برداشت ۲۴۰ تن آلوورا توسط کشاورزان میبدی

معاون جهادکشاورزی میبد با تاکید بر حمایت از سرمایه گذاران در صنعت کشت آلوورا، گفت: کشاورزان میبدی بیش از ۲۴۰ تن آلوورا برداشت می‌کنند. علی اصغر دهقانپور در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در میبد اظهار کرد: گیاه آلوورا درسال ۱۳۹۰ وارد شهرستان میبد شد و نخستین بار در سطح استان‌، دریک واحد گلخانه‌ای در سطح […]

معاون جهادکشاورزی میبد با تاکید بر حمایت از سرمایه گذاران در صنعت کشت آلوورا، گفت: کشاورزان میبدی بیش از ۲۴۰ تن آلوورا برداشت می‌کنند.

علی اصغر دهقانپور در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در میبد اظهار کرد: گیاه آلوورا درسال ۱۳۹۰ وارد شهرستان میبد شد و نخستین بار در سطح استان‌، دریک واحد گلخانه‌ای در سطح بیش از ۲ هزار متر مربع در میبد کشت و تکثیر این گیاه آغاز شد.

وی افزود: با توجه به اینکه شهرستان میبد دارای آب و هوای گرم و خشک و با کمبود آب مواجه است و با خشکسالی‌های متوالی مواجه بوده وگیاه آلوورا با این شرایط سازگاری دارد‌.

معاون جهاد کشاورزی میبد با اشاره به میزان برداشت این گیاه گفت: در حال حاضر از هر هکتار حدود ۱۲۰ تن محصول آلوورا برداشت می‌شود و درصورت مدیریت صحیح می‌توان ازهربوته بیش از ۸ کیلو محصول برداشت کرد.

دهقانپور خاطرنشان کرد‌: با توجه به اینکه این گیاه از طریق پاجوش‌، کشت بافت و حتی قلمه تکثیر پیدا می‌کند، از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است و اشتغال‌زایی فراوانی را می‌تواند به دنبال داشته باشد.

کارشناس زراعت و باغبانی جهاد کشاورزی میبد هم مشکل اصلی توسعه و گسترش این گیاه در منطقه را عدم صنایع تبدیلی عنوان کرد و افزود: تنها مشکلی که در جهت توسعه و گسترش کشت گیاه آلوورا در منطقه است، عدم صنایع تبدیلی و فرواوری آن است و تولید کنندگان این گیاه مجبورند محصول خود را به صورت خام به بازارعرضه کنند و این امر سبب می‌شود بیشترین سود عاید دیگران شود‌.

وی با اشاره به اینکه از آلوورا انواع کنسرو، کمپوت‌، عصاره‌، عرق و داروهای آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود، گفت: ایجاد صنایع تبدیلی سبب فراهم شدن زمینه‌های اشتغال و اقتصاد در منطقه می‌شود به همین دلیل جهاد کشاورزی از کسانی که در این بخش سرمایه‌گذاری کنند حمایت می‌کند.