تصویب کلیات طرح برگزاری انتخابات میان‌ دوره‌ای مجلس درسایه مخالفت و موافقت های جدی نمایندگان/ مخالفان: مغایر اصل ۷۵ است/ موافقان: داشتن نماینده حق اساسی مردم است

نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در توضیح این طرح گفت: در دوره نمایندگی پیش می‌آید که حوزه‌های انتخابیه‌ای به دلایلی فاقد نماینده شوند که نمونه آن را در همین دوره می‌توان در خصوص حوزه انتخابیه میبد مشاهد کرد که به دلیل فوت مرحوم یحیی‌زاده نماینده ندارد.

کلیات طرح یک فوریتی الحاق ۲ تبصره به ماده ۴ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت با رای مثبت نمایندگان مجلس مواجه شد.

به گزارش خبرنگار “میبدما”، وکلای ملت با ۱۲۴ رای موافق، ۵۷ رای مخالف و ۲۱ رای ممتنع از ۲۴۲ نماینده حاضر در صحن علنی، کلیات این طرح را به تصویب رساندند و مجلس در جلسه بعدی وارد تصویب جزئیات این طرح خواهد شد.

در صورت تصویب نهایی جزئیات این طرح، چنانچه به هر علتی یک حوزه انتخابیه مجلس، به طور کلی فاقد نماینده شود، وزارت کشور موظف می‌شود ظرف ۶ ماه از زمانی که حوزه انتخابیه فاقد نماینده شده است، انتخابات میان‌دوره‌ای برگزار کند. همچنین براساس تبصره ۲ این ماده و درصورت تصویب نهایی آن،  هزینه برگزاری انتخابات موضوع این قانون از حل اعتبارات وزارت کشور و شورای نگهبان تامین می شود و دولت موظف است اعتبار مورد نیاز را در بودجه سنواتی پیش بینی کند.

شایان ذکر است که این طرح، موافقان و مخالفان قابل توجهی داشت.

جواد جهانگیر‌زاده نماینده مردم ارومیه این طرح را خلاف اصل ۷۵ قانون اساسی دانست و گفت: در تبصره ۱ ماده واحده این طرح هم ایراداتی وجود دارد؛ مجلس برای همه ملت قانونگذاری می‌کند و نباید شاهد باشیم برای حوزه‌های تک‌نماینده قانون مصوب شود.

پس از پایان تذکر جهانگیر‌زاده، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: فلسفه این طرح این است که حوزه‌هایی بدون نماینده نباشند زیرا اگر یک حوزه دارای سه نماینده باشد و خدای ناکرده یک نماینده فوت کرد دو نماینده دیگر فعالیت‌های حوزه انتخابیه را دنبال می‌کنند اما اگر فقط یک نماینده در حوزه انتخابیه حضور داشته باشد و آن نماینده به طور مثال فوت کند مشکلاتی پدید خواهد آمد.

سید هادی حسینی نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس شورای اسلامی در موافقت با اصلاحیه ماده ۴ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که امروز در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت گفت: قانون اساسی داشتن نماینده را حق مردم عنوان کردند و نمایندگی قائم به شخص است و نمی‌توان آن را به شخص دیگری واگذار کرد.

وی افزود: نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه به حل مشکلات مردم کمک می‌کنند و مردم به دلیل گرفتاری در پیچ و خم‌های اداری حتی روزهای تعطیل به نمایندگان مراجعه می‌کنند بنابراین در صورت نبود نماینده بسیاری از مشکلات آنها حل نشده باقی می‌ماند.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در خصوص صرف هزینه برای این مسئله نیز بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها به طور معمول از کارکنان آموزش و پرورش و یا سایر دستگاه‌های اجرایی برای برگزاری انتخابات استفاده می‌کنند بنابراین زمینه زیادی به کشور تحمیل نمی‌شود.

