بررسی حواشی شورای شهر چهارم میبد در گفتگو با رئیس سابق شورا

شورای شهر روی ریال به ریال پول مردم اثرگذار است. اگر این افراد حساب و کتاب بلد باشند و روی اصول خرج کنند و این پول را پول خود بدانند، حیف و میل نمی شود

میبدما؛ به مناسبت روز شورا، از آقای داورپور مصاحبه ای درباره شورای چهارم و حواشی آن تهیه کرده است که خدمت مخاطبین گرامی میبدما تقدیم می شود. این مصاحبه، نظرات و دیدگاه ها و توضیحات آقای داورپور می باشد و میبدما، به عنوان رسانه مردمی، صرفاً منعکس کننده این نظرات می باشد:

از سابقه حضورتان در انتخابات و این چند سال بگویید:

با سلام و عرض تبریک اعیاد شعبانیه و همین طور روز شورا به مردم عزیز میبد و شورایی ها. در دور چهارم انتخابات شورا شرکت کردم و با بالاترین رای انتخاب شدم، البته این رای هیچ گاه در شورا دیده نشد و بعضی از اعضای شورا در روند کار، به این رای احترام نگذاشتند.

شروع کار در شورای چهارم را با برنامه ریزی و درخواست کمک از مردم شروع کردیم، حدود ۷ الی ۸ هزار پیامک به ما ارسال شد که مدارک آنها را هنوز در اختیار دارم. برنامه این بود که مثلا حدود ۱۰ کمیسیون با موضوعات ورزشی، فرهنگی، محیط زیست و … تشکیل شود و کسانی که داوطلب کمک به شهرداری بودند زیر مجموعه کمیسیون ها با افراد متخصص رابطه داشته و انها هم با شهرداری و شورای شهر ارتباط داشته باشند؛ که متاسفانه با تغییر رییس شورا، ناتمام ماند.

از دیگر مسائلی که نیمه تمام ماند، ورزشگاه کارگران بود که قرار شد برای اجاره ۱۵ ساله در اختیار شهرداری قرار گیرد و بیشتر زمان آن را به ورزش خانم ها اختصاص بدهیم، مورد تایید آیت الله اعرافی نیز قرار گرفته بود، همچنین بحث ساختمان شورا که به لطف آقای بنا از طرف هلال احمر واگذار شده بود، و قرار بود سالن آن جهت امور فرهنگی شهر مورد استفاده باشد، که تغییر ریاست شورا به این مسائل نیز ضربه زد.

چه نمره ای به شورا می دهید؟

در کل به شورای چهارم، نیمی از نمره را می دهم که آن هم به خاطر دو دستگی بدی بود که در شورا اتفاق افتاد.

سال اول فعالیت شورا، در ماه حدود ۷۰ الی ۸۰ ساعت کار می کردیم، آن هم با عشق و علاقه، حتی در زمستان تا ساعت ۱ شب فعالیت ما ادامه داشت. متاسفانه پشت پرده ها و زد و بندهایی اتفاق افتاد، و به هر حال ریاست شورا تغییر کرد.

IMG_3386 copy

موضوع استیضاح اقای هدایی چه بود؟

برای جلوگیری از برداشتن ایشان کاری نبود که نکرده باشم. حتی تا ساعت ۳ نیمه شب در مقابل درب منزل یکی از اعضای شورا کنار نرفتم و با ایشان صحبت می کردم.

آقای هدایی فرزند امام جمعه موقت بود و در وزارت کشور فعالیت می کردند، قبل از آوردن ایشان برای شهرداری، صحبتی شد و گفتیم که ایشان را از وزارت کشور جا به جا نکنید و به موقعیت وی ضربه نزنید، اصرار کردیم بگذارید اقای حفیظی کارش را ادامه دهد، اگر خوب نبود و کارش مورد پسند نبود، بعداً کسی را به جای وی بگذارید.

