کلیدخوردن‌پروژه‌‌فشارحقوق‌بشری‌بامحوریت«ستوده‌وپناهی»

هیات پارلمانی هشت نفره اروپایی برای بحث و تبادل نظر در مورد مسائل منطقه‌ای و پارلمانی که دیروز وارد تهران شد، برخی حواشی را دامن زده است؛ تا جایی که شرط حضور آنان در ایران، دیدار با دو نفر از فتنه‌گران ستاره‌دار تعیین شده بود و مرود تایید برخی مسئولان دولتی هم قرار گرفته است. […]

هیات پارلمانی هشت نفره اروپایی برای بحث و تبادل نظر در مورد مسائل منطقه‌ای و پارلمانی که دیروز وارد تهران شد، برخی حواشی را دامن زده است؛ تا جایی که شرط حضور آنان در ایران، دیدار با دو نفر از فتنه‌گران ستاره‌دار تعیین شده بود و مرود تایید برخی مسئولان دولتی هم قرار گرفته است.
به گزارش رجانیوز، هیئت پارلمانی اروپا در اولین روز ورود خود با نسرین ستوده، یکی از چهره‌های تابلودار برانداز که دخالت مستقیمی در جریان فتنه ۸۸ داشت و همچنین جعفر پناهی، از عوامل رسانه‌ای فتنه دیدار کرد. یکی از اعضای این هیات هشت نفره به خبرگزاری‌ها گفته است که در این دیدار موضوع حقوق بشر در ایران، وضعیت زندانیان سیاسی و چشم‌انداز رهایی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد از حصر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

همچنین سایت شبکه تلویزیونی دولت آلمان (دویچه‌وله) گزارش داد رضا خندان، همسر نسرین ستوده با انتشار خبر دیدار هیئت اروپایی با همسرش نوشته است که این هیئت با جعفر پناهی نیز دیدار داشته است. او ولی جزئیاتی بیشتری در باره این دیدار‌ها ذکر نکرده است. ایزابل دورانت، عضو بلژیکی هیئت پارلمان اروپا قبل از آغاز سفر گفته بود که دیدار با ناراضیان، از جمله با نسرین ستوده و جعفر پناهی نیز در دستور کار هیئت است.

محل دیدار این هیات اروپایی با ستوده و پناهی هم از دیگر نکات عجیب و منفی حضور آنان در تهران بوده؛ چرا که به جای برگزاری این دیدار در یکی از اماکنی که توسط مسئولان کشورمان تعیین می‌شود، سفارت کشور یونان میزبانی این افراد را به عهده گرفته است تا مطالب رد و بدل شده در این جلسه، از کنترل مقامات دور باشد.

این اقدام غیرمنتظره و غیرمنطقی درحالی مورد تایید و قبول مقامات دستگاه وزارت خارجه کشورمان قرار گرفته که مبنای پذیرش آن، مورد سوال و ابهام قرار دارد و مصداق دخالت در امور داخلی کشورمان محسوب می‌شود.

جالب است بدانیم که این هیات اروپایی در سال‌های گذشته هم درخواست حضور در ایران به شرط ملاقات با برخی از فتنه‌گران مشهور را داشته است اما به دلیل مخالفت مسئولان وقت، این سفر انجام نشده است. یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در این زیمنه گفته است: «پیش از این نیز هیئت پارلمانی اروپا قرار بود تا سفری به تهران داشته باشد اما به دلیل عدم پذیرش شرط این هیئت مبنی بر دیدار با نسرین ستوده و جعفری پناهی از سوی ایران، این سفر انجام نشده بود اما این شرط در جریان سفر اخیر آن‌ها پذیرفته شد و آن‌ها با این این دو نفر دیدار کردند.»

به نظر می‌رسد با توجه به حجم وسیع تبلیغات رسانه‌ای در زمینه سابقه فعالیت‌های ضدایرانی این افراد و همچنین برنامه‌ریزی دقیق اتحادیه اروپا برای فشار به جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق بشر، مسئولان وزارت خارجه باید پاسخگوی این سوال باشند که علت صدور مجوز دیدار هیات اروپایی با این افراد چه بوده و قرار است چه نفعی از این مساله عاید کشورمان شود.

گفتنی است نسرین ستوده از جمله افرادی بود که به دلیل عملکرد در فتنه ۸۸ بازداشت و مدتی را در زندان سپری کرد. جعفر پناهی نیز دو مرتبه به علت جرم‌هایی نظیر فعالیت در فتنه ۸۸ و تبلیغ علیه نظام بازداشت و زندانی شده بود.