پدر شهیدی در مغازه خود ۲۰ سال است که سیگار نمی فروشد

حتی برای خرید سیگار بچه های خود را به مغازه ها نفرستند، و کاسبان و مغازه داران هم تلاش کنند این ماده سرطان زا را نفروشند، نفروختن سیگار می تواند مشتری را هم به خود آورد.

امروزه در جامعه امارهای ناخوشایندی از مصرف سیگار، قلیان و مواد مخدر ارائه می شود که تاسف بارتر از آن، کاهش سن مصرف مواد و همین طور مبتلا شدن برخی از زنان جامعه به این بلای خانمان سوز است.

به گزارش میبدما؛ به نظر کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت، سیگار و قلیان، باعث مبتلا شدن بسیاری به سرطان های خطرناک و همین طور بالا رفتن آمار مرگ و میر ایرانی ها شده است، به نحوی که دامنه این خطر امروزه نوجوانان و حتی دختران و زنان جامعه را نیز تهدید می کند.

خبرنگار میبدما، به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات (۱۰ خرداد) سراغ یکی از کهنه کار ترین فروشندگان و البته اولین فروشنده سیگار در میبد رفته است که حدود ۲۰ سال است از فروش سیگار در مغازه خود اجتناب کرده است.

حاج رضا، ۳۷ سال است در جهت تامین مایحتاج زندگی مردم فعال است. کارش را با راه اندازی شرکت تعاونی در اوایل انقلاب شروع کرد و از کسانی است که در کنار دیگر اجناس خود سیگار را به صورت کوپن و سهمیه، آن هم به علت تعاونی بودن در اختیار افراد بالای ۲۰ سال قرار میداد.

IMG_4107 copy

حاج رضا شیخی پدر شهید تخریب چی عملیات والفجر۸ گفت: سال ها پیش و هنگامی که سیگار به راحتی در دسترس طالبان آن نبود، سیگار می فروختم، اما با آزاد شدن آن و در دسترس قرار گرفتنش، دیگر محدودیتی نداشته و این قلم جنس را برای همیشه از اجناس مغازه ام حذف کردم.

حاج رضا می گوید: بسیاری مرا ترغیب می کنند که سیگار بفروشم و به نوعی آن را عامل فروش بیشتر دیگر اجناس مغازه ام می دانند، اما من این کار را نمی کنم.

این کار ایشان الگویی شد تا برخی از مغازه داران نیز چنین کار زیبایی را در برنامه خود قرار دهند، یکی از این مغازه داران فرزند حاج رضا است که کار پدر را ادامه داده است.

فرزند حاج رضا شیخی در گفتگو با خبرنگار میبدما خاطره جالبی را نقل می کند: جوانی به مغازه آمد و درخواست سیگار کرد. به او گفتم در مغازه ما سیگار عرضه نمی شود، با کمی صحبت در مورد اهداف و ایده های ما برای نفروختن سیگار، ناگهان تصمیم جالبی گرفت، و گفت اگر شما به خاطر خدا از خیر سود فروش سیگار گذشتید، من هم از سیگار کشیدن می گذرم، و دیگر نمی کشم.

حاج رضا شیخی، که ۴۷ سال است بیرق عزای سید الشهدا را نیز در هیئت به دوش می کشد، توصیه می کند: والدین بر فرزندانشان نظارت کنند و تا می توانند از سیگار و قلیان دوری کنند، و حتی برای خرید سیگار بچه های خود را به مغازه ها نفرستند، و کاسبان و مغازه داران هم تلاش کنند این ماده سرطان زا را نفروشند، نفروختن سیگار می تواند مشتری را هم به خود آورد.