به هر حال تذکرها شنیده نشد، ایشان دعوت و با ۶ رای مثبت به مقام شهردار میبد منصوب شد. بعد از مدتی هم که بحث استیضاح پیش آمد، تذکر دادیم که این کار درستی نیست، و اینگونه برخورد برای این نیروی جوان مناسب نیست. آوردن ایشان از وزارت کشور و سپس استیضاح و برکناری در شأن وی نیست. هر چه اصرار شد نتیجه نداد، مجدداً بر کار خود پافشاری کردند، و با ۶ رای برکنار شد که بنده و اقایان دهقانی و اکبرزاده از مخالفان این کار بودیم و رای مخالف دادیم.

روز استیضاح هم برای دیدار آقای اعرافی به قم رفتیم و توضیحاتی داده شد. ایشان هم با استیضاح مخالف بودند و این نارضایتی به اعضای دیگر شورا هم انتقال داده شد.

در مسیر برگشت از قم نیز مرتبا تماس از اعضا داشتیم که در صورت نیامدن به جلسه صورت جلسه نوشته خواهد شد. در جلسه هم به دوستان گفتم برایتان متاسفم که حب و بغض را دخیل تصمیم خود کرده اید. در جلسه استیضاح هم جواب های آقای هدایی قانع کننده بود، و حرف هایشان بر مبنای سند و دلیل و مدرک بود.

آیا عملکرد آقای آتشی برای اعضای شورا رضایت بخش بوده است؟

بعد از برکناری آقای هدایی و بنده و بعد از عملکرد آقای آتشی در این سمت، نامه ای تهیه شد که ایشان در این سمت موفق نیستند و باید برکنار شوند. ۵ نفر امضا کردند و همین دوستان هم به نتیجه رسیده بودند که آقای آتشی بهتر است کنار بروند. بعد از اتفاقات خاصی که افتاد که فعلا نمی توانم اشاره کنم، یک نفر از آقایان امضا خود را پس گرفت و موضوع کنسل شد.

فقط اجمالا عرض میکنم که متاسفانه این قدر دچار زد و بندهای پشت پرده شدیم که آن همه عشق و علاقه ای که در ابتدای کار وجود داشت از بین رفت.

اتفاق افتاده بود که تماس داشتیم کسانی که آسفالت می کردند از مردم پول گرفته بودند. زمستان و ساعت ۱ شب آقای هدایی را برداشتم و به آن کوچه بردم و درب چند خانه را زدیم و مطمئن شدیم، همانجا آقای هدایی تماس گرفت، پیمانکار در محل حاضر شد و بعد از آن هم با آن پیمانکار قرارداد نبستند. مجموعه خوب کار می کرد و پیش می رفت

وضعیت جلسات شورا چگونه بود؟ موضوع حق الجلسه ها چیست؟

نظم و انضباط چیز خوبیست و خیلی به آن معتقدم. متاسفانه برخی دوستان در جلسات شورا با یک تماس و جواب کوتاه به بهانه ای از جلسه می رفتند و یا دیرتر می آمدند و شروع به حرف زدن می کردند.

من به عنوان رئیس جلسه، دستگاه کارتکس گذاشتم تا ورود و خروج ها نظم بگیرد. قانوناً هم حق الجلسه به شرکت در جلسات کامل شورای شهر تعلق می گیرد. قانون می گوید حق الجلسه را به جلساتی می دهند که در شورا برگزار شود، در قانون نیز آمده است که چنانچه دوازده جلسه غیرمتوالی و یا شش جلسه متوالی فرد غیبت داشت باعث سلب عضویت او از شورا میشود (ماده۸۲-مکرر۱-الحاقی ۱۳۸۲/۷/۶)

الان چگونه پیش می رود؟ کارتکس موجود دارید؟

همان سال اول برداشتند و صورتجلسات آن نیز موجود است. هر طور که می خواهند جلسه می گذارند. دفتر صورتجلسه سال اول گم شده و بنده به آنها تذکر دادم که دفتر در شورا گم شده است و بنده از استانداری پیگیری می کنم.

