لطفا سر «مسکن مهر» را در عزا و عروسی ببرید!

دکتر محمد سلیمانی

  • دکتر محمد سلیمانی*

در سال ۱۳۹۲ بارها از طرف مسؤلان ارشد نظام خصوصاً ریاست محترم جمهور جناب آقای دکتر روحانی در مورد مسکن مهر، موضع گیری های ناب و کم نظیری دیده شده است. تا جائیکه در گزارش صد روزه اول دولت همه گناه های اقتصاد و دلایل تورم و نابسامانی های اقتصاد به گردن مسکن مهر افتاد و از تورم بالا ۴۰% درصد صحبت شد و موفقیت دولت در کاهش این تورم به ۳۷ % سخن رفت.

به نظرم رسید که این مقوله مسکن مهر از جمله مقولاتی است که باید هم در عروسی کاربرد داشته باشد و هم در عزا؛ لذا اجازه می خواهم از منظری غیر طرفدارانه و غیر سیاسی و غیر دولتی و سایر غیرها به مسأله نگاهی بیندازم و شما خوانندگان عزیز را شریک در یک ظریف بینی و زرنگ شناسی کنم:

۱- اگر از بانک مرکزی سؤال کنیم: عوامل مؤثر در تعیین نرخ تورم را لیست کنید و سهم و بخش را ذکر نمائید. مطمئناً بخش مسکن را یکی از عوامل عمده و سهم آن را حداقل ۲۷% ذکر می کنند. چرا که تورم نتیجه عملکرد سه گروه اصلی اقلام (کالاها، خدمات، مسکن) است. به این مفهوم اگر مسکن با کاهش قیمت ۳۰% مواجه گردد، در این صورت می تواند تا حدود ۹% روی کاهش تورم اثر بگذارد.

۲- طبق آمار و ادعاهای موجود دولت در چند ماه اخیر قیمت مسکن حداقل ۳۰% کاهش یافته است. بنابراین بسادگی می توان نتیجه گرفت که کاهش تورم و مهار آن در ماههای اخیر عمدتاً محصول کاهش قیمت مسکن بوده است. بررسی های میدانی هم همین را نشان می دهند. چون مردم هیچ گونه کاهشی در قیمت کالاها و خدمات ندیده و نبچشیده اند و بقول رئیس جمهور جیب مردم تورم را لمس کرده و می کند.

۳- اکنون سؤال اصلی را طرح می کنم: آیا بر اساس قاعده عرضه و تقاضا نمی توان استدلال کرد که مسکن مهر باعث کاهش قیمت مسکن در کشور شده است؟ آیا وقتی چند صد هزار واحد مسکونی به صورت ناگهانی و بهمنی وارد این حوزه می شود و به بهره برداری می رسد، دلیل اصلی کاهش قیمت مسکن نیست؟ حتماً هست. هر انسان منصفی که دگم سیاست نشده باشد و جناحی فکر و نظر سازی نکند، قبول می کند که سونامی ورود چند صد هزار واحد مسکونی موجب کاهش شدید قیمت می گردد.

۴- خوانندگان متوجه شدند که چه می خواهم بگویم. اگر مسکن مهر موجب تورم شده باشد، که شده است (ولی و صد البته، نه به آن غلظت و شوری که رئیس محترم جمهور و بعضی وزرا مطرح می کنند)، مسکن مهر موجب کاهش و کنترل تورم اخیر نیز شده است. اگر دوستان معتقدند که عامل اصلی تورم مسکن مهر بوده است، باید اذغان کنند عامل اصلی کاهش چند درصدی اخیر تورم هم مسکن مهر بوده است ولاغیر. بنابراین: چرا دولت در موقع عزا مسکن مهر را ذبح می کند، ولی در موقع عروسی از آن بهره نمی گیرد و نامی نمی برد و این انصاف نیست که نیست !! به دولتیان یازدهم میگویم: لطفاً مسکن مهر را همانطور که در عزا مصرف می کنید در عروسی هم میل بفرمایید و نا شکری و نا سپاسی نفرمایید.

*نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و استاد تمام دانشگاه علم و صنعت