“طرح آشتی ملی”، بزرگترین “غلط کردم” سیاسی!

احمد کریمی

احمد کریمی/ حکمت ما

این روزها اصلاح طلبان دست به یک شیرین کاری جدید زده اند که به نظر نگارنده، بعد از شیرین کاری های تلخ ایشان در فتنه ۸۸ می تواند خاص ترین سوژه در فضای سیاسی مملکت ما باشد.

“طرح آشتی ملی” که این روزها از زبان مهره های پر ابهت و ریش سفید اصلاح طلب بیان می شود، دقیقا فریاد زدن بزرگ ترین نقطه ضعفشان است!

درگذشت مرحوم هاشمی رفسنجانی از یک طرف و شمشیر کشیدن دوست دیرین و حامی بیرونی ایشان آمریکا در فضایی بزرگتر از طرف دیگر، اصلاح طلبان را برای ادامه حیات سیاسی خویش به ترس عجیبی فرو برده است.

ایشان که زنده بودن خود را به باز کردن دست غرب در معادلات سیاسی خویش مدیون هستند و همیشه گوشه چشمشان به نجات دهنده بزرگ -آمریکا- معطوف بوده است، امروز و با از دست دادن این مهره قدرتمند، باید هم فریاد آشتی ملی سر دهند؛ و جالبتر اینکه علت ارائه این طرح را نیز بر سر کار آمدن ترامپ عنوان می کنند، یعنی یک حقیقت محض !!!

نکته دیگری که این طنز را شیرن تر می کند، مغالطه مضحک آن است. “طرح آشتی ملی” دقیقا معلوم است که با بهانه آشتی ملت آمده است تا “آشتی حزب ها” را منجر شده و اصلاح طلبان خسته از دوندگی های زیاد برای رسیدن به نقطه فتح نظام جمهوری اسلامی را، به نوعی به چرخه سیاسی زنده و فعال و پویای کشور باز گرداند.

اصلاح طلبان می دانند که انتخابات ۹۶ می تواند پایان اصلاحات در پسِ پرده اعتدال باشد، و با کنار رفتن دکتر روحانی، دیگر کسی مثل ایشان نباشد که به نوعی پشت او پناه بگیرند و ادامه حیات دهند. مسلماً طرح آشتی ملی (حزبی) آمده است تا به نوعی مهره های دفع شده از نظام را به بدنه نظام بازگرداند، تا بیش از این دستشان در آینده سیاسی کشور خالی و خالی تر نشود. بیان شدن این طرح از زبان کسانی که مهره اصلی شیرین کاری های تلخ سال ۸۸ هستند، خود بیان گر این است که دوران دور بودن آنها بسیار برایشان گران تمام شده و این وقت کشی مرگبار را به نوعی می خواهند جبران کنند، مخصوصاً تا زمانی که معضلِ شخص محور بودن، کار دستشان نداده و برای همیشه از صحنه سیاسی کشور محوشان نکرده است!؟

باید گفت: شاید تئوریسین های روشنفکر نمای جبهه دوم خرداد، اسم های پر طمطراقی داشته باشند و هیبت شان، برخی را بلرزاند، اما ضعف نظریه پردازی های ایشان نیز دست کمی از نظریات جامعه شناسان آن طرف آبی ندارد، نظراتی که به وسعت اقیانوس چشم ها را خیره کرده اند، اما عمقی به اندازه چند میلیمتر ناقابل هم ندارند!

طرح آشتی ملی بزرگترین “غلط کردم” سیاسی است که در قالبی زیبا و کلماتی گوش نواز ارائه می شود، تا مهره شاخص اصلاح طلبان را دوباره به تریبون های اصلی نظام بازگرداند!

حال باید نظاره کرد و دید که “طرح آشتی حزبی” این دوستان، چه خواهد شد!؟