مجید زارعی: طرح فاضلاب شهری را پیگیری می کنیم/ انسیه فلاح: طرح”شهرِ بانو” در دستور کار است/ حسینعلی فلاح: کارخانه شیشه اردکان بدترین منبع آلاینده است

اولین نشست خبری منتخبین شورای پنجم شهرستان میبد با اصحاب رسانه برگزار و در این جلسه موضوعات مختلی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت، که خلاصه ای از آن را می خوانید

اولین نشست خبری منتخبین شورای پنجم شهرستان میبد با اصحاب رسانه برگزار و در این جلسه موضوعات مختلی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

به گزارش میبدما،برخی از موضوعات مهم این جلسه که مورد بحث و گفتگو واقع شد، در ادامه آمده است:

مجید زارعی: بهترین متخصصین هم نمی توانند آب و هوای این منطقه را تغییر دهند

دکتر مجید زارعی در جواب به خبرنگاران در مورد فضای سبز و کمبود آب در شهرستان، گفت: در آماری که در دست داریم، حدود ۱۵۰ هکتار فضای سبز طراحی شده و نشده در حریم میبد وجود دارد. طبق استاندارهایی که نشان می دهند، برای نگهداری این فضا نیاز به ۱۵۰ لیتر آب داریم که فقط سی لیتر آب آن تامین است، و حتی این مقدار کاری هم که قبلا برای نگهداری این فضا صورت گرفته، دستمریزاد دارد.

وی با اشاره به اینکه برای کنترل این معضل نیاز به گرفتن مجور حفر چاه داریم، افزود: ما در مدار ۳۲ درجه زمین و در منطقه خشک آب و هوایی قرار داریم و بهترین متخصصین دنیا هم نمی توانند آب و هوای یزد را تغییر دهند.

زارعی با اشاره به این موضوع که طبق گفته اساتید و کارشناسان، تغییر آب و هوای این منطقه غیر ممکن است، ادامه داد: حتی پرفسور کردوانی نیز که در این مورد صحبت هایی کرده و باروری ابرها را کاری بیهوده و هزینه بردار اعلام کرده بود مورد شکایت مرکز باروری ابرها قرار گرفت و در میبد دادگاهی شد که البته جواب قانع کننده داشت و تبرئه شد.

منتخب شورای پنجم، تصریح کرد: البته برنامه هایی در مورد کم کردن حاشیه کم آبی و پیشگیری از خشکسالی هست که بهترین راه های آن کاشت درخت سازگار با منطقه، تکمیل پروژه تونل باد، که حدود ۲۵ درصد آن قبلا اجرا شده و همین طور روی آوردن به آبیاری نوین فضای سبز به جای آبیاری غرقابی و فاصله گرفتن از کاشت درختانی مثل انار که نیاز به آبیاری غرقابی دارند، می باشد.

انسیه فلاح: حضور موثر و سالم بانوان در جامعه را پیگیری می کنیم نه حضور بی رویه

خانم انسیه فلاح نیز، در جواب به خبرنگاران در مورد فعالیت زنان و حوزه بانوان، گفت: وعده دادن را درست نمی دانیم و سعی می کنیم با گذاشتن همه توان خود برای مردم کار کنیم.

وی افزود: ان شاءالله بتوانیم نیازهای بانوان را، جوابگو باشیم، و حضور فعال این قشر موثر را در جامعه پیگیری کنیم.

فلاح تصریح کرد: درست است که زنان ما می‌خواهند پا به پای مردان در جامعه فعالیت کنند، اما حضور بی رویه آنها که متاسفانه در میبد هم شاهد آن هستیم، با حضور موثر و سالم تفاوت دارد و هدف ما این است که حضور زنان میبدی در فضای جامعه، حضوری سالم و موثر باشد.

انسیه فلاح ادامه داد: ان شاءالله طرح “شهر بانو” را در برنامه داریم و هدفمان این است که تا انتهای کار شورای پنجم به ان برسیم، البته برای راه اندازی شهر بانو، نیاز به بودجه زیادی هست که به یاری خیرین و جذب بودجه های کشوری آن را پیگیری می کنیم.

