گزارش اختصاصی از شهدای گمنام میبد، به مناسبت هفدهمین سالگرد دفن شهدای گمنام امامزاده سید صدرالدین قنبر

نماینده اداره کل حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس در شهرستان میبد، گفت: هفده سال از زمان خاکسپاری شهدای گمنام امامزاده سید صدرالدین قنبرگذشته است و باید برای طراحی یادمان مناسب و حفظ شأن شهدای گمنام تلاش موثری صورت بگیرد.

محمد دهقانی به مناسبت هفدهمین سالگرد خاکسپاری شهدای گمنام امامزاده سید صدرالدین قنبر، در گفتگو با خبرنگار میبدما اظهار داشت: آیین نامه اداره حفظ، نگهداری و بهره برداری یادمان های عمومی شهدای گمنام دفاع مقدس کشور، در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ به تصویب رسیده و از طرف آقای رحمانی فضلی به استانداری های کشور ارسال شده و در مرداد ۱۳۹۵ همزمان با سراسر کشور، به فرمانداری میبد نیز ابلاغ شده است.

شهدای گمنام در چه زمان و مکانی دفن شده اند؟

وی با اشاره به این آیین نامه ادامه داد: در شهرستان میبد ۸ محل برای دفن شهدای گمنام داریم، که تپه نور الشهدا ندوشن در تاریخ نهم مرداد ۹۵ با سه شهید، پارک بهاران در تاریخ ۱۱ آبان ۹۴ با سه شهید، امامزاده سید صدرالدین قنبر در تاریخ ۱ شهریور ۸۰ با سه شهید، دانشگاه آزاد میبد در تاریخ ۲۱ تیر ۸۳ با سه شهید، امامزاده میر شمس الحق با یک شهید، پادگان نبی اکرم در تاریخ ۵ شهریور ۸۶ با یک شهید، گلزار شهدای فیروزآباد با یک شهید و دانشگاه میبد در تاریخ ۲۵ بهمن ۹۵ با یک شهید، را شامل می شود.

دهقانی با اشاره به خاکسپاری این ۱۶ شهید گمنام در میبد، ادامه داد: مکان هایی که شهدای گمنام در آن دفن می شوند، شامل مکان هایی است که به تشخیص شورای هماهنگی حفظ آثار می رسد.

تشکیل هیئت امنا برای شهدای گمنام در هر مکان

وی افزود: بهترین مکانی که می توانیم هیئت امنای مرکزی شهرستان را برای آن در نظر بگیریم، پارک بهاران است، که هیئت امنای آن متشکل از امام جمعه یا نماینده ایشان، فرماندار، رئیس شورای شهر، شهردار، فرمانده سپاه، رئیس بنیاد شهید، یک نفر از پیشکسوتان دفاع مقدس و یک نفر از خانواده شهدا می باشند.

نماینده کل حفظ آثار میبد، با اشاره به تشکیل هیئت امنای هر مکان، بنا بر نوع دستورالعمل اداره کل حفظ آثار و بسته به نوع مکان، گفت: این هیئت امنا، در هر مکانی که خاکسپاری در آنجا صورت گرفته، باید توسط مسئولین و تولیت همان مکان تشکیل می شده است، که در بسیاری از جاها هنوز تشکیل نشده و پیگیر هستیم که در اسرع وقت این اتفاق بیفتد.

این مقام مسئول تصریح کرد: وظایف هیئت امنای این مکان ها اجرای سیاست ها، مصوبه ها و ابلاغیه ها از طرف اداره حفظ آثار است که در هر مکان مجری خاص خود را دارد، به عنوان مثال، در امامزاده ها، هیئت امنا مسئول این کار هستند و از بودجه امامزاده باید استفاده کنند، در مکان هایی مثل پارک بهاران، شهرداری و شورای شهر و در مکان نظامی، فرماندهی آن مکان و در دانشگاه ها نیز مسئولین همان جا باید رسیدگی کنند.

محمد دهقانی با اشاره به سالگرد خاکسپاری شهدای گمنام امامزاده سید صدرالدین قنبر افزود: باید در اولین فرصت، و با کمک متخصصین معماری، طرحی آماده کنیم و تغییر وضعیتی در آنجا صورت بدهیم، و این تغییر می تواند به میزان زیادی در استقبال مردم از این مکان و همچنین برگزاری مراسم های سالگرد، مفید واقع شود.

توجه به شهدای گمنام در برنامه ها

دهقانی اظهار داشت: مراسم های در خور شأنی برای شهدای گمنام در میبد برگزار می شود که به عنوان مثال، در پادگان نبی اکرم به صورت هفتگی در جوار این شهدا مراسم زیارت عاشورا، و تجدید عهد سپاهیان با شهید گمنام برگزار می شود، در امامزاده میرشمس الحق استقبال مردمی بسیار زیاد و حتی به خاطر ویژگی و عنایت شهید آنجا، جو بسیار خوبی ایجاد شده است، در دانشگاه آزاد هر سال در سوم خرداد مراسمی به همین مناسبت برگزار میشود که امیدواریم ادامه یابد، در دانشگاه میبد، مراحل طراحی و ساخت یادمان شهید گمنام انجام شده و مراسمات منظمی نیز در مناسیت های مختلف با همکاری معاونت فرهنگی، بسیج دانشجویی، و بسیج اساتید آن مرکز برگزار می شود، در پارک بهاران بعد از یکسال از خاکسپاری، به خاطر اینکه فعالیت مفیدی صورت نگرفته بود، خودمان دست به کار شدیم که شهرداری نیز در این مسیر کنار ما آمد و به امید خدا، مراسم های شهدای گمنام را در آنجا تدارک می بینیم.

مسئول اداره حفظ آثار میبد، با بر شمردن دستور عمل فعالیت های هیئت امنای شهدای گمنام در هر مکان افزود: هیئت امنای شهدای گمنام، باید بهترین تعامل را با هیئت امنای همان مکان، داشته باشند، تا به عنوان مثال، امامزاده‌ها تحت الشعاع شهدا واقع نشود و جایگاه آنها حفظ شود.

محمد دهقانی افزود: امروزه بسیار از جوانان می خواهند شروع زندگی خود را در کنار شهدای گمنام و یا در مکان مقدسی مانند امامزاده شروع کنند، و برای نمونه این مکان ها می توانیم به امامزاده سید صدرالدین قنبر اشاره کنیم که می تواند جایگاه ارزشمندی برای شروع زندگی جوانان باشد.