در ذهن‌ها ایجاد کند که چرا بسیاری از کارهایی که در حوزه‌های انیمیشن، مستند، داستانی و غیره تولید می‌شود، به مخاطب خود نمی‌رسد و از مخاطب بالقوه‌ی منطقه‌ای و بین‌المللی باز می‌ماند. دوم آنکه بسیاری از داستان‌ها و معارف ما در قالب‌های مختلف به سینما راه پیدا نکرده است. شما کدام ملت را در جهان و در تمام تاریخ سراغ دارید که این همه ماجرا و قهرمان داشته باشد. اگر همین چند دهه‌ی اخیر ایران را در نظر بگیرید، ده‌ها هزار شهید که همه‌ی آنها الگویی برای جهان هستند و انواع و اقسام اتفاقاتی چون ۱۵ خرداد ۴۲ فرصت‌هایی برای فیلمسازی است؟ ۳۲ سال پیش رئیس جمهور، رئیس قوه قضاییه و نمایندگان پارلمانی و بیش از ۱۷ هزار شهید این کشور را ترور کردند، اما حتی یک فیلم سینمایی هم درباره‌ی این ترورها ساخته نشده در حالی که سینمای ایران از لحاظ فنی و نیروی زبده از دیگر کشورهای اروپایی جلوتر و جزو ۱۰ تا ۱۵ کشور اول جهان است.»

وی ابراز امیدواری کرد که بتوان در فرصتی بهتر در مورد خدمات انقلاب اسلامی به سینما صحبت کرد و تصریح نمود: «در همین ایام بسیاری از گزاره‌های غلط و رایج مثل اینکه فیلم‌های انقلاب مخاطب ندارد، توسط جشنواره‌ی عمار باطل شد.» او در پایان به سالگرد شهادت «شهید مصطفی احمدی روشن» اشاره کرد و یاد او را گرامی داشت.

در ادامه، بعد از پخش یک کلیپ از اتفاقات جشنواره‌ی چهارم، نوبت به تقدیر از «فرج‌الله سلحشور» رسید. در ابتدا فیلم مستندی از فعالیت‌های «سلحشور» پخش شد که در آن به استقبال فراوان کشورهای منطقه و جهان از سریال‌ «یوسف پیامبر» و «مردان آنجلس» و اهدای لوح فشرده‌ی سریال «مردان آنجلس» از سوی رئیس‌جمهور وقت به پاپ ژان‌پل دوم اشاره شده بود. سپس با حضور آیت‌الله جنتی و خانواده‌ی شهدا از جمله پدر «شهید احمدی‌روشن» در کنار «نادر طاب‌زاده»، «جمال شورجه» و «ابوالقاسم طالبی» و با تشویق طولانی حضار، از «سلحشور» تجلیل شد.

«سلحشور» در ابتدای سخنان خود، با اشاره به مثالی تصریح کرد که اگر موفقیتی بوده، «سلحشور» هیچ نقشی در آن نداشته و همه حاصل توفیق خدا و قوت قرآن و هنر هنرمندان دیگر بوده است و خدا بوده است که زیر کتف او را گرفته است و وی فقط انجام وظیفه کرده است.»

او سپس ادامه داد: «هنرمند اگر کار خوبی انجام دهد، انجام وظیفه کرده و اگر کار بدی انجام دهد، شایسته‌ی تنبه است. باید توجه کرد که هنرمندان تنها در یک رشته‌ی خاص تخصص دارند و نباید آنها را با علما در یک حد قرار دهیم. گاهی هنرمندان را بیشتر از لیاقت آنها تحویل می‌گیرند. خب چرا به جای آنکه «احمدی‌روشن‌ها» الگو شوند، یک بازیگر باید الگو شود؟»

سپس نوبت به «آیت‌الله جنتی» رسید تا پشت تریبون قرار گیرد و به نکاتی اشاره کند. دبیر شورای نگهبان در ابتدا به عدم آمادگی برای سخنرانی اشاره و عنوان کرد: «دکتر جلیلی امروز از من خواست که برای ادای نماز به اینجا بیایم و قرار بر سخنرانی نبوده و حالا این حضور کمی غافلگیرانه است.»

به گزارش مهر، آیت الله جنتی ادامه داد: «نیازی نیست که من به شما بگویم که ارزش هنر چیست، اما مثال می‌زنم. زمانی فیلمی را برای حضرت امام (ره) نشان دادند که نقش روشنفکری داشت و امام درباره‌ی آن فیلم گفتند که آن فیلم از صد منبر بهتر است. خود من فیلم «توبه‌ی نصوح» را که سلشحور در آن نقش داشت و صحنه‌ها و جمله‌های آن را هیچ گاه از یاد نمی‌برم. در یکی از صحنه‌های فیلم، مظلومی در برزخ که حقش در دنیا ضایع شده بود، پشت ظالم راه می‌رفت و به او می‌گفت حق من را بده. این صحنه تاثیر زیادی بر من گذاشت و من هنوز به آن فکر می‌کنم.»

