وقتی توان، دانش و تجربه بومی، برای تحقق اقتصاد مقاومتی دست به دست هم می دهند

همکاری سه جانبه بین شهرک صنعتی به عنوان عمل کننده، جهاد کشاورزی برای استفاده از تجربیات آنها و جهاد دانشگاهی به خاطر بعد علمی آنها، کار را به این نتیجه خوب رسانید.

جشنواره گل محمدی، صبح پنجشنبه هفتم اردیبهشت در مسجد النبی(ص) شهرک جهان آباد میبد برگزار شد.

مهندس محمد رضا ماندگاری، مدیر عامل شهرک صنعتی میبد در گفتگو با خبرنگار میبدما، با اشاره به فلسفه وجودی شهرک صنعتی، که فراهم سازی زیرساخت های مورد نیاز تولید و اشتغال و جذب سرمایه گذاری است، گفت: سالیان سال است که صنعت ما تک محصولی و بر محور کاشی و سرامیک است، مجموعه مدیریت شهرک صنعتی، در راستای اهداف خود، رویکردی بر مبنای استارت صنعتی نو، با تلفیقی از ظرافت و لطافت در حوزه سلامت، همراه با توجه به موضوع درآمد زایی آن، در حوزه گیاهان دارویی فعالیت خود را آغاز کرد.

وی افزود: هدف این بود که زیر ساخت ها اینجا فراهم، و با هدف کاهش ریسک پذیری و جذب سرمایه گذار، صنعت جدیدی را پی ریزی کنیم. از منابع موجود هم خلاقانه تر استفاده کردیم و گیاهانی را مد نظر قرار دادیم که کم آب خواه و همین طور مقاوم به خشکی باشند.

محمد رضا ماندگاری در مورد فعالان این بخش گفت: مرکز تحقیقات و خدمات تخصصی گیاهان دارویی را با همکاری جهاد کشاورزی و جهاد دانشگاهی راه انداختیم و امروز هم محصولات همین باغ را در جشنواره ارائه کردیم.

IMG_3349 copy

وی تصریح کرد: در این راه، نگاه صنعتی ما و جذب سرمایه در کنار بومی سازی و تولید خانگی گیاهان دارویی مد نظر بود، تا مخصوصاً زنان خانوار، برای درآمد زایی و تامین مالی، به سمت مشاغل سخت و مشاغل بیرون از خانه نروند.

وی درباره زمین زیر کشت گل محمدی گفت: این زمین یک زمین افتاده بود و برای نخاله های ساختمانی استفاده می شد که با تلاش و کوشش، به باغ گل محمدی تغییر داده شد و نتیجه آن هم مشاهده می کنید، و در این مسیر با کاری هدفمند و خلاقانه و با کمترین امکانات به این جا رسیدیم. این می تواند الگوی خوبی باشد برای کسانی که می گویند امکان کار بومی و درآمدزا وجود ندارد.

ماندگاری با تشکر از دست اندرکاران این حوزه افزود: همکاری سه جانبه بین شهرک صنعتی به عنوان عمل کننده، جهاد کشاورزی برای استفاده از تجربیات آنها و جهاد دانشگاهی به خاطر بعد علمی آنها، کار را به این نتیجه خوب رسانید.

لازم به ذکر است در جشنواره گل محمدی، با حضور مسئولین شهرستان و جهاد دانشگاهی و کشاورزی، از چهار محصول بومی میبد به نام های عرق به لیمو، گلاب، روغن گل محمدی و روغن پنج مغز اعلای میبد، رونمایی شد.