آغاز دوره جدید جلسات تفسیر قرآن کریم توسط استاد زکریا اخلاقی در امامزاده سید صدرالدین قنبر

جلسات تفسیر قرآن کریم، دوشنبه شب ها بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشاء، توسط استاد زکریا اخلاقی برگزار می شود و علاقمندان می توانند از این جلسات پر بار استفاده کنند.

دوره جدید جلسات تفسیر قرآن کریم توسط استاد زکریا اخلاقی آغاز شد.

به گزارش میبدما، شب گذشته اولین جلسه از دوره جدید تفسیر قرآن کریم توسط حجت الاسلام زکریا اخلاقی و در امامزاده سید صدر الدین قنبر برگزار شد.

حجت الاسلام اخلاقی با تعریف واژه تفسیر به پرده برداری از ابهام از آیات، گفت: هر متنی نیاز به توضیح دارد و توضیح قرآن را تفسیر می گویند، و در مجموع چهار روش تفسیر قرآن داریم.

وی اولین روش را، تفسیر قرآن به وسیله قرآن بیان کرد و افزود: در این روش با بخشی از آیات، بخش دیگر را تفسیر می کنیم، به عنوان مثال در آیه سه سوره دخان می فرماید: إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهٍ مُبَارَکَهٍ، که ما آن(قران) را در شبی مبارک فرستادیم؛ و ابهام در فهم موقعیت آن شب را در آیه اول سوره قدر بیان می کند که؛ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ، که این شب، شب قدر نام دارد و موقعیت شب قدر را با آیه ۱۸۸ سوره بقره؛ شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ، در ماه مبارک رمضان مشخص می کند.

استاد زکریا اخلاقی دومین روش را تفسیر قرآن به وسیله روایات بیان کرد، و با ذکر مثال هایی گفت: بنا به حدیث معروف ثقلین از رسول خدا(ص) که فرمود: همانا من بین شما دو چیز گرانبها از خود برجای میگذارم، کتاب خدا و اهل بیت خود را…؛ قرآن کریم توسط روایاتی که از ائمه اطهار(ع) بر جامانده است، تفسیر می کنیم.

وی با بیان این نکته که در اهل سنت نیز این نوع تفسیر جایگاه خود را دارد، افزود: البته کتاب های روایی اهل سنت مربوط به احادیث رسول خدا(ص) هستند و از مهمترین های آنها جامع البیان طبری و الدر المنثور سیوطی هستند، ولی در مکتب تشیع روایات وسعت بیشتری دارند و احادیث ائمه معصومین (ع) نیز مورد استفاده هستند، که کتاب های روایی معروفی مانند نورالثقلین و البرهان وجود دارند، و در مجموع دست شیعه در این زمینه اصلا خالی نیست و برای همه آیات قرآن کریم، روایات و احادیث وجود دارد.

حجت الاسلام اخلاقی سومین شیوه را تفسیر اجتهادی و عقلی بیان کرد و اظهار داشت: این موضوع که انسان می تواند با استفاده از تعقل و تفکر خود قرآن را تفسیر کند، در خود قران نیز با بیان آیاتی که تفکر و تعقل را سفارش می کنند، آمده است، البته این نوع تفسیر کار هر کسی هم نیست و باید در حدود ۲۰ علم را در خود جمع کند تا بتواند از بطن های قرآن کریم، مفهوم و منظور قرآن را برداشت کند، نمونه کتاب تفسیری در این زمینه، المیزان علامه طباطبایی می باشد.

استاد حوزه علمیه چهارمین شیوه و روش را تفسیر ذوقی نامیدند و با نام بردن از کتابی مانند تفسیر خواجه رشیدالدین میبدی به عنوان نمونه این تفسیر گفت: در این شیوه که برداشت از آیات به واسطه ذوق انسان صورت می گیرد، تفسیر بیشتر به سمت شیرینی و لذت بخشی خاصی می رود، که البته این مورد از هر کسی قبول نیست و با ذوق عادی نمی توان به سمت قرآن رفت، در حالی که ائمه اطهار نیز در برخی از مواقع قرآن را به این شیوه برای مردم معنا می کردند.

استاد زکریا اخلاقی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تاریخ حدیث در مکتب تشیع و اهل تسنن پرداخت و با بیان این نکته که جلسات تفسیری در امامزاده سید صدرالدین قنبر را برمبنای روش روایی پی می گیرند، گفت: مکتب تشیع در زمینه روایات به واسطه دنباله دار بودن مسئله زندگی معصوم(ع) و محدود نشدن به زمان زندگی رسول خدا(ص)، مشکلی در رجوع به روایات برای تفسیر درست قرآن کریم ندارد و در این زمینه بسیار غنی می باشد.

لازم به ذکر است، جلسات تفسیر قرآن کریم، دوشنبه شب ها بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشاء، توسط استاد زکریا اخلاقی برگزار می شود و علاقمندان می توانند از این جلسات پر بار استفاده کنند.