طرف مقابل فاصله بسیاری در انجام تعهداتش در اجرای برجام دارد

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که طبق گزارش سه ماهه دوم اجرای برجام، هنوز طرف مقابل فاصله بسیاری در انجام تعهداتش دارد که باید هر چه سریعتر این فاصله برطرف شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که طبق گزارش سه ماهه دوم اجرای برجام، هنوز طرف مقابل فاصله بسیاری در انجام تعهداتش دارد که باید هر چه سریعتر این فاصله برطرف شود.

کمال دهقانی فیروزآبادی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به گزارش سه ماهه دوم اجرای برجام توسط وزارت خارجه گفت:‌ طبق قانون مصوب مجلس در مورد اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام قرار  است هر سه ماه یک بار وزارت خارجه گزارشی از روند اجرای برجام به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارائه کند تا در نهایت این گزارش درصحن علنی به اطلاع مردم و نمایندگان رسیده شود.

وی ادامه داد: بر این اساس گزارش سه ماهه به صورت کتبی از سوی وزارت خارجه به  کمیسیون ارائه شد و وزیر خارجه نیز در جلسه کمیسیون در مورد روند اجرای برجام، توفیقات به دست آمده و چالش‌های پیش رو به ارائه توضیحاتی پرداخت. با توجه به این گزارش اکنون نوبت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است که با جمع بندی دیدگاه‌های وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سایر دستگاه های مرتبط در برجام به جمع بندی در مورد نحوه اجرای برجام برسد تا مشخص شود در طول ۶ ماه گذشته روند اجرا در عمل چگونه بوده است.

دهقانی اضافه کرد: قطعا در این گزارش باید مشخص شود طرف‌های مقابل چه عملکردی در برابر اجرای برجام داشتند و چگونه به تعهداتشان به خصوص در موضوع رفع تحریم‌ها عمل کرده و احیانا در چه مواردی نواقصی وجود دارد؛ همچنین در صورت انجام نشدن فعالیتی آیا این موضوع از وجود خصومت نشات می‌گیرد یا اینکه دلیل دیگری داشته است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه وظیفه کمیسیون و مجلس از منظر انجا م وظیفه نظارتی، نظارت بر چگونگی اجرای برجام و رسیدگی به انجام تعهدات طرف مقابل است گفت: ‌طبق قانون اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران در مورد اجرای برجام، مجلس باید به خوبی از این موارد مطلع باشد تا بر اساس آن در صورت همکاری مناسب طرف مقابل، همکاری‌های بعدی ما نیز مثبت باشد.  این همان روندی است که تاکنون در پیش گرفته شده است البته اگر مشکلی و مواردی در راه اجرای برجام وجود داشته ما نیز باید بر اساس قانون اقدام متقابل انجام دهیم.

وی با بیان اینکه طبق گزارش سه ماهه دوم باید طرف مقابل در انجام تعهداتش کارهای بسیاری انجام دهد گفت: این گزارش حکایت از آن دارد که طرف مقابل هنوز برای انجام تعهداتش فاصله بسیاری دارد. البته بخشی از این فاصله به این دلیل است که تنها شش ماه از اجرای برجام می‌گذرد و طرف مقابل برای اجرای کامل تعهداتش به زمان احتیاج دارد اما یک سری کارهای اصولی وجود دارد که باید هر چه سریعتر انجام شود موضوعی است که توسط وزارت خارجه، مجلس و دستگاه های مرتبط  با برجام به خوبی آن را رصد می‌کنند.

دهقانی در ادامه گفت: موضوع دیگر این است که باید دستگاه‌های مرتبط با تجارت و اقتصاد باید جذب سرمایه گذار، تجارت خارجی و بازاریابی را در اولویت کاری‌شان قرار دهند؛ این تصور ایجاد نشود که قرار است خارجی‌ها در کشور ما قراردادهای مشخص ببنند که کشور آباد شده و مشکلات رفع شود.

وی توضیح داد: فراموش نکنیم که اقتصاد کشورهای غربی، اقتصاد آزاد است و دولت نمی‌تواند به آن‌ها برای سرمایه‌گذاری در کشوری دیکته کند و سرمایه گذار بر اساس منافعش در کشورها سرمایه‌گذاری می‌کنند. در این رابطه ما باید با بازاریابی و ورود تکنولوژی و جذب  سرمایه گذار، تلاشمان را برای بهبود وضعیت اقتصادی انجام دهیم که پیش زمینه آن شناخت سرمایه گذاران از کشور و اطمینان آن‌ها از وجود امنیت است.

وی با تاکید بر اینکه باید وضعیت امن کشور برای سرمایه‌گذاری به دنیا نشان داده شود، گفت: دنیا باید بداند که ایران در منطقه غرب آسیا با امنیت کامل، موقعیت‌های عالی و زیرساخت‌های مناسب متشکل از نیروی انسانی مناسب، انرژی ارزان و بازار مصرف خوب دارای زمینه خوب برای کار و سرمایه‌گذاری است. در چنین شرایطی است که می‌توان امید به ورود تکنولوژی و به دنبال آن بهبود وضعیت اقتصادی از اجرای برجام را داشت.

دهقانی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی باید از گشایش‌های ایجاد شده در  اجرای برجام برای ورود به بازار استفاده کند گفت: بخش خصوصی باید با بررسی شرایط و عقد قراردادهای مناسب برای تقویت و به روز کردن خط تولید خود برای تولید کالای باکیفیت و ورود قوی‌تر در بازار تلاش کند تا در نهایت شاهد بهبود وضعیت اقتصادی در کشور از محل گشایش‌های ایجاد شده از اجرای برجام باشیم.