به حاشیه بردن دردهای کارگران زحمتکش میبد با دروغ‌پردازی رسانه پرحاشیه

خب! چرا این قصه در میبد پیاده نشود؟! به جای اینکه تجمع کارگران نگون‌بخت و مستضعف به افکار عمومی مخابره شود، خبری زرد و دروغ برای جلب توجهات در پیشانی آن پایگاه خبری منتشر می‌شود و آن اینکه

روایات زیادی در مذمت دروغگویی وارد شده که مشهورترین آن حدیثی است که از امام حسن عسکری(ع) نقل شده که فرمود: تمام پلیدیها در خانه ای قرار داده شده و «کلید» آن دروغگویی است. در کنار آن امیرالمومنین، علی(ع) نیز سخن زیبایی در این باره دارند: هر چه را شنیدى براى مردم بازگو مکن، که همین براى دروغگویى (تو) کافى است.

این عارضه، در عالم رسانه بسیار شایع‌تر است و تاثیرات مخرب آن به مراتب بیشتر است و اگرچه ممکن است با آن دروغ، طرف مقابل دروغگو لطماتی ببیند اما یقینا فرد دروغگو، صدمه بیشتری خواهد خورد؛ چرا که امام علی(ع) فرمود: دروغگو در لبه پرتگاه و خوارى قرار دارد.

اخیرا یکی از رسانه‌های محترم شهرستان که اشتیاق زیادی برای دیده شدن دارد، با تعقیب سناریویی غیرانسانی، حاشیه‌سازی برای فعالان رسانه‌ای انقلاب اسلامی را در دستور کار خود قرار داده و هیچ ابایی از دروغ‌گفتن و ایراد افتراء به رقبای رسانه‌ای خود ندارد؛ یک روز به بهانه درج یک کاریکاتور و روز دیگر در دفاع از یکی از مقامات شهرستان که با انقلاب و روحانیت کاملا زاویه دارد و امروز…

امروز، مهمترین خبری که مردم میبد با آن مواجه شدند، تجمع تعداد قابل توجهی از کارگران کارخانه کاشی احسان میبد، مقابل فرمانداری بود. قشر کارگر، آن روزهایی که رکودی در کار نبود و چرخ اقتصاد کشور خیلی بهتر از امروز می‌چرخید هم از وضعیت اقتصادی چندان مطلوبی برخوردار نبودند چه برسد به بحران اقتصادی کنونی که به برکت گره زدن همه امورات کشور به دست کدخدا، همان آب باریکه را هم دارد از کارگران دریغ می‌دارد.

اما از بازنمایی این خبر مهم در رسانه‌ این برادران خبری نیست! نه این خبر بلکه با مرور آرشیو این رسانه شاهد آن هستیم که دردهای اقتصادی و معیشتی مردم که قرار بود چرخ زندگیشان بچرخد، جایگاه چندانی در دغدغه‌های این دوستان ندارد. کاش ماجرا به همین‌جا ختم می‌شد. نه تنها خبر دردهای کارگران که تاکنون قربانیان اصلی بستن با کدخدا بوده‌اند بایکوت می‌شود بلکه به قیمت پرت کردن حواس افکار عمومی از اصل فاجعه، سناریویی دنبال می‌شود که در نتیجه آن هم تجمع به حاشیه برده می‌شود و هم یکی از نیروهای رسانه‌ای موثر شهر مورد تخریب قرار می‌گیرد.

البته این سناریو اقتباسی است از آنچه این روزها در کشور در حال رخ دادن است. رکود و رنج‌های متعدد معیشتی مردم در کنار فیش‌های نجومی مسئولان صف‌در و نتایج «تقریبا هیچ» برجام که مزین به لقب «خسارت محض» هم شده باعث شده تا اتاق فکرها وارد عمل شوند و با سناریوسازی جعلی برای افکارعمومی هم حواس‌ها را به نوعی از موضوعات اصلی پرت کنند و هم دستمایه‌ای برای رودررو قرار دادن مردم با روحانیون و ائمه جمعه فراهم سازند. فلذاست که رمز «کنسرت» به همه یاران و سمپاتها مخابره می‌شود تا با پیراهن عثمان کردن آن، توجه و حواس مردم به بازی گرفته شود و فلان آیت‌الله را که در خط مقدم پایداری در برابر اینان قرار دارد را با شایعه‌سازی و دروغ‌پردازی به حاشیه ببرند.

