عملیات آزادسازی موصل آغاز شد/ ۳۰ هزار عراقی در “مادر جنگ‌ها” شرکت می کنند

شمار نیروهای مختلف عراقی برای شرکت در این عملیات حدود ۳۰ هزار نفر است. گفته می‌شود که بین ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ داعشی در موصل مستقر هستند و بیش از یک میلیون غیرنظامی نیز در شهر حضور دارند.

حیدرالعبادی نخست وزیر عراق از طریق تلویزیون این کشور آغاز عملیات آزادسازی و بازپس گیری موصل را رسما اعلام کرد.

نخست وزیر عراق در نطق تلویزیونی خود اعلام کرد که فقط نیروهای ارتش این کشور به همراه نیروهای پلیس وارد موصل خواهند شد.

از این عملیات به عنوان «مادر جنگ‌ها» در عراق برای جنگ با داعش یاد شده است.

براساس گزارش روداو، شمار نیروهای مختلف عراقی برای شرکت در این عملیات حدود ۳۰ هزار نفر است. گفته می‌شود که بین ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ داعشی در موصل مستقر هستند و بیش از یک میلیون غیرنظامی نیز در شهر حضور دارند.

حیدرالعبادی روز گذشته با تعدادی از فرماندهان الحشد الشعبی درباره برنامه‎های عملیات آزادسازی «الحویجه» و «موصل» مرکز استان نینوا بحث و گفت‎وگو کرده بود. در این نشست درباره راه های تقویت توانمندی های نیروهای عراقی و طرح های جایگزین مناسب در هرگونه تحول میدانی بحث و گفت‎وگو شده بود.

وزارت دفاع عراق نیز روز یکشنبه «طرح کامل» عملیات آزادسازی موصل را از طریق فرماندهی عملیات مشترک تحویل فرمانده کل نیروهای مسلح داده بود.

شهر موصل مرکز استان نینوی در شمال عراق طی دو سال گذشته کانون خلافت و مرکز اصلی تجمع نیروهای گروه تروریستی تکفیری داعش در کشور عراق بوده است.

بافت مذهبی شهر موصل را اکثریت اهل سنت و اقلیتهایی از شیعیان و مسیحیان تشکیل میدهند. پس از حمله داعش، بدلیل فشارها و جنایات این گروه تکفیری علیه اقلیتهای دینی، همه شیعیان و بخش مهمی از مسیحیون موصل، خانه و کاشانه خود را ترک گفته و به مناطق دیگر عراق مهاجرت کردند.