تبلیغات سوء و بی‌توجهی مسئولین؛ هنر مسگری را در آستانه فراموشی قرار داده است

شرایط کنونی حاکم بر بازار ظروف مسی در کشور و بی‌توجهی متولیان میراث فرهنگی برای حفظ این صنعت پر سابقه، هنر مسگری در شهرستان میبد را در آستانه نابودی کامل قرار داده است.

به گزارش میبدما به نقل از خبرگزاری فارس از میبد، هم‌زمان با پیشرفت فنّاوری و جلوه گری مظاهر آن بسیاری از صنایع اصیل ایرانی که تا پیش از آن از جلوه و شکوه درخوری برخوردار بودند از رونق افتاده و کمتر موردتوجه مردم قرارگرفته است.

بسیاری از صنایع‌دستی که روزگاری بسیاری از خانواده‌ها نسل در نسل ادامه‌دهنده آن بودن این روزها وضع خوبی ندارد و می‌توان گفت گرد فراموشی در آستانه دفن آن‌ها در حافظه تاریخ است.

یکی از هنرهایی که بشر از ابتدای موفقیت خود در ذوب فلز بدان دست‌یافته است هنر مسگری یا ساخت ظروف مسی است. مس همواره موردتوجه بوده و مردم بسیاری از فعالیت‌های خود را با استفاده از این فلز ارزشمند انجام می‌دادند. این فلز باوجود توان بالا برای شکل‌پذیری از خاصیت درمانی خوبی نیز بهره‌مند‌است که همین موضوع علت کثرت استفاده از آن توسط گذشتگان را بیشتر روشن می‌کند.

حال روز صنعت مس گری و ساخت ظروف و لوازم مسی نیز این روزها خیلی شبیه است به وضعیت دیگر صنایع‌دستی که با تاریخ و هویت بشر گره‌خورده است. می‌توان گفت آسیاب به‌نوبت بی‌توجهی مسئولین و چرخش ذائقه مردم یکی پس از دیگری صنایع‌دستی کشور را در رقابتی نابرابر با فنّاوری و مظاهر آن در آستانه فراموشی قرار داده است.

در همین رابطه به سراغ یکی از فعالین و مس گران قدیمی ایران رفتیم و از حال‌وروز این روزهای بازار مس پرسیدیم.

حاج عباسعلی اسلامی میبدی پیرمرد ۸۰ ساله میبدی که حدود ۶۰ سال است چکش بر مس می‌کوبد وضعیت حاکم بر بازار مس و صنایع‌دستی مسی را این‌گونه تشریح می‌کند: درگذشته مس ارزش بسیار زیادی داشت به‌صورتی که محال بود که ظروف مسی جزو جهیزیه دختران نباشد؛ اما اکنون به علت سوء تبلیغات در خصوص ظروف مسی این بخش مهم مورد ظلم واقع‌شده و کم‌کم به دست فراموشی سپرده‌شده است.

این هنرمند میبدی ادامه داد: ۱۰ سال با حکم مرحوم آیت‌الله محمدابراهیم اعرافی در زمان انقلاب در اصناف میبد فعالیت کردم و به‌خوبی با زیروبم بازار آشنا شدم و می‌دانم چه بر سر بازار مس آمده است. در صورت ادامه این شرایط دیگر باید فاتحه حرفه مسگری را خواند.

وی تداخل صنفی را یکی دیگر از مشکلات باز فروش وسایل مسی در کشور دانست و گفت: این موضوع که هر صنفی باید کالاهایی که مختص آن صنف است را بفروشد از بدیهیات است اما در ایران تداخل صنفی به‌صورت گسترده وجود دارد و هر کس هر چه بخواهد می‌فروشد. این موضوع واقعاً جفا در حق دیگر کسبه است و انتظار است که مسئولین برای برخورد با متخلفان عزم جدی‌تری داشته باشند.

این مسگر میبدی از برخی نامهربانی و ظلم‌ها در این صنعت اصیل مسگری ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: متأسفانه اکنون باکم رنگ شدن این صنعت در بین مردم اکنون برخی سودجویان مبادرت به ساخت ظروف مسی ناخالص می‌کنند که این خود به‌نوعی ظلم به مردم و کاسبان است.

این فعال اقتصادی در پایان ابراز امیدواری کرد مسئولین میراث فرهنگی کشور و بخصوص شهرستان میبد برای حفظ و جلوگیری از نابودی کامل صنایع‌دستی مسی کشور که با فرهنگ و هنر ایران‌زمین گره‌خورده است اقدامی عاجل کنند.