تهدیدی‌جدید به‌نام وی‌چت

ابوذر دهقانی فیروزآبادی

  • ابوذر دهقانی فیروزآبادی*

همین چندی پیش بود که توسط یکی از بازرگانان که در امر واردات مواد اولیه کاشی از چین فعالیت می کند با این برنامه آشنا شدم.

خیلی از این برنامه تعریف کرد و می گفت از روزی که با این برنامه جهت مبادلات خود با چین هماهنگی های لازم رو انجام میده چقدر هزینه او کمتر شده چون این برنامه فقط با اتصال به اینترنت کار میکنه و هزینه بسیار کمتری در مقایسه با مکالمه تلفنی با چین به همراه دارد. خوشم آمد که باز خداروشکر چه برنامه خوبی که اینقدر می تونه در مکالمات بین المللی موثر باشه و با خودم گفتم هرچه زودتر بایستی من هم رو گوشیم نصب کنم تا ازتکنولوژی روز عقب نیفتم

اما بگذریم ما که بیخیال شدیم تا اینکه چند ماه پیش برای یکی از اقوامم که تازه سال دوم دبیرستان هست به اصرار خودش با وجود مخالفت خانواده یه گوشی همراه خریدیم و بعد از چند روز همانطور که حدس میزدم مشاهده کردم که همینجور سرش به این مبایل مشغوله البته اولش بیشتر به خاطر چندتا بازی بود که رو گوشیش نصب کرده بود و ماهم به خودمون گفتیم بازم بهتر، حداقل اینجوری از خونه کمتر بیرون میره و بیشتر میشه کنترلش کرد.

تااینکه بعد از مدتی مشاهده کردم دیگه مشغولیت او با مبایل به خاطر بازی نیست بلکه بیشتر مشغول ویچت هست مرتب براش پیام میاد یا داره میخونه یا جواب میده. بعضی وقت ها که از خونه باهم بیرون میریم با دیدن بعضی افراد که گاها بعض هاشون نیز آدم های وجه داری نیستند به من میگه اینو میبینی تو ویچت هست من هم باهاش ارتباط دارم یا مثلا میگه اون یکی رو می بینی تو گروه ماست.

هر روز احساس نگرانیم بیشتر می شود او به واسطه این برنامه کم کم با افرادی آشنا می شود که خطر این آشنایی به مراتب بیشتر ازارتباط با چند همکلاسی یا هم محله ای در بیرون از خانه هست هرچند در ابتدا این طور به نظر می رسید که با خرید گوشی همراه و به واسطه مشغول شدن او به بازی های اندرویدی تا حدی توانسته ایم بیشتر اورا کنترل کنیم و از رفاقت های بی جا با دوستان ناباب دور کنیم. اما حالا او با چندصد یا چندهزار نفر دیگر آشنا شده که هر کدام می توانند به واسطه ارتباطی ناسالم برای او یک خطر به حساب بیایند که خیلی آز آن ها گاها با نام های جعلی و تصایر نادرست از خود به دیگران درصدد جذب یکدیگر هستند

همین چند روز پیش یکی از همکارانم را دیدم که با ویچت کار می کند در حالی که او در این برنامه با اسم و تصویری از یک دختر سوسول خیلی خش(همان هایی که معمولا فقط تو صفحات اینترنت میشه پیدا کرد) ثبت نام کرده است. از او خواستم که بیشتر برایم توضیح دهد.

گفت: من با این کار خیلی ها رو سرکار گذاشتم و تازه نمی دونی چقدر حال میده وقتی یه نفر رو به خیال این که من دختر هستم چند روز سر کار میذازم و بعدش با چندتا فحش آبدار حالیش میکنم که مادر………. اونی که تو می خوایی من نیستم و مگه خودت خواهر  و مادر نداری و ……….

خیلی فکر کردم که وای داره چی بر سرمون میاد تازه بعد از چت روم یاهو که سالیانی می تاخت و صفحات اجتماعی فیسبوک که متاسفانه این روزها برای بعضی مسئولین ما رفع فیلتر آن از نان شب مردم، تورم و هزار چیز دیگه واجب تر شده

امروز ویچت بلای جان ما و خانواده هایی هست که هنوز می خواهند با تربیت صحیح فرزندانی خوب برای این مرز و بوم پرورش دهند.

*از وبلاگ مجمع عاشقان بقیع