به لوازم‌التحریر ایرانی اسلامی، بی‌مهری نکنیم +تصاویر

گزارشگر و عکاس: محمدرضا دهقانی باز هم بوی ماه مهر و ماه مدرسه، باز هم هیاهوی اغاز سال تحصیلی جدید و بوی کاغذ کتاب و دفتر. این روزها اگر سرسری هم از خیابانهای شهر رد شوی فرق حال و هوای مردم را با دیگر روزهای سال درک میکنی، پدران و مادرانی که همراه با فرزندان […]

  • گزارشگر و عکاس: محمدرضا دهقانی

باز هم بوی ماه مهر و ماه مدرسه، باز هم هیاهوی اغاز سال تحصیلی جدید و بوی کاغذ کتاب و دفتر.

این روزها اگر سرسری هم از خیابانهای شهر رد شوی فرق حال و هوای مردم را با دیگر روزهای سال درک میکنی، پدران و مادرانی که همراه با فرزندان خود مشغول خرید کیف و کفش و نوشت افزار هستند. لحظه ای به یاد دوران دهه ۶۰و ۷۰افتادم بوی دلچسب دفترهای کاهی و مدادهای سیاه و قرمز بانشان سوسمار و دفترهایی  با سخن امام خمینی که تعلیم و تعلم عبادت است.

روزگاری که چند خواهر و برادر قد و نیم قد شاید به زور یک بسته کامل مداد رنگی یا مداد شمعی را باهم نقاشی می کردند.

اما این روزها تنوع محصولات و تولیدات نوشت افزاری به حدی است که انتخاب کردن آنها به سختی صورت میگیرد انواع دفتر و دفترچه در طرح ها و اندازه های مختلف گرفته تا کیف هایی که با تصویری خوش رنگ و لعاب و البته تصاویری نامناسب و غیر اسلامی که درویترین مغازه ها خودنمایی می‌کندکه غالبا چینی و تایلندی هستند.

photo_2016-08-30_11-07-06

تصاویری که هیچ سنخیتی با فرهنگ و الگوی اسلامی ما نداردو اگر کمی دقت کنی به وفور جای خالی اجناس ایرانی را در مغازه ها حس میکنی اجناسی که باتصاویر بزرگان و شهیدان و اسطوره های کشور خودمان هست و یا دفاتری که مزین به تصاویر ائمه و پیام های دینی است.

حال جای سوال اینجاست چرا باید با وجود اینکه ما که در یک کشور اسلامی و شرقی  زندگی میکنیم باید از اجناس غربی و تصاویر غیر اسلامی و بعضا مبتذل که به مرور در الگو پذیری و تغییر رفتار کودکان ما تاثیرگذار است استفاده کنیم.

چرا نباید از کیف و لوازم‌التحریر ی که چند سالی است تولید کنندگان داخلی در حال تولید انها هستند و که با نقوش و تصاویر کاملا ایرانی و اسطوره‌ها و شهیدان و بزرگان ایرانی است استفاده کنیم که با این کار هم به اقتصاد کشور کمک کرده ایم و حمایت تولید کننده داخلی و از همه مهم تر اینکه فرزندانمان را با این تصاویر شهیدان و دیگر تصاویر ایرانی و اسلامی الگو پذیری میگیرند و با انها در طول تحصیل بزرگ میشوند.

این سوال که چرا این روزها بیشتر اجناس چینی با تصاویر نامناسب در برخی مغازه ها به وفور جولان میدهد بسیار ذهنم را در گیر کرده بود که از یک فروشنده که دفاتر و کیف های ایرانی میفروخت سوال کردم که او گفت به نظر بنده علت اصلی آن ۲چیز است اول اینکه این محصولات ایرانی چند سالی بیشتر نیست که تولید میشوند و عرضه آن در بازار نقش کم رنگی ایفا کرده و مسئولین یا فروشندگان نتوانستند به خوبی انها را معرفی کنند و برخلاف آن اجناس چینی به وفور و زیاد و راحت در دسترس قرار میگیرد.

دومین علت اصلی آن که این مغازه دار اشاره کرد قیمت این اجناس چینی نسبت به سایر اجناس ایرانی است که کمی ارزان بدست فروشنده میرسد و سود بیشتری نصیبشان میشود. اما وقتی از سلیقه مردم پرسیدم گفت مردم بیشتر دنبال نقوش و تصاویر ایرانی هستند و خواهان جنس ایرانی هستند که زیاد قیمت ان مهم نیست مهم الگو پذیری کودکانشان است. اما بی مهری برخی فروشندگان  است که بیشترین محصولات انها چینی است.

حال توصیه میکنیم بیاییم با خریدن محصولات ایرانی و با تصاویر و فرهنگ ایرانی هم به اقتصاد کشور و هم کمک به تولید کننده داخلی کرده باشیم و هم الگوی مناسب برای فرزندان خود قرار دهیم. پس بیاییم با نخریدن اجناس چینی و تحریم آنها از در اقتصاد مقاومتی کشور سهیم باشیم.

photo_2016-08-30_11-10-33 photo_2016-08-30_11-10-37 photo_2016-08-30_11-06-19 photo_2016-08-30_11-06-33 photo_2016-08-30_11-07-14 photo_2016-08-30_11-10-22 photo_2016-08-30_11-10-27