نگرانی آیت‌الله اعرافی درباره حوزه‌ها

امروز با وجود همه برنامه ریزی ها ، امکانات و حمایت ها از حوزه های علمیه ، از بی رغبتی متعلمین و عدم نصیحت و زهدی که ممکن است در اساتید حوزه های علمیه باشد نگرانیم . امام جمعه میبد در دیدار استاتید حوزه علمیه برادران میبد، در ابتدا درگذشت نابهنگام فاطمه فلاح از طلاب […]

امروز با وجود همه برنامه ریزی ها ، امکانات و حمایت ها از حوزه های علمیه ، از بی رغبتی متعلمین و عدم نصیحت و زهدی که ممکن است در اساتید حوزه های علمیه باشد نگرانیم .

امام جمعه میبد در دیدار استاتید حوزه علمیه برادران میبد، در ابتدا درگذشت نابهنگام فاطمه فلاح از طلاب سطح سه حوزه علمیه خواهران میبد را به جامعه طلاب و روحانیت و همچنین با بازماندگان آن مرحوم  تسلیت گفت .

به گزارش میبد آدینه ، آیت الله اعرافی در ادامه اصل هر نظام آموزشی بویژه حوزه های علمیه را وجود اساتید مجرب و با انگیزه خواند و افزود: اگر در حوزه ها ، اساتید با انگیزه و عالم وجود نداشته باشد ره به جایی نخواهد برد .

امام جمعه میبد با اشاره به شرایط و امکانات حوزه های علمیه در قبل از انقلاب گفت : هر چند در گذشته طلبه ها با کمترین امکانات در حوزه های علمیه مشغول تحصیل بودند اما عشق و علاقه به تحصیل در امور دینی موفقیت آنها را دوچندان می کرد .

وی تصریح کرد : مالاسف امروز با وجود همه برنامه ریزی ها ، امکانات و حمایت ها از حوزه های علمیه ، از بی رغبتی متعلمین و عدم نصیحت و زهدی که ممکن است در اساتید حوزه های علمیه باشد نگرانیم .

آیت الله اعرافی در ادامه با قدردانی از مدیر و همه اساتید حوزه های علمیه میبد ، بر ارتقاء شاخص های تعلیم و تربیت در فضای حوزه تاکید کرد و افزود: تنها با عشق ، انگیزه و علاقه طلاب و استاد ، حوزه های علمیه سامان می یابد .

امام جمعه میبد توجه به مسائل علمی ،آموزشی و اخلاقی را موجب ارتقاء وضعیت آموزشی ، تربیتی و پژوهشی خواند و خواستار تهیه طرح استاد راهنما در حوزه شد.

وی با اشاره به حجم دروس حوزه ها گفت : از آنجا که حجم دروس حوزه های علمیه برای بعضی ها ممکن است کم و برای بعضی ها سنگین باشد استعداد سنجی در بین طلاب ضروری است تا کسانی که توانایی بالایی در طی کردن دروس حوزه به صورت جهشی دارند و یا ضعیف هستند ؛ زمینه ای تحصیل آنها در این شرایط فراهم شود.

آیت الله اعرافی در بخش دیگر از بیانات خود با اشاره به ظاهر یک طلبه حوزه در اجتماع گفت : توجه به ظاهر یک طبله حوزه مهم است و طلاب باید نسبت به ظواهر خود در حوزه و سطح جامعه توجه کند .

امام جمعه میبد در این دیدار بر اهمیت ارائه مقالات در همایش ها و جشنواره ها و چاپ در مجلات از سوی طلاب تاکید کرد و افزود: اگر افرادی از میان طلاب بتواند مقالاتی را در همایش ها و جشنواره ها ارائه نماید مورد تشویق قرار می گیرند .

مدیر حوزه علمیه برادران میبد هم ضمن قدردانی از حمایت های مستمر امام جمعه میبد از حوزه ها در زمینه های مختلف ، به ارائه گزارشی از روند حرکت حوزه در مسائل آموزشی ، علمی و فعالیت های فرهنگ پرداخت و افزود : حوزه علمیه میبد بعنوان حوزه فعال در همه پایه های حوزوی ، در سال گذشته مقام اول را از جهت آموزشی در استان به خود اختصاص داده و در همه پایه ها جایگاه خوبی داشته است .

حجت الاسلام کارگر با اشاره به کمبود فضای آموزشی در حوزه گفت : در حال حاضر با ۴۳ درس در برنامه حوزه ، ۱۳۴ طلبه مشغول تحصیل اند.