اقدام سوال‌برانگیز مدیریت شهری میبد در میدان امام خامنه‌ای میبد

مطمئنا این کار نه به لحاظ فنی و نه به لحاظ فرهنگی و امنیتی قابل تایید نیست و در خوشبینانه‌ترین حالت می‌توان گفت که این اتفاق ناشی از سوءتدبیر و بدسلیقگی مدیران شهری بوده است.

یکی از ویژگی‌های نامگذاری معابر و به خصوص میادین در میبد این است که مردم کوچه و بازار اگر نماد یا اِلِمان مشخص و برجسته‌ای در آن مشاهده کنند، صرفنظر از نام اصلی آن میدان، آن را به نام نماد قرار گرفته مورد نامگذاری قرار خواهند داد.

به گزارش “میبدما”، نمونه‌های این رفتار در شهرستان میبد زیاد است؛ مثلا در حال حاضر در محاورات عامه، به شکل مکرر می‌شنویم که مردم از فلکه شمع، فلکه کاسه‌کوزه، فلکه انار و… صحبت می‌کنند درحالیکه نام رسمی این میادین چیز دیگری است.

این اتفاق در شرایط عادی، شاید مشکل چندانی ایجاد نکند اما وقتی اسامی مقدس و محترمی روی این میادین باشد، نامیده شدن آنها با اسامی محاوره ای نوعی وهن به صاحبان نام رسمی میادین خواهد بود.

مثلا درحالیکه با تصمیم مسئولین وقت شهری، یک میدان که با نماد کاسه های میبدی تزیین میشود، به نام «جانباز» اسم‌گذاری میشود، طبیعی است که مردم به دلیل پیش گفته، آن را کاسه کوزه بنامند و این موضوع همواره وهن به جانبازان عزیز بوده است.

اما گویا شورای شهر و شهرداری میبد از این اتفاقات درس نگرفته و در میدانی که به نام ولی امر مسلمین، امام خامنه‌ای نامگذاری شده، نماد کوزه و به اصطلاح میبدی‌ها «دوره» در آن کار شده است که مطمئنا این کار نه به لحاظ فنی و نه به لحاظ فرهنگی و امنیتی قابل تایید نیست و در خوشبینانه‌ترین حالت می‌توان گفت که این اتفاق ناشی از سوءتدبیر و بدسلیقگی مدیران شهری بوده است.

هیچکس با نصب نمادها و المانهای مرتبط با فرهنگ و هویت شهرستان میبد در سطح شهر مخالف نیست اما موضوع این است که این نمادها باید در میادینی کار بشود که نام این میادین حداقل تناسبی با آن نماد داشته باشد درحالیکه در میدان امام خامنه ای، این موضوع رعایت نشده و حالت موهنی را ایجاد کرده است.

این موضوع می طلبد که مسئولان ارشد شهرستان و به خصوص مقامات امنیتی و اعضای شورای شهر، پیگیری عاجلی داشته باشند تا مکان نصب این نمادها عوض شود و یا دستکم نام این میدان تغییر کند که خدای ناکرده موجبات توهین به امام امت فراهم نشود.