در ادامه نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با این اصلاحیه گفت: همانگونه که می‌دانید در یک سال آخر مجلس نمایندگان مجلس درگیر بحث ثبت‌نام در انتخابات هستند از سوی دیگر حضور مردم در یک انتخابات که پس از آن انتخابات دیگری برای انتخاب نماینده اصلی برگزار شود سبب کاهش مشارکت مردم خواهد شد.

وی افزود: از سوی دیگر اختصاص هزینه‌های غیرضرور به انتخاب یک نماینده جدید با توجه به مسائل و مشکلاتی که ما در داخل کشور داریم کاملاً غیرضروری است.

فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت دیگر نماینده موافق این طرح گفت: باید به مردم حق انتخاب نماینده را داد چرا که نمایندگان وظیفه حل بسیاری از مشکلات مردم را بر عهده دارند ما امروز شاهدیم که با خود همکار عزیزمان آقای یحیی‌زاده نماینده مردم میبد مشکلات فراوانی در این حوزه به وجود آمده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در خصوص عدم مشارکت مردم نیز در صورت برگزاری انتخابات مجدد برای انتخاب نماینده در دور جدید نیز مردم در صورت مشاهده ثمرات انتخاب نماینده با شور و شوق بیشتری در انتخابات حضور دارند.

مهدی سنایی نماینده مردم نهاوند در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و طی اخطار قانون اساسی درباره طرح اصلاحیه قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: این طرح اشکالات متعددی دارد که از جمله این اشکالات می‌توان به مغایرت این طرح با اصل ۱۷۵ قانون اساسی و تحمیل هزینه‌های جدید به کشور عنوان کرد.

وی افزود: در کنار این طرح فوق با بسیاری از قوانین در تعارض است که از آن جمله می‌توان به قانون تجمیع انتخابات ریاست جمهوری مجلس و شوراها و همچنین انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان اشاره کرد در حالی که ما با این قانون در حال ایجاد انتخابات‌های جدید در کشور هستیم.

حجت‌الاسلام ابوترابی رئیس جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار نماینده مردم نهاوند گفت: شما باید اخطاری متناسب با این مسئله را بدهید و نه اینکه به عنوان مخالف یا موافق صحبت کنید و اخطار شما وارد نیست.

هدایت‌الله میرمرادزهی نماینده مردم سراوان نیز در موافقت با این پیشنهاد گفت: داشتن نماینده حق همه مردم است و نمی‌توان مردم منطقه‌ای را از آن محروم کرد.

وی افزود: فقدان نماینده سبب می‌شود که مردم نتوانند مشکلات خود را به درستی با مسئولین مطرح کنند.

نماینده دولت در مجلس نیز به دلیل بار مالی و همچنین تنش های سیاسی حاصل از انتخابات در مناطق، مخالف این طرح بود!

محمدجواد کولیوند نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نیز در توضیح این طرح گفت: در دوره نمایندگی پیش می‌آید که حوزه‌های انتخابیه‌ای به دلایلی فاقد نماینده شوند که نمونه آن را در همین دوره می‌توان در خصوص حوزه انتخابیه میبد مشاهد کرد که به دلیل فوت مرحوم یحیی‌زاده نماینده ندارد.

وی افزود: در شرایط فعلی تا سال ۹۴ هیچ انتخاباتی برگزار نمی‌شود، لذا کمیسیون شوراها این طرح را تصویب کرد و در مورد این حوزه‌های انتخابیه نمایندگانی قرار است انتخاب شوند.

کولیوند همچنین گفت: طبق قانون باید به ازای هر ۱۵۰ هزار نفر یک نماینده در مجلس وجود داشته باشد که الان اینگونه نیست و از طرفی برخی حوزه‌ها فاقد نماینده هستند، در این شرایط نمی‌توان انتظار داشت که نماینده دیگر کار آن حوزه را انجام دهد چون آن نماینده خود درگیر حوزه ‌انتخابیه‌اش است.