آیا با این استفتاء از رهبر انقلاب باز هم آموزش و پرورش میبد سکوت می‌کند؟!

با انتشار این خبر، یکی از طلاب میبدی حوزه علمیه قم با ارسال سوالی به دفتر رهبر معظم انقلاب، درباره حکم شرعی برگزاری چنین کلاس‌هایی آن هم توسط آموزش و پرورش میبد استفتاء نمود.

  • حجت الاسلام و المسلمین مجتبی شیخی

چندی قبل تبلیغات برگزاری کلاس آموزش نواختن آلات متعدد موسیقی در میبد (ویژه کودکان و نوجوانان) منتشر شد اما آنچه در این تبلیغات عجیب به نظر می‌رسید آن بود که در این اطلاعیه خاطرنشان شده این کلاس‌ها زیر نظر آموزش و پرورش میبد و در مکانی متعلق به این نهاد دایر خواهد شد.

به گزارش “میبدما”، این موضوع سبب بروز واکنش‌هایی شد اما مدیریت آموزش و پرورش میبد که اخیرا عملکرد متولیان آن در حوزه فرهنگی و تربیتی، تاسف‌برانگیز ظاهر شده، ترجیح داد درباره این مسئله سکوت کند و کمترین پاسخی به افکار عمومی ارائه ننماید.

photo_2016-07-11_02-10-55

با انتشار این خبر، یکی از طلاب میبدی حوزه علمیه قم با ارسال سوالی به دفتر رهبر معظم انقلاب، درباره حکم شرعی برگزاری چنین کلاس‌هایی آن هم توسط آموزش و پرورش میبد استفتاء نمود.

متن پرسش مذکور به این شرح است:

«اخیرا مشاهده شده، نهادهایی از جمله آموزش و پرورش، جهت اوقات فراغت دانش‌آموزان اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزش موسیقی برای نوجوانان و دانش‌آموزان می‌نمایند. آموزش موسیقی و همچنین ترویج آن به خصوص در شرایط امروز جامعه چه حکمی دارد؟»

دفتر مقام معظم رهبری در پاسخ به این استفتاء نظر امام خامنه‌ای در این باره را به این شرح مرقوم داشتند:

«به طور کلی، ترویج موسیقی (هرچند موسیقی حلال باشد) با اهداف عالیه ی نظام مقدس جمهوری اسلامی سازگار نیست و بهتر است جوانان عزیز وقت با ارزش خود را صَرف یادگیری علوم و فنون لازم و مفید نموده و اوقات فراغت خود را با ورزش و تفریحات سالم، پر نمایند.»

37-2

بنابراین بنا بر نظر مقام معظم رهبری، هر چند موسیقی به دو دسته حلال و حرام تقسیم می شود؛ اما ترویج موسیقی مطلقا جایز نیست و ترویج با صرف نواختن یا شنیدن موسیقی فرق دارد.

حال سوالی پیش می آید و آن این است که آیا اقدام اخیر آموزش و پرورش، به تشکیل کلاس های موسیقی برای اوقات فراغت دانش آموزان و تبلیغ آن در شهر، مصداق ترویج موسیقی است یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال استفتاء دیگری را به صورت زیر به دفتر مقام معظم رهبری ارسال شد:

«با توجه به اینکه در رساله آموزشی در بحث موسیقی و غنا چنین جملاتی آمده است:۱- هر چیزی که پدیدۀ موسیقی را در جامعه رایج، و آن را عادی‌سازی کند، ترویج محسوب می شود.۲- در شرایط امروزی ترویج موسیقی جایز نیست. با توجه به جملات فوق، اگر آموزش و پرورش اقدام به ایجاد کلاس های موسیقی برای پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان نماید و در سطح شهر برای آن تبلیغات عمومی نماید، آیا چنین کاری مصداق ترویج باطل محسوب می شود یا خیر»

دفتر رهبر معظم انقلاب پاسخی کوتاه اما کاملا شفاف و گویا به این استفتاء ارائه نمود:

«بله مصداق ترویج موسیقی است.»

37-3

بنابراین شایسته است مسئولین امر، دقت بیشتری نمایند و قبل از اقداماتی به این مهمی، نظر مراجع تقلید دین را جویا شوند تا در جامعه اسلامی، مسئولین آن جامعه، مرتکب فعل حرام نشده باشند؛ چرا که مقام معظم رهبری این اقدام را مصداق ترویج موسیقی و حرام دانسته‌اند و اقدام به یادگیری آن نیز، اگر موجب ترویج شود (که اقدام اخیر مصداق ترویج است) جایز نمی‌دانند.