ام المومنین خدیجه(س)

حجت الاسلام سید محمد حسین جلالزاده

حجت الاسلام سید محمد حسین جلالزاده میبدی

نخستین پرسش‌های تاریخی که ذهن مرا به خود مشغول ساخت، درباره‌ی تحریف حادثه عاشورا بود. همین مرا به مطالعه جدی تاریخ واداشت تا برای پرسش‌های بی‌پاسخم جواب‌های درخوری بیابم.

ورود به حوزه علمیه قم و دسترسی به کتابخانه‌های غنی آن آغازی برای یافتن پاسخ عالمانه به بسیاری از این پرسش‌ها بود. اما پژوهش‌های حقیر نشان داد، تحریف تاریخ عاشورا ریشه در تحریف تاریخ صدر اسلام داشته و آب از چشمه گل‌آلود است. از این میان آنچه بیش از همه مرا شگفت‌زده ساخت، هجم گسترده تحریف‌ها درباره نخستین شهیده امت اسلامی، ام‌المؤمنین خدیجه کبری سلام الله علیها بود.

کتاب ام‌المؤمنین خدیجه از ولادت تا شهادت، مولود پژوهش‌های پیوسته دراین‌باره است. این اثر با هدف شناساندن شخصیت و خدمات بی‌مانند این بانوی بزرگ به جهان اسلام و زدودن غبار مظلومیت و ابرهای تیره تحریف تاریخ در برابر چهره تابان ایشان نگارش یافت. یافته‌های جدید اما مستند به متون کهن تاریخی موجب تمایز این پژوهش شد. این کتاب مورد تأیید اندیشمندان و استقبال مردم قرار گرفت و ظرف یکسال به چاپ سوم رسید.

آنچه بر اعتبار این اثر افزود، انتخاب آن به عنوان یکی از دو کتاب برگزیده کمیته علمی همایش صدف کوثر ـ همایش ملی بزرگداشت حضرت خدیجه س ـ  بود. پس از پایان یافتن نسخه‌‌های چاپ سوم تصمیم گرفتم تا در چاپ جدید دو مقاله ارائه شده به همایش که یکی از آن‌ها ـ با عنوان تحریف تاریخ درباره حضرت خدیجه س ـ از مقالات برگزیده این همایش بود را نیز منتشر نمایم. افزون بر آن به پرسش‌های موجود درباره کیفیت شهادت ایشان در قالب فصلی مستقل پاسخ گویم.
از مظلومیت‌های ایشان همین بس که از ایشان به عنوان حضرت خدیجه سلام الله علیها یاد می‌شود و عنوان ام المؤمنین را که خداوند به همسران شایسته پیامبر بخشیده و بارزترین مصداق آن، ایشان است، درباره ایشان به کار گرفته نمی‌شود و حتی در نامگذاری‌ دختران در کشورمان ایشان حائز رتبه سیصدم است!؟
درباره ایشان همان را باید گفت که امام رضا علیه السلام درباره احادیث اهل بیت فرمودند ـ که اگر مسلمانان از زیبایی‌های کلام اهل بیت آگاهی داشتند از ایشان پیروی می‌نمودند ـ به این معنا که اگر مسلمانان و به ویژه شیعیان حقیقت وجود نازنین این اسوه بزرگ الهی را می‌شناختند ایشان امروزه جایگاه بهتری در میان مسلمانان داشت و به عنوان یکی از اسوه‌های بزرگ در تمام ابعاد شناخته می‌شد. به تعبیر آیت الله مکارم شیرازی افسانه‌هایی چون سن بالای ایشان هنگام ازدواج با پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، دوبار ازدواج پیشین ایشان موجب سلب جایگاه حقیقی ایشان درمیان عموم مسلمانان شده است.
این کتاب گامی کوتاه در مسیر معرفی چهره تابان ایشان و زدودن غبار مظلومیت‌ها از ایشان است. امید که مقبول خداوند سبحان و مرضی آن بزرگ‌بانو و شوهر و فرزندانش باشد.

14