شیخ تقی فاضل میبدی: آیه قرآن درباره شهادت زنان برای امروز موضوعیت ندارد!

مثال در مطلب منتشر شده از آقای فاضل میبدی با عنوان «قانون مجازات اسلامی نیازمند اجتهاد مجدد است» نص قرآن کریم در مورد شهادت مرد و زن را با ادبیات بی‌شرمانه‌ای برای امروز بی‌مصرف خوانده

اقدام توهین آمیز روزنامه قانون در انتشار مصاحبه‌ای از یکی از هم‌قطاران نسرین ستوده علیه حکم قرآنی «شهادت مرد و زن»، واکنش‌های رسانه‌ای متعددی بدنبال داشت و برخی خبرگزاری‌ها و سایت‌های ارزشی روز یکشنبه به نقد جدی این اقدام موهن پرداختند، همچنین برخی روزنامه‌ها نیز در شماره‌های امروز (سه شنبه) خود از رویه برخی رسانه‌ها در هجمه به احکام و مبانی دینی انتقاد کردند.

به گزارش رجانیوز، روزنامه قانون روز یکشنبه با انتشار مصاحبه‌ای نصف بودن شهادت زن در مقایسه با شهادت مرد را که یک حکم الهی و نص قرآنی است، زیر سوال برده و آن را مصداق تبعیض جنسیتی خوانده بود.

 توهین روزنامه حامی یکی از وزرای کابینه یازدهم به احکام نورانی اسلام در حالی است که حکم شهادت زنان برگرفته از آیات قرآن کریم بوده است خداوند سبحان در آیه ۲۸۲ سوره بقره می فرماید: «وَاسْتَشْهِدُوا شَهِیدَیْنِ مِنْ رِجَالِکُمْ ۖ فَإِنْ لَمْ یَکُونَا رَجُلَیْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاءِ أَنْ تَضِلَّ إِحْدَاهُمَا فَتُذَکِّرَ إِحْدَاهُمَا الْأُخْرَىٰ» (و دو نفر از مردان خود را شاهد بگیرید و اگر دو مرد نبودند، یک مرد و دو زن، از کسانى که مورد رضایت و اطمینان شما هستند، انتخاب کنید! تا اگر یکى از آن دو انحرافى یافت، دیگرى به او یادآورى کند) (ترجمه آیت الله العمی مکارم شیرازی).

 اما در حالی‌که انتظار می‌رفت روزنامه قانون در شماره امروز خود از انتشار مصاحبه موهنی که حکم خداوند درباره «شهادت مرد و زن» را زیر سوال برده و آن را مصداق تبعیض جنسیتی خوانده بود، عذرخواهی کند، امروز ا انتشار هشت گفت‌وگو و یادداشت اختصاصی نشان داد که مطلب منتشر شده ناشی از سهو یا خطای سلیقه‌ای نبوده و عملاً مصداق تبعیض خواندن حکم خداوند و نص قرآن کریم، موضع و نظر رسمی این روزنامه محسوب می‌شود.

 در مطالبی که در شماره امروز روزنامه قانون منتشر شده است، ضمن حمله به رسانه‌های منتقد از این رسانه‌ها به رسانه‌های غوغاسالار و سیاست‌باز یاد شده است و متاسفانه در برخی از این مطالب، منطق و ادبیات زننده مصاحبه درج شده در روز یکشنبه با غلظت بیشتری تکرار شده است. بعنوان مثال در مطلب منتشر شده از آقای فاضل میبدی با عنوان «قانون مجازات اسلامی نیازمند اجتهاد مجدد است» نص قرآن کریم در مورد شهادت مرد و زن را با ادبیات بی‌شرمانه‌ای برای امروز بی‌مصرف خوانده و عنوان می‌کند: «خیلی از صاحب نظران نیز معتقدند که در زمانه امروز این آیه موضوعیت ندارد زیرا موضوع این آیه زن‌هایی بودند در صدر اسلام که در مسائل اجتماعی و مسائل بیرون از خانه زیاد ورود نمی‌کردند و بیشتر در مسائل خانوادگی حضور داشتند…»

 اصل بیست و چهارم قانون اساسی تأکید می‌کند: «نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند مگر آنکه مخل به مبانی اسلام یا مبانی حقوقی باشد» بر این اساس و با توجه به اینکه روزنامه قانون در شماره امروز خود با انتشار مطالب پر حجمی، تصریح کرده است که نه تنها مصاحبه منتشر شده در روز یکشنبه موضع این روزنامه بوده است، بلکه ابایی از مطالبی با ادبیات زننده‌تر نیز ندارد، مراجع مسئول و قانونی نظیر هیئت نظارت بر مطبوعات و مدعی العموم باید به این مسئله ورود جدی کنند.

 علی مطهری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت نظارت بر مطبوعات روز یکشنبه در گفت‌وگویی با نادرست خواندن انتشار مطلب موهن در روزنامه قانون، تأکید کرده بود که موضوع را در جلسه هیئت نظارت بر مطبوعات طرح خواهد کرد.

 موج جدید انتشار مطالب ساختارشکنانه در برخی رسانه‌های خاص حساسیت‌های مراجع تقلید را نیز برانگیخته است. آیت الله مکارم شیرازی دو روز پیش با اشاره به مقاله دو ماه قبل روزنامه بهار تأکید کرد باید جلوی طغیان قلم‌ها گرفته شود.