دبیر شورای نگهبان در ادامه با طرح این سئوال که چرا ما نباید در جمهوری اسلامی هنرمند متعهد داشته باشیم که جواب نامربوط‌ها را بدهد، اضافه کرد: «اگر این هنرمندان متعهد فسادهای آمریکا را نشان دهند و در مورد آنها فیلم بسازند، دیگر آمریکایی‌ها سر بلند نمی‌کنند و دیگر کسی از رابطه با آمریکا دم نمی‌زند.»

آیت‌الله جنتی با تاکید بر ساخت فیلم درباره فتنه عنوان کرد: «در قضیه‌ی فتنه کار هنری بسیاری می‌توانید بکنید به طوری که کسی هوس نکند از این قضیه دفاع کند. صحنه‌ها به شکلی باشد که هر بچه ای با دیدن آنها احساس تنفر کند که چقدر آدم‌ها در فتنه گناهکار شدند و این به این دلیل بود که اینها بصیرت نداشتند.»

وی ادامه داد: «هنر در تربیت انسان جایگاه والایی دارد و امیدوارم مسئولان این جشنواره هنرمندان متعهد را تکثیر کنند تا هنر نقش اول را در انقلاب داشته باشد. هنر کارهای بسیاری باید بکند. همه باید از هنرمندان متعهد تقدیر و تشکر کنند و من امیدوارم این هنرمندان به گونه‌ای زیاد شوند که ظهور حضرت ولی عصر (عج) را با آماده کردن افکار نزدیک کنند.»

در ادامه‌ی مراسم، بالاخره نوبت به اهدای جوایز و اعلام برگزیدگان رسید که با توجه به تعدد بخش‌ها و تعداد بالای برگزیدگان با توجه به نزدیک بودن سطح آثار به هم و نیز پخش کلیپ آثار برگزیده، این بخش به طول انجامید و موجبات خستگی حضار را فراهم کرد. گرچه مراسم نسبت به دوره‌های قبلی با نظم بسیار بالاتری برگزار شد و اگر کمی کوتاه‌تر بود، به یک اختتامیه‌ی ممتاز تبدیل می‌شد.

لیست کامل برگزیدگان چهارمین دوره‌ی جشنواره مردمی فیلم عمار را می‌توانید اینجا مشاهده کنید.

از نکات جالب جشنواره، فریاد مرگ بر آمریکای حضار در هنگام تقدیر از برگزیدگان بخش «مرگ بر امریکا» جشنواره بود که البته در چند جای مراسم، تکرار شد. صلوات فرستادن‌های برخی از حضار در تایید جشنواره و یا انتقاد از سران فتنه، در نوع خود جالب توجه می‌نمود.

 یکی از نکات جالب اختتامیه‌ی جشنواره، تقدیر از خانواده‌ی شهید «سید حسام قدرت» بود که با یک پویانمایی ده دقیقه‌ای در جشنواره شرکت کرده بود. این پویانمایی با عنوان «معاد» توسط «سید حسام قدرت» در سال ۶۱ و برای صداوسیمای جمهوری اسلامی تولید شده بود و سازنده‌ی آن کمی بعد در جبهه‌ها به شهادت می‌رسد. خواهر این شهید با حضور روی سن،  چند دقیقه‌ای در مورد فضائل  این شهید صحبت کرد.

 «مهدی زمان‌پور کیاسری» که با مستند «تولدت مبارک» با موضوع زندگی شهید «احمدی‌روشن» برنده‌ی فانوس عمار در این دوره شد، جایزه‌ی خود را به پدر این شهید تقدیم کرد.

از جمله حواشی دیگر اختامیه، خط و نشان کشیدن برگزیدگان بخش فیلم داستانی نیمه‌بلند‌ برای رقبای خود بود. از جمله «موسی خانزاده‌« کارگردان فیلم داستانی «شربت سینه» و از هنرجویان حوزه‌ی هنری که در ابتدای صحبت‌هایش در حضور محسن مومنی –رئیس حوزه‌ی هنری- از این نهاد و اقدامش در اکران نکردن فیلم‌های غیراخلاقی تشکر کرده و عنوان کرد: « به سازندگان چنین فیلم‌هایی می‌گوییم بچه حزب‌الهی‌ها آمده‌اند و ما دیگر اجازه ساخت فیلم‌های غیرارزشی نمی‌دهیم.»

«مرتضی علی عباس میرزایی» هم دیگر برگزیده‌ی بخش داستانی بود که روی سن اعلام کرد: « کسانی که امروز در جشنواره عمار جایزه بخش داستانی را گرفتند یک موج و جریان هستند و ما با حمایت شما مردم آمده‌ایم.» ضمن اینکه وقتی سیار –مجری برنامه- با نام «میرزایی» و ارتباط آن با هیبت او شوخی کرد، «میرزایی» در حین امدن روی سن در گوش «سیار» چیزی گفت و لحظاتی بعد، سیار گفت: «صراحت ایشان هم به هیبت‌شان رفته است!»

