آیت الله اعرافی؛ کاندیدای اولین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی

همچنین بررسی های انجام شده به این نقطه رسیده که در مرتبه بعدی، جایزه به آیت الله علیرضا اعرافی به خاطر ارائه نظریۀ اسلامی تعلیم و تربیت و حجت الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان به خاطر ارائه نظریه بانکداری اسلامی

دومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی فردا همراه با اعطاء جایزه جهانی ویژه نوآوری و نظریه پردازی در قلمرو علوم انسانی اسلامی در تهران برگزار خواهد شد.

به گزارش رجانیوز، اردیبهشت ماه سال گذشته اولین دوره از کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی برگزار شد و اندیشمندانی از ایران و کشورهایی چون هند، مالزی، پاکستان و حتی کانادا مقالات خود را در قالب ۶۲ مقاله برتر به دبیرخانه آن ارسال کردند.

دکتر عطاالله رفیعی آتانی دبیر علمی اولین دوره کنگره درباره استقبال اندیشمندان علوم انسانی اسلامی از این کنگره گفته بود:  ۶۳۲ چکیده مقاله و ۴۰۶ مقاله به دبیرخانه کنگره واصل گردید که در نوع خود کم‌نظیر بوده است.

وی ادامه داد: در ارزیابی اولیه ۱۸۱ مقاله مورد تایید داوران قرار گرفت که البته پس از تایید نهایی در مجموعه‌ی مقالات کنگره منتشر خواهد شد.همچنین ۶۲ مقاله از این مجموعه‌ی مقالات خارجی و داخلی حائز امتیاز ارائه به صورت سخنرانی در گنگره گردید.

امسال نیز دومین دوره از این کنگره همراه با اعطای جایزه جهانی ویژه نوآوری و نظریه پردازی در قلمرو علوم انسانی اسلامی ۲۷ آبانماه برگزار خواهد شد.

نقد علوم انسانی متداول، فلسفه و روش شناسی علوم انسانی اسلامی، پیوندهای بین رشته ای علوم طبیعی و علوم انسانی با رویکرد اسلامی، مدیریت تحول، نظریه پردازی و نوآوری با رویکرد اسلامی در قلمرو رشته های: «فقه و حقوق، علوم سیاسی، جامعه شناسی و ارتباطات، اقتصاد، تعلیم و تربیت، روانشناسی، مدیریت، هنر و معماری، پنج محوری هستند که کنگره حول آنها برگزار می‌شود. همچنین ده کمیسیون تخصصی با عناوین محورهای فوق در ده مرکز علمی برجسته کشور تشکیل خواهد شد.

رفیعی آتانی که دبیری دومین دوره کنگره را هم بعهده دارد از اراپه  ۲۰۰ اثر خارجی و داخلی در قالب ۷ پایان نامه، ۶۰ کتاب، ۱۲۱مقاله خبر داده است. همچنین کمیته رسانه‌ای کنگره در مطلبی از روند اعطای جایزه‌های این کنگره چنین گزارش داده بود:

از سال گذشته یکصد و هفتاد تن از دانشمندان و محققان برجسته ایرانی و غیرایرانی در سایت جایزه به عنوان نامزد دریافت جایزه ثبت نام کرده اند و کمیته برگزاری جایزه با همکاری شماری از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در حال ارزیابی علمی آثار هستند.

از آنجا که سطح تعریف شده برای این جایزه بالا است احتمال می رود با ملاحظه نتایج بررسی ها تا این تاریخ، در جایزه سال ۱۳۹۲، معرفی رتبه اوّل منتفی شود لکن نظر بخش مهمی از اعضاء کمیته اعطاء جایزه این است که به منظور قلّه سازی علمی و ارائه الگو به پژوهشگران جهان اسلام، جایزۀ یک به حضرات آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی به خاطر یک عمر کار علمی پرثمر در ساخت علوم انسانیِ اسلامی تقدیم گردد، هرچند به نظر می رسد این کار، منوط به موافقت آنها است.

همچنین بررسی های انجام شده به این نقطه رسیده که در مرتبه بعدی، جایزه به آیت الله علیرضا اعرافی به خاطر ارائه نظریۀ اسلامی تعلیم و تربیت و حجت الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان به خاطر ارائه نظریه بانکداری اسلامی و پروفسور چودهاری به خاطر ارائه نظریه روش شناسی و اقتصاد اختصاص یابد. البته این کمیته در گزارش خود گفته بود که شاید رد این جمع بندی تغییراتی حاصل شود.

به هر حال مرکز همایشهای سازمان صدا و سیما فردا میزبان همایشی است که علی رغم سن کمش جایگاه ویژ‌ه‌ای بین اندیشمندان و نظریه‌ئردازان علوم انسانی اسلامی پیدا کرده است و جایزه سالانه آن به یکی از جوایز معتبر بین المللی تبدیل خواهد شد.