خب! چرا این قصه در میبد پیاده نشود؟! به جای اینکه تجمع کارگران نگون‌بخت و مستضعف به افکار عمومی مخابره شود، خبری زرد و دروغ برای جلب توجهات در پیشانی آن پایگاه خبری منتشر می‌شود و آن اینکه “خبرنگاری که از قضاء تکنیسین اورژانس است با خودروی اورژانس به محل تجمع کارگران(مقابل فرمانداری میبد) آمده تا با تهیه خبر، دستمایه جدیدی را برای حمله به دولت به دست آورد” و سپس فریاد وااسلاما سر می‌دهد که “مگر کارمندی که در پست خود مشغول به کار است می تواند با وسیله نقلیه‌ای که اینقدر حائز اهمیت است دست به چنین کار زشت و ناپسندی زده و از اموال بیت‌المال در جهت منافع حزبی خود استفاده نماید.”

Falsafi (220)

اینطوری هم خبر تجمع کارگران هوا می‌شود هم یکی از رقبا را به رگبار بسته شده است!

سیاهی و پلشتی این ماجرا، زمانی آشکارتر می‌شود که واقعیت مطلب را بشنویم و آن اینکه صبح امروز و مقارن با برگزاری مسابقات زیبایی اسب که در جوار فرمانداری میبد برگزار می‌شود یک دستگاه آمبولانس شامل راننده و تکنیسین جهت «استقرار» در این مکان برای واکنش به حوادث احتمالی اعزام می‌شود. پس از مدتی، دستور بازگشت این آمبولانس به ایستگاه اورژانس از طریق بی‌سیم صادر می‌شود و آمبولانس مذکور برای رسیدن به ایستگاه، ناگزیر می‌بایست از مقابل فرمانداری میبد عبور کند(مکان برگزاری مسابقات و محل تجمع کارگران درست در کنار هم قرار گرفته‌اند). آمبولانس مورد اشاره به محض مشاهده جمعیت کارگران معترض در محوطه بیرونی فرمانداری میبد برای چند ثانیه توقف می‌کند و تکنیسین اورژانس از داخل ماشین(و بدون آنکه از ماشین پیاده شود) با موبایل خود چند عکس می‌گیرد و سپس آمبولانس به حرکت خود ادامه داده و راهی مقصد می‌شود. این آمبولانس کاملا در محدوده استحفاظی خود قرار داشته و اگر هم خدای‌ناکرده در آن لحظه اتفاقی می‌افتاد سریعا با بی‌سیم اطلاع‌رسانی می‌شد و کوچکترین وقفه‌ای برای امداد و نجات ایجاد نمی‌شد.

مخاطب به خوبی می‌تواند تفاوت واقعیت را با آنچه آن دوستان رسانه‌ای مرقوم داشتند، حس کند و غش در اطلاع‌رسانی صادقانه را احساس نماید.

قصه کوتاه کنیم ورنه سخن بسیار است؛ این دوستان رسانه‌ای باید توجه داشته باشند که ایراد اتهام و افتراء به رقبا و شخصی‌سازی اخبار و مطالب و پرت کردن حواس مردم از مسائل اصلی، اصلا کار پسندیده‌ای نیست وگرنه اگر روزی قرار شود رسانه‌های مقابل آن رسانه نیز به چنین رفتارهایی دست بزنند درحالیکه حتی دروغ هم نگویند و صرفا به راستهای متعدد گفته نشده بپردازند، آنوقت آخر قصه اصلا معلوم نیست. تجربه هم نشان داده غالبا افرادی که به دنبال این اقدامات ناشایست هستند، مصداق آن بیت سعدی خواهند بود که «یکی بر سر شاخ و بن می‌برید»! این یعنی همان سخن مولای متقیان که فرمود: دروغگو در لبه پرتگاه و خوارى قرار دارد.