تقدیر از «علی سلیمانی» -بازیگر آثاری چون «وضعیت سفید» و «بی‌پولی»- به دلیل نقش‌آفرینی در فیلم داستانی «لکه» از دیگر نکات جالب اختتامیه بود. «سلیمانی» روی سن دو نکته‌ی کوتاه هم گفت. اول اینکه ریتم مراسم کند است و دوم اینکه امیدوار است که به زودی جشنواره‌ی تئاتر عمار هم برگزار شود.

«محمد باقر مفیدی‌کیا» که با فیلم جنجالی «لکه» جایزه‌‌ی بهترین کارگردانی را دریافت کرد، جایزه‌اش را به شهدای هشت ماه نبرد مقدس و فتنه‌ی ۸۸ تقدیم کرد که این قدام او با تشویق حضار روبرو شد.

«سهیل سلیمی» -برنده‌ی فانوس بهترین فیلمنامه‌ی بلند داستانی- هم پشت تریبون رفته و از «حسن عباسی» که در سالن حضور داشت، تقدیر و سپاس‌گذاری کرد.

محمدحسن یادگاری، کارگردان مستند «داوطلبین عزیز» نیز که لوح افتخار بخش نقد درون گفتمانی، فتنه ۸۸ و جنگ نرم را دریافت کرد، در سخنانی از پدر و مادرش تشکر کرد و گفت: «ان شاء الله عمار فرماندهان رسانه‌ای برای ظهور حضرت مهدی(عج) تربیت کند. امیدوارم فانوس‌های عمار چراغی باشد که ما را به سیمرغ حقیقی است برساند نه سیمرغ‌های مجازی و بعضا دروغین چراکه سیمرغ حقیقی فنای فی‌الله است.»

«محمدحسین نیرومند» هم در بخش تقدیر از برگزیدگان پویانمایی، از «علاءالدین بروجردی» به دلیل حمایت از انیمیشن و تبدیل شهر خود به قطب انیمیشن ایران تقدیر و از او برای اهدای جایزه به برگزیدگان دعوت کرد تا روی سن بیاید.

اما یکی از جالب‌ترین بخش‌های اختتامیه، صحبت‌های «نادر طالب‌زاده» در بخش اهدای جوایز بخش بین‌الملل جشنواره بود. وی در سخنان کوتاهی گفت: «امسال اتفاق مهمی افتاد و جشنواره عمار بین‌المللی شد و من شنیده‌ام که بی‌بی‌سی به همین دلیل جشنواره را نقد کرده است. بی‌بی‌سی از این جهت یک نقد به ما کرده است که ما گفتیم عمارهای بین‌المللی وجود دارند و به ما عکس‌العمل نشان داد و عمار را نقد کردند و گفتند که این بخش بین‌المللی عمار به دنبال چیست و ما می‌خواهیم به آنها بگوییم که از این نوع عمارهای بین‌المللی از این به بعد بیشتر خواهیم دید و ما صدای آنها خواهیم بود.»

سپس «طالب‌زاده» افزود: «یکی از این عمارهای بین‌المللی ماریا پومیه است که اتفاقاً در ایران حضور دارد و ایشان با هزینه‌ی شخصی خودش به آرژانتین رفته و در حال ساخت مستندی در خصوص انفجار آمیا است و در حال حاضر با حضور در تهران در حال تکمیل این مستند است. افرادی مثل ایشان وجود دارند و با امکانات خودشان به بیان حقیقت کمک می‌کنند.»

 در ادامه، «ماریا پومیه» روی سن آمد و  در سخنان کوتاهی که با تشویق مکرر حضار قطع می‌شد، گفت: «به اینجا آمده‌ام تا نشان دهم که ایرانی‌ها جنایتکار و تروریست نیستند.» وی همچنین عنوان کرد که تروریست‌های واقعی اسرائیلی‌ها هستند.

«احمد نجفی» که به عنوان داور بخش داستانی روی سن حاضر شده بود، دقایقی بعد، با اشاره به صحبت‌های «پومیه» و حادثه‌ی امیا گفت: «تا جایی که من می‌دانم شیعه هیچ‌گاه اهل بمب‌گذاری و کشتن افراد بی‌گناه نبوده است. ما افتخارمان این است که هر گاه خواسته‌ایم بجنگیم، رو در رو جنگیده‌ایم.» این صحبت او با تشویق فراوان جمعیت روبرو شد.

 اجرای دو ترانه از سوی «حامد زمانی» با عناوین «گزینه‌های روی میز» و «پایداری» -که برای اولین بار از آن رونمایی می‌شد- از دیگر بخش های اختتامیه بود. جالب آنکه، دست‌اندرکاران جشنواره در تقدیر از «حامد زمانی» یک فانوس هم به او اهدا کردند.

«بهروز خندان‌دل» هم از برگزیدگان بخش انیمیشن، جایزه‌ی خود را به مقام معظم رهبری تقدیم کرد و از «محسن مومنی» خواست تا این جایزه را به دست ایشان برساند.