مرمت اضطراری حصار نارین قلعه میبد

عملیات مرمت اضطراری حصار شمالی غربی نارین قلعه توسط پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی میبد آغاز شد. به گزارش ایسنا، «ساشا ریاحی مقدم» مدیر پایگاه پژوهشی میبد در این‌باره گفت: کهنسالی و فرسودگی زیستی، تخریب زیادی در بخش‌های گوناگون نارین قلعه میبد بر جای نهاده است. وی ادامه داد: افزون بر آن بخشی از دروازه‌ی […]

عملیات مرمت اضطراری حصار شمالی غربی نارین قلعه توسط پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی میبد آغاز شد.

به گزارش ایسنا، «ساشا ریاحی مقدم» مدیر پایگاه پژوهشی میبد در این‌باره گفت: کهنسالی و فرسودگی زیستی، تخریب زیادی در بخش‌های گوناگون نارین قلعه میبد بر جای نهاده است.

وی ادامه داد: افزون بر آن بخشی از دروازه‌ی اصلی، خندق، ادامه حصار و بستر رسی پیرامون آن بر اثر خیابان‌کشی و توسعه شهر در دهه چهل و اوایل دهه پنجاه شمسی تخریب شده است.

ریاحی‌مقدم با بیان این‌که حصار سمت غربی و شمال غربی نیز به‌علت قرارگیری در برابر فرسایش مستمر عوامل آسیب‌رسان طبیعی و محیطی هم‌چون باد، باران و تابش، دچار فرسودگی و هوازدگی در نقاط مختلف شده بود، گفت: این فرأیند باعث از میان رفتن استحکام و پایداری لازم و بوجود آمدن خطر ریزش شده و نگرانی‌هایی را به همراه داشت.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس، با توجه ریزش مختصر در لایه بیرونی بستر رسی در بخش شمالی، تیم اجرایی حفاظت و مرمت پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی شهر تاریخی میبد به‌منظور محافظت و نجات‌بخشی در محل استقرار یافت و اقدامات رفع خطر، زیربندی، مرمت بخش‌های ریخته بستر رسی با خشت، استحکام‌بخشی پایه‌های فضای بوکن با چوب تراورس و مرمت بخش‌های فرسوده در حال اقدام است.

این مسئول در خصوص وضعیت مجموعه و اقدامات صورت گرفته، خاطرنشان کرد: پارسال، با مساعدت و همکاری معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل استان یزد و حمایت اداره‌کل امور پایگاه‌های سازمان، گسترده‌ترین فعالیت‌های حفاظت و مرمت در مکان‌های اضطراری با هدف تداوم حیات و جلوگیری از فرسودگی کالبدی این مجموعه کهن توسط پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی میبد با هزینه‌ای بالغ بر ۱۲۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و استانی به سرانجام رسیده است.

وی در خصوص استقبال گردشگران داخلی و خارجی از این بنای نفیس نیز اشاره کرد: با توجه به اهمیت و منحصر به فرد بودن کهن دژ نارین قلعه در استان و ارزش‌های موجود آن، در سه ماه نخست سال بیش از ۲۵ هزار توریست از مجموعه بازدید کردند که از این میان ۲۰ هزار نفر گردشگر داخلی و ۵۲۰۰ گردشگر خارجی را شامل شده است.

به گفته‌ی ریاحی‌مقدم، در این میان توریست‌های علمی با رویکرد تخصصی از میان دانش‌پژوهان رشته مرمت و معماری کشورهای ژاپن، ایتالیا و آلمان نیز حضور داشتند.

مدیر پایگاه پژوهشی میبد خاطرنشان کرد: مدیریت ناصحیح و غیر اصولی در برابر آسیب‌های ناشی از حضور گردشگران در این سایت تاریخی در گذشته فرسایش‌های فراوانی را به وجود آورده بود که هم‌اکنون بسیاری از آن‌ها کنترل، نجات‌بخشی و حفاظت شده است.