فیلم مستند آیینی «شبیه مضحک» آماده نمایش شد

فیلم مستند آیینی «شبیه مضحک» با پشت‌سر گذاشتن آخرین مراحل فنی آماده نمایش شد تا متقاضی حضور در یازدهمین جشنواره سینماحقیقت شود. به گزارش میبدما به نقل از گروه فرهنگی ایرنا، فیلم مستند آیینی «شبیه مضحک» از تولیدات جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی علی‌محمد ناصر‌بافقی مستندساز یزدی است. ناصر‌بافقی روز یکشنبه […]

فیلم مستند آیینی «شبیه مضحک» با پشت‌سر گذاشتن آخرین مراحل فنی آماده نمایش شد تا متقاضی حضور در یازدهمین جشنواره سینماحقیقت شود.

به گزارش میبدما به نقل از گروه فرهنگی ایرنا، فیلم مستند آیینی «شبیه مضحک» از تولیدات جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی علی‌محمد ناصر‌بافقی مستندساز یزدی است.
ناصر‌بافقی روز یکشنبه درباره تولید این مستند، اظهار کرد: در ایران حدود شش تعزیه شاد داریم که به آنها «شبیه» می‌گویند؛ مانند «خروج مختار»، «تعزیه امام رضا ع»، «تعزیه جهود» و «شبیه مضحک»؛ مراسمی که روز ۱۳ فروردین هر سال در شهر یزد برپا می‌شود.
وی پیرامون ساخت مستند «شبیه مضحک» توضیح داد: ما در این مستند به تاریخچه‌ شبیه مضحک پرداختیم و در منطقه میبد یزد «شبیه مختار» را بازسازی کردیم؛ همچنین در تحقیقاتی که انجام دادیم به میرنوروزی رسیدیم و به واسطه تصویرسازی اشاره‌ای هم به میرنوروزی کردیم.
بافقی خاطرنشان کرد: در این مستند تنها به شهر یزد محدود نشدیم و در شهرهایی مانند تهران هم فیلمبرداری کردیم. با اساتید پیشکسوت تعزیه گفتگوهایی داشتیم و از آن جایی که باید در انتظار فصل مراسم می‌ماندیم، ساخت این مستند دو سال و نیم زمان برد.
وی افزود: البته یکی دیگر از دلایل طولانی شدن کار این بود که در حین تولید متوجه شدیم باید فرمت تازه‌ای به فیلم اضافه شود و هماهنگی‌ها مدتی زمان برد. از سوی دیگر منابع مکتوب در این زمینه اندک هستند و به همین دلیل پژوهش میدانی زیادی داشتیم و همین کار را زمان‌بر می‌کرد.
نخستین نمایش فیلم «شبیه مضحک» در یازدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت خواهد بود.