یزدی‌ها سالی ۸۰ میلیارد تومان دود می‌کنند

مدیر گروه سلامت و محیط کار مرکز بهداشت استان یزد گفت: مردم استان یزد سالانه ۵۱۱ میلیون نخ سیگار می‌کشند که هزینه آن رقمی بین ۷۵ تا ۸۰ میلیارد تومان است.

به گزارش میبدما به نقل از مهر، وحید جعفری امروز در نشستی خبری اظهار داشت: یکی از مهمترین عوامل خطر حیات بعد از فشار خون، دخانیات است به نحوی که سیگار سالانه ۶۰ هزار مرگ و میر رقم می‌زند.

وی با بیان اینکه سالانه ۶۵ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود، عنوان کرد: در یزد نیز روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار و سالانه ۵۱۱ میلیون نخ سیگار دود می‌شود و یزدی‌ها سالی ۷۵ تا ۸۰ میلیارد تومان برای سیگار پول می‌دهند و این رقم جدای از هزینه‌هایی است که صرف قلیان می‌شود.

جعفری ادامه داد: با توجه به اینکه وزارت بهداشت هر سال سه برابر هزینه‌ای که صرف خرید سیگار می‌شود، برای درمان بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار هزینه می‌کند، در استان یزد نیز این رقم به بالغ‌بر ۴۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

مدیر گروه سلامت و محیط کار مرکز بهداشت استان یزد عنوان کرد: استان یزد در زمینه میزان مصرف سیگار در آقایان رتبه ۱۲ و در خانم‌ها رتبه هشتم کشور را دارد و در حال حاضر ۳۰ درصد جمعیت زیر ۱۸ سال یزد در معرض مصرف مواد دخانی هستند.

جعفری با بیان اینکه سه دسته از افراد جامعه در معرض خطر استفاده از سیگار هستند، افزود: افرادی که خود سیگار مصرف می‌کنند، افرادی که در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند و افرادی که در معرض ذرات شیمیایی باقی‌مانده حاصل از استعمال سیگار در محیط هستند، از مصرف سیگار زیان می‌بینند ضمن اینکه زنان، کودکان و سالمندان بیشتر در معرض خطر هستند به عبارتی از گروه‌های حساس در این زمینه به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت نمی‌تواند به تنهایی متولی امر در زمینه کنترل سیگار یا حتی هزینه‌های پرداختی دولت بابت سیگار باشد، اظهار داشت: در این زمینه لازم است نمایندگان مجلس در زمینه افزایش مالیات سیگار اهتمام کنند.

جعفری تاکید کرد: همچنین اصناف، نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و مردم باید در زمینه مصرف سیگار و قلیان واکنش نشان دهند و واقعیت این است که نیاز به یک استراتژی مشخص برای استفاده از ابزار قانونی داریم.