اولین جلسه شورا، صورت جلسه شد که به هر یک اعضا ماهی ۵۰ ساعت حق الجلسه پرداخت می شود. اولین حقوق هم حدود یک و خورده ای ریختند و بنده اعتراض کردم که به چه حسابی این پول را ریختند.

بعد گفتند داورپور دروغ می گوید و پولی ریخته نشده. گفته بودند هر جلسه بیرونی که می روید، لیست بدهید، تا حقوقش را بگیرید، اعتراضم این بود که چه قانونی این را تایید کرده است؟ بنده در سه شورای شهر، شهرستان و استان هستم و حقوق من ۵۰۰ هزار تومان بیشتر تغییر نکرده است، به چه حسابی یک نفر باید اینجا دو میلیون بگیرد؟ و از امکانات نیز بهره مند باشد؟

در یکی از گروه ها بحث حق الجلسه مطرح شد که یکی از اعضای تازه وارد شورا این موضوع را تکذیب کرده بود؟

ایشان تازه به شورا آمده اند و می گویند ما ۵۰۰ هزار تومان بیشتر نمی گیرم. به حرف نیست، صورتحساب بگیرند و به مردم ارائه دهند، مگر به حرف است؟

در مورد آقای نقیبی چطور؟

در اولین جلسه ای که قرار بود ایشان برای شروع کار، ارائه برنامه کند، به ایشان گفتم: آقای نقیبی، اگر برای کار در این شهر هر زحمتی کشیده اید من دست شما را می بوسم، ولی این شورا برای شما جای کار نیست. ایشان خندید و من به اقای نقیبی گفتم به حرف من خواهی رسید.

ایشان گفته بودند اگر هر ۹ نفر به من رای بدهند، می آیم. کسانی پادرمیانی کردند که به ایشان رای بدهم، ولی با احترامی که قائل بودم به ایشان رای ندادم.

ماجرای دیدار با رییس دولت اصلاحات چه بود؟

بعد از انتشار عکس های این دیدار در گروه ها، در جلسه گفتم ایشان شهردار هستند و قانون هم می گوید او ممنوع التصویر هست، چرا این کار صورت گرفت؟ و نامه ای نوشته شد که چرا این کار انجام شده است؟

این نامه در گروه های تلگرامی منتشر شده است و الان مورد بهره برداری حزبی قرار گرفته است. حرف آن موقع ما این بود که برای دیدن فلان خیابان و فلان کوچه نمی آمدید و مشت روی میز می زدید ولی برای این مسائل وقت داشتید؟ البته این موضوع گذشت و کار ادامه داشت …

کار در شورا با این همه حاشیه چگونه بود؟

شورای شهر روی ریال به ریال پول مردم اثرگذار است. اگر این افراد حساب و کتاب بلد باشند و روی اصول خرج کنند و این پول را پول خود بدانند، حیف و میل نمی شود و به عنوان مثال نمی گویند درخت ۱۰۰ هزار تومان فاکتور شده فلان مبلغ؟!

 مثلا تماس بگیرند که درخت هائی که کاشته بودید وخشک شده بود را جابجا کردند.چرا عضو شوراکه درخواست میکند فاکتورهای  میدان آیت الله خامنه ای را جهت بررسی به شورا بیاورید، تا این لحظه توجهی نمیکنند. خیلی مسائل بوده وهست و ان شاءالله اگر عمری بود مسائل رابه صورت مفصل دریک ویژه نامه به اطلاع عموم مردم خواهم رساند.

