یادداشتی به پاس قدردانی از مجاهد عرصه تبلیغ دانش‌آموزی؛ مرحومه فاطمه فلاح

آنچه اسباب خرسندی است، اهتمام مسؤولین محترم شهرستان از جمله آیت الله اعرافی، بیت مرحوم یحیی زاده و نیز مسوؤلین آموزش و پرورش زارچ، میبد، اردکان و نیز حوزه علمیه میبد و مشاور فرهنگی آیت الله اعرافی و عموم مردم در تکریم این بانوی مجاهد و مبلغ مخلص در عرصه پیوند حوزه و آموزش و پرورش است.

  • حجت الاسلام و المسلمین ابوالفضل امامی میبدی

پس از آنکه به دلیل انحراف در مسیر تعلیم و تربیت اسلامی در صدر اسلام و نیز فشار شدید حاکمان بر حوزه های علمیه شیعی، زمینه تعلیم و تربیت عمومی از بین رفت، در عصر صفویه جهش های خوبی در گسترش تعلیم و تربیت اسلامی شکل گرفت. اما به دلیل بی توجهی برخی از بزرگان به علوم جدید، نیازهای تمدنی جامعه ایران از سوی برخی از پیشینیان با اعزام دانشجو به اروپا پیگیری شد. پیرو آن مراکزی علمی برای این امر در ایران تأسیس شد. سیل نیازهای جامعه شیعی ایران به اندازه ای بود که حوزه علمیه شیعی نتوانست در کوتاه مدت همه را جوابگو باشد. از سویی زمینه توسعه و ارتقاء مکتب خانه ها برای تعلیم عمومی نیز پاسخگو نیفتاد و زمینه ای برای تأسیی مدارسی به سبک غربی فراهم آمد.

بعد از آنکه حوزه و دانشگاه به دلیل سوء مدیریت برخی از حوزویان و نیز بسیاری از دولتمردان، از یکدیگر تفکیک شد، مکتبخانه ها و ادبستان های سنتی هم جای خود را از دست داد و زمینه جدایی مدارس از حوزه و نهادهای آموزشی تربیتی وابسته به آن فراهم شد.

انشقاق خطرناک حوزه و دانشگاه، سبب انحطاط حوزه و نیز دانشگاه و انحراف از مسیر سعادت جامعه شد. این مسأله وقتی بسیار اهمیت دارد که بدانیم مدارس نیز از مکاتب و ادبستان ها جدا شده اند! با توجه به ساختار و روش و نیز اساتید مؤسس مدارس و دانش گاهها و حتی محتوای ارائه شده در بیشتر این مراکز، خطر جدایی دین از مدیریت جامعه و اجتماع و سکولاریزم بسیار جدی می شود.

پس از انقلاب اسلامی ایران، نیاز فوری ای که مورد توجه دبزرگان قرار گرفت، تلاش برای همکاری حوزه و دانشگاه بود و در این راه می توان به تلاش های بی نظیر علامه مصباح در تأسیس دفتر همکاری حوزه و دانشگاه اشاره کرد که با کارشکنی دولت وقت، به نتیجه مطلوب نرسید. این دفتر در دروه مسؤولیت آیت الله اعرافی مجددا تحرکی به خود داد، اما هم چنان نیاز به ارتقاء کیفی دارد.

اما اتفاق بسیار فرخنده ای که با تلاش طلاب مبلغ شروع شد، شرکت در برنامه های تربیتی و دینی و حتی آموزشی مرتبط با سطح تخصص آنان در مدارس بود. به گونه ای که پس از مدتی بستری طبیعی برای مشارکت حوزه علمیه و آموزش و پرورش فراهم شد. این مسأله به شدت مورد توجه وزارت آموزش و پرورش و نیز حوزه علمیه کل کشور قرار گرفت و در فرصت کوتاهی، زمینه تعاملات بسیار فرخنده ای فراهم شد و اکنون، همایش ها و نشست های همکاری زیادی از سوی حوزه علمیه کل کشور و وزارت آموزش و پرورش در حال انجام است. علاوه بر این، با همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش، زمینه تأسیس مدارس آموزشی و پرورشی جدیدی فراهم شده است.

میبد با دارا بودن از یکی از بهترین ظرفیت های دانش آموزی در کل کشور و افتخارات بسیاری در این زمینه، همزمان با افتخار بهره مندی از ظرفیت آیت الله اعرافی به عنوان یکی از مجرب ترین علمای درگیر بحث همکاری حوزه و دانشگاه، به سرعت به سمت همکاری موفق حوزه و آموزش و پرورش حرکت کرد. در این راه، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی دهقانی از شاگردان استاد پناهیان، ورود موفقی داشت و توانست با ساماندهی ظرفیت های حوزوی و دانش آموزی، حرکت خوبی را انجام دهد.

یکی از علل موفقیت تعامل استراتژیک حوزه علمیه و آموزش و پرورش، وجود نیروهای مخلص، مجاهد و تحصیلگرده حوزوی در عصره تبلیغ دانش آموزی بود. هر جا که تخصص و اخلاص در کنار هم قرار بگیرد، شگفتی خلق خواهد شد. اکنون و به مناسبت درگذشت مبلغ مجاهد، خانم فاطمه فلاح که تلاشی ستودنی در این عرصه بی هیاهو و پر تأثیر داشت، ضمن دعا برای علو درجات آن مرحومه، امیدواریم که راه ایشان با مدیریت مخلصانه و مدبرانه مسؤولین و مبلغین ارجمند حوزه علمیه، ادامه یابد.

آنچه اسباب خرسندی است، اهتمام مسؤولین محترم شهرستان از جمله آیت الله اعرافی، بیت مرحوم یحیی زاده و نیز مسوؤلین آموزش و پرورش زارچ، میبد، اردکان و نیز حوزه علمیه میبد و مشاور فرهنگی آیت الله اعرافی و عموم مردم در تکریم این بانوی مجاهد و مبلغ مخلص در عرصه پیوند حوزه و آموزش و پرورش است.

ضمن تشکر مجدد از آیت الله اعرافی، بیت مرحوم یحیی زاده، حوزه علمیه برادران و خواهران میبد، آموزش و پرورش اشکذر، بسیج خواهران، انجمن خوشنویسان و بسیج هنرمندان میبد، پرسنل کاشی نازسرام ، نارین و ستاره، شرکت کارتن سازی فدک،  شرکت بیمه ایران شهرستان های میبد و اردکان و همه مردم ارجمندی که در مراسم تکریم مجاهدت های مبلغ گرامی، مرحوم فاطمه فلاح شرکت کرده اند، اشاره ای به خشم دشمنان از نهادینه شدن فرهنگ همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش می شود؛ پایگاه وابسته به «رادیو فردا» در تخریب وجهه این تعامل فرخنده، چنین تیتر می زند: «لشکرکشی ایدئولوژیک به آموزش و پرورش»!

مطالب مرتبط

۱. مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور: تشکیل اتاق فکر ستاد همکاری حوزه علمیه قم و آموزش و پرورش؛ ۱۳ تیر ۹۲.

۲.راه اندازی رشته تخصصی مبلغ دانش آموزی و افزایش ۴۰ درصدی اعزام مبلغ به مدارس آموزش و پرورش؛ ۲۱ مرداد ۹۲.

۳. با حضور وزیر آموزش و پرورش: هفتمین همایش سالانه همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش در مدرسیه فیضیه قم برگزار شد؛ ۱۳تیر ۹۲.