وی با اشاره به اینکه مجموعه شهر بانو تامین کننده نیازهای تفریحی، ورزشی و فرهنگی بانوان می باشد، افزود: جدا از شهر بانو، و تکمیل پارک بانوان، طرح کوتاه مدتی هم مورد مشورت قرار گرفت، که حیات مدارس هر محله را به وسایل تفریحی و ورزشی مجهز کنیم تا زنان هر محله بدون مزاحمت و حاشیه بتوانند از این محیط ها استفاده کنند.

حسینعلی فلاح: یکی از بزرگترین منابع آلاینده در منطقه، کارخانه شیشه اردکان می باشد

حسینعلی فلاح نیز در مورد آلودگی محیط زیست گفت: مشکلات زیست محیطی از قبیل زباله های شهری و کارخانجات وجود دارد که باید مرتفع شود اما یکی از بزرگترین منابع آلایندگی در منطقه، کارخانه شیشه اردکان است.

فلاح با نامناسب قلمداد کردن وجود سطل های زباله در سطح شهر تاکید کرد: وجود اینگونه سطل‌ها و جمع اوری زباله ها به این نحوه کاری نامناسب و غیر بهداشتی است و باید زباله ها از مبدا تفکیک شود.

وی در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد الودگی صنایع و واحدهای صنعتی اظهار داشت: آلودگی واحدهای صنعتی که بعضا کارخانجات کاشی را در بر می گیرد نسبتا کم است و انها نیز تحت نظارت دستگاههای بهداشتی قرار دارند. گرچه در میبد تعداد زیادی کارخانه کاشی وجود دارد اما به عنوان نمونه الودگی این کارخانجات نسبت به آلایندگی خودروها و موتورسیکلت های دودزا در سطح شهر کمتر است.

فلاح تاکید کرد: گرچه معتقدیم وجود موتور سیکلت های دودزا و کارخانجات و یا بعضا صنایع فولاد که جدیدا راه اندازی شده است خطر افرین و باعث الودگی است اما یکی از بزرگترین منابع آلایندگی کارخانه شیشه اردکان است که به خاطر مواد اولیه پر از سیلیس، غبار آن بیشترین مضرات را دارد.

مجید زارعی: معتقدیم یک شهر توسعه یافته باید دارای فاضلاب شهری باشد

در بخش دیگری از سوال و جواب های این جلسه، دکتر مجید زارعی گفت: قرار نیست هیچ نقدی به شورای قبل داشته باشیم و اگر طرحی به ضرر مردم و منافع شهر باشد را متوقف می کنیم. طرح فاضلاب را به طور جدی دنبال میکنیم و بخشی از انرا به بهره برداری می رسانیم.

وی تاکید کرد: تمام مصوبات شورای چهارم را پیگیری مکنیم و تلاش در جهت تامین بودجه لازم جهت اتمام انها را انجام می دهیم اما اگر طرحی به ضرر منافع مردم شهر باشد را قطعا متوقف میکنیم.

زارعی با اشاره به اینکه میبد یک شهر توسعه یافته است تاکید کرد: معتقدیم یک شهر توسعه یافته باید دارای فاضلاب شهری باشد و برنامه تخریب و جنجالی کردن این پروژه برنامه ای کاملا هدف دار است و از یک ماه و نیم پیش هماهنگ شده دنبال شده است.

وی تصریح کرد: میخواهند با فشار بر روی میبد طرح تفصیلی شهرهای میبد و اردکان را بر ما تحمیل کنند که کاملا به ان مطلع هستیم .

رییس اسبق شورای سوم میبد با بیان اینکه در مورد فاضلاب شهری باید دو نکته مد نظر قرار گیرد افزود: جهت بادهای غالب و مسایل زیست محیطی است که به لحاظ رسی بودن اکثر زمینهای شهرستان میبد تنها منطقه ای که مناسب این پروژه در نظر گرفته شد منطقه شهیدیه است چرا که نفوذ پذیری اب در این منطقه کم است.

دکتر زارعی در پایان با اشاره به نگرانی های اخیر مردم در مورد فاضلاب شهری میبد افزود: تصفیه خانه میبد در ۵کیلومتری و حتی دورتر از کمربندی شرقی میبد احداث میشود و از پیشرفته ترین تکنولوژی روز استفاده خواهد شد تا هم اثرات زیست محیطی ان روی محلاتی چون شهیدیه و در مجموع شهرستان میبد به حداقل برسد و هم به معضل شهرهایی چون شاهدیه و زارچ و اشکذر دچار نشویم.