کار در شورای شهر عشق و از خود گذشتگی و شهر دوستی می خواهد، مثلا دکتری می خواهد به شورا بیاید، دکتر بودن به درد شهر نمی خورد، و نشستن و دستور دادن اینجا دردی را دوا نمی کند، اینجا دوندگی همراه با عشق می خواهد و کسی که میلیونی حقوق می گیرد، نمی تواند بیاید اینجا و با حقوق کم، کار برای مردم انجام دهد.

IMG_3387 copy

نقطه ضعف اصلی این شورا چه بود؟

بزرگترین نقطه ضعف ما در شورای چهارم، اختلافی بود که باعث دو دستگی ما شد، ۶ نفر به ۳ نفر شدن و فدا شدن کارها برای این حاشیه بیهوده. اگر در این جا نظر درستی هم می دادیم به خاطر مخالفت ها شنیده نمی شد. آرزویم این است که کسانی که رای می آورند، با عشق و اتحاد کار را پیش ببرند…

منابع مالی ما در شهر برای کار چگونه بود؟

منابع خوبی داریم ولی متاسفانه خرج مسائل بیهوده می شود. مثلا روز عید کارت هدیه خریدن و به همه کارمندان دادن، برای تعداد زیادی کت و شلوار خریدن، روز زن برای همسران کارمندان و … کارت هدیه و سکه دادن، ما مشکل منابع مالی نداریم بلکه مدیریت مالی ما مشکل اساسی دارد. با هدیه دادن مخالف نیستم ولی اینگونه خرج کردن کار درستی نیست.

در مورد زمین های CNG ماجرا به کجا رسید؟

این زمین ها حق شهرداری است و باید برای مردم به شهرداری برگردد. این مسئله حتی در نبود ما باید پیگیری شود تا زمین ها که املاک شهر و مردم است به شهرداری برگردانده شود. البته صحبت هایی هم هست که شاید در آینده در مورد این زمین بگویم.

در مورد آقای نقیبی و ادامه حضور ایشان در شهرداری چه می دانید؟

در مورد تغییر شهردار تاکید شده بود که باید آقای نقیبی مشاور شهردار بماند و شرط رای دادن یکی دو نفر که تعیین کننده هم بود، برای شهردار شدن آقای بهارستانی همین بود، ایشان قبول کردند که مشاور امور شهرداری، اقای نقیبی بماند…

نظرتان در مورد جلسه خبری در انتهای شورای شهر چهارم چیست؟

به این دوستان گفتم که بعد از ۴ سال حالا جلسه می گذارید؟ چند روز مانده به انتخابات چه چیزی می خواهند بگویید؟ سال اول ما هر ماه در مساجد ارائه گزارش می دادیدم. حالا و بعد از سالها عدم جوابگویی در انتهای شورا چه می خواهند ارائه دهند؟

من و آقای اکبرزاده و اقای دهقانی با این جمع همراه نبودیم و نظرات ما اعمال نشده است، اگر شورا مورد تایید مردم است، این گروه کارشان خوب بوده، وگرنه این گروه باید جواب بدهند، خواهش من هم این است که مردم همه مجموعه شورا را با هم بد نبینند.

نظر شما در مورد ثبت نام مجدد برخی از آقایان شورای شهر با وجود همه حواشی چیست؟

هرچند که بعید میدانم اما انشاءالله به اشتباهاتشان پی برده باشند و به فکر جبران افتاده باشند و به شورا به عنوان محل رونق کسب و کارشان نگاه نکنند، البته درصدی هم هستند که عشق و انگیزه به خدمت دارند.

هرچند که اعضای شورا خبرندارند که بودجه شورا وشهرداری چگونه وچطورهزینه میشود واصلی ترین وظیفه شورا که نظارت است رعایت نمی شود وشفاف گزارش نمی دهند.

حرف پایانی؟

تشکر می کنم از شما به خاطر وقتی که گذاشتید، و دوباره خواهش می کنم مردم عزیز همه مجموعه شورای شهر را با یک چشم نگاه نکنند…

ممنون و سپاس