دست به دامن شرکت اتریشی برای پخت غذای ایرانی در قطارهای مسافربری!

پیشرفت به این نیست در جایی که صنایع داخلی وجود دارد، دست به دامن خارجی ها شویم و بازار خود را به طور رایگان در اختیار آنها برای افزایش سرمایه‌شان قرار دهیم. 

بعد از اینکه وزارت راه و شهرسازی دولت روحانی نتوانست سرمایه خارجی ای را در خرید ۲۲۸ فرورند بوئینگ و ایرباس وارد کشور کند و دستاوردی از برجام در این زمینه حاصل کند، به سراغ صنعت غذایی خارجی رفت تا زمانی که صدها فعال در بخش خصوصی کشور در این زمینه صاحب امتیاز و اعتبارند، در یک امتیازی یک سویه از سوی طرف ایرانی، یک شرکت اتریشی مسئولیت پخت غذای مسافرین قطارهای رجا را بعهده بگیرد.

به گزارش رجانیوز؛ بعد از برجام بود که وزارت خانه آقای آخوندی در جذب سرمایه خارجی را در تور اروپایی با منعقد کردن تفاهم نامه خرید ۱۱۸ هواپیمای ایرباس فرانسه و ۲۰ فروند هواپیمای ATR پیشگام شد. پیشگامی که با مخالفت امریکا و پوچ بودن تعهدات امریکا در برجام بتدریج رنگ باخت تا وزارت راه و شهرسازی مذاکره برای خرید ۱۰۰ فروند بوئینگ را اطلاع رسانی کرد تا پس از نا امیدی در خرید از اروپایی ها، خرید هواپیما از کدخدا را محک بزند. ولی اینبار این کنگره و سنای امریکا بودند تا نشان دهند، برجام هیچ راهگشایی برای صنعت هواپیمایی ایران نخواهد بود و ایران همچنان در تحریم هواپیمایی به سر میبرد. دولت تدبیر و امید پس از اینکه خرید از بوئینگ را نیز امری نشدنی دید، به سراغ میتسوبیشی ژاپن برای خرید هواپیما رفت که تا به امروز خرید هواپیما از این شرکت نیز در هاله ای از ابهام باشد.

یی

ولی تلاش آخوندی برای ورود شرکت های خارجی به ایران پس از شکست در پروژه خرید هواپیما پایان نیافت تا اینکه دیروز بزرگترین کیترینگ خاورمیانه با سرمایه گذاری ۲۳ میلیارد تومنی یک شرکت اتریشی توسط وزیر راه و شهر سازی برای تامین غذای مسافران قطار افتتاح شود.

این سرمایه گذاری خارجی در حالی صورت می گیرد که هم اکنون ده‌ها شرکت و رستوران بزرگ و زنجیره ای ایرانی با بهترین کیفیت غذا در کشور وجود دارد و در صورت برگزاری مناقصه می توان شاهد آمادگی برای سرمایه گذاری مشابه از سوی بخش خصوصی ایرانی بود.

آخوندی روز گذشته با اشاره به افتتاح بزرگترین کیترینگ خاورمیانه در تهران با کمک سرمایه گذاران اتریشی، انجام این مهم را موجب برابری سرویس های غذا در قطارها با سیستم حمل و نقل هواپیمایی توصیف کرد که منجر به افزایش رفاه حال مسافران قطارها می شود.وی در این زمینه گفت:

افزایش رفاه مسافران، ایجاد اشتغال و افزایش قدرت ریلی ایران در عرصه بین الملل، سایر مزایای انجام این مهم است تا با فضای جدید به وجود آمده در پسابرجام و بازگشت ایران به فضای سیاسی و اقتصادی بین المللی، سهم ایران در اقتصاد جهانی بیش از گذشته افزایش یابد.

پیشرفت در صنعت ریلی به ورود سرمایه گذاری خارجی در بخش بخت غذا نیست که صدها شرکت و رستوران بزرگ در ایران در این زمینه قابلیت بهترین خدمات را دارند. افزایش کیفیت در صنعت ریلی یعنی اینکه ما به جای ۳۹ قطار، ۲۰۰ قطار مسافربری روزانه به سمت مشهد داشته باشیم و قطارهای ما بجای طی این مسافت در ۱۱ ساعت با سرعت ۱۰۰ کیلیومتر بر ساعت، ۴ تا ۵ ساعت با سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت این مسیر را طی کنند. کیفیت خدمات در صنعت ریلی به این معناست که خدمات حمل خودرو نیز که بیش از ۳۰ سال جزء خدمات ساده در اروپا محسوب می شود به مجموعه خدمات صنعت ریلی اضافه شود تا تصادفات جاده ای ما به کمتر از نصف کاهش پیدا کند.

پیشرفت به این نیست در جایی که صنایع داخلی وجود دارد، دست به دامن خارجی ها شویم و بازار خود را به طور رایگان در اختیار آنها برای افزایش سرمایه‌شان قرار دهیم. دست به دامن خارجی‌ها شدن در این زمینه، مصداق وابستگی به آنها و برخلاف سیاست های اعلامی نظام مبنی بر حمایت از تولید داخلی در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی ارزیابی می‌شود.