جوجه را آخر پاییز می‌شمارند

محمد وحید کریم بیکی

  • محمد وحید کریم بیکی

رییس محترم جمهوری اسلامی ایران طبق وعده ای که به مردم داده بود، در آستانه صدمین روز از تشکیل دولت تدبیر و امید در صفحه تلویزیون ظاهر شد و از طریق رسانه ملی و رادیو هایی که گفتگوی وی را که به صورت متفاوت و با اجرای سه مجری برگزار می شد به ایراد سخن پرداخت.

در این گفتگو که ساعت ۲۱ و ۴۰ دقیقه آغاز شد و به صورت مستقیم از شبکه‌های یک سیما و خبر و رادیو ایران پخش شد، مطالب مختلفی در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بیان شد اما چیزی که بیش از هر چیز بر فضای این برنامه حاکم شده بود، ربط دادن مشکلات کشور به ویژه در حوزه اقتصادی به دولت گذشته و مانور ۴۵ دقیقه ای گفتگوکنندگان به بیان مشکلات و انتقاد از احمدی‌نژاد و همکارانش  بود.

نباید فراموش کرد که در اوایل شکل گیری دولت نهم و روی کار آمدن محمود احمد نژاد نیز فضای گفتمانی غالب در کشور، حرکات سیاسی رییس جمهور وقت و موضع گیری های وی در قبال جامعه جهانی و سخنرانی های وی در سازمان ملل و نیویورک را قابل ستایش می دانست و از وی به عنوان شجاع ترین رییس جمهور و مرد ایران یاد می کردند.

پیشروی های هسته ای و پشت کردن به غرب که از اقدامات دولت نهم بود در برابر تعلیق و توقف فعالیت های هسته در دولت اصلاحات به عنوان اقدامی مهم و شجاعانه و قابل تقدیر در رسانه های داخلی و در بین افکار عمومی مطرح می شد.

سفرهای استانی که دولت گذشته در طول هشت سال انجام داد از نظر بسیاری از مردم و حتی صدا و سیما که در اواخر دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد تغییر موضع داده بود بسیار ستودنی بود و حالا آقای روحانی این حرکت ارزشمند را مسبب ایجاد ۱۱ هزار میلیارد تومان تعهد می داند و آن را نقد می کند.

مسکن مهری که برای همه جوانان و افراد بدون سرپناه شخصی، امید آفرین و نجات بخش شده بود حالا از نظر دولتمردان تدبیر و امید عامل اصلی تورم شناخته می شود.

حال باید از آقای روحانی که در صحبت های شب گذشته خود بی تدبیری ها را عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور عنوان کرد و نه تحریم ها، پرسید که چرا در اولین اقدام، برای برون رفت از مشکلات کشور به سراغ برداشتن تحریم ها رفت و به مشکلات و فشار های داخلی اقتصادی که سخت گریبانگیر مردم شده نمی پردازد.

ما منکر برخی بی تدبیری ها و موضع گیری های غیر اصولی خصوصا در اواخر دولت قبل نیستیم ولی این را در ذهن داریم مرد دولت های نهم و دهم خصوصا در چهار ساله اول دولتش، جهادی ترین و پرکارترین و باهوش ترین رییس جمهور ایران بر می شمردند و در اواخر دولت دهم او را متهم به بی تدبیری، انحراف و صدها برچسب دیگر می کردند و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز بر خلاف سالهای اولیه گزارش هایی بسیار انتقادی و تند از دولت قبل پخش می نمود.

خوشبختانه مردم ایران همه حرکات و سکنات دولتمردان قبلی و فعلی را در ذهن دارند و ما نیز بر امیدیم که پایان کار این دولت مانند دولت های گذشته به افول و تخریب دولتمردان نینجامد.

همه ی ما ایرانی ها این ضرب المثل را بلدیم که “جوجه را آخر پاییز می شمارند”

پس آقای رییس جمهور! مواظب باشیم که صحبت ها و رفتارهای ما و شما از حال تا آینده با هم همسو باشد و پایان دولت شما مانند پایان دولت های قبلی پس از انقلاب با تخریب و نکوهش و سرزنش منتقدین همراه نباشد و عملکرد حضرتعالی و همکارانتان دست آویزی برای رییس جمهور بعدی این کشور قرار نگیرد  و آینده ای روشن و روزهای بهتری را شاهد باشیم.