برای در امان ماندن از تهدیدات فقط باید اقتصاد مقاومتی را دنبال و اجرایی کنیم

دهقانی تصریح کرد: در این مسیر فقط باید اقتصاد مقاومتی را در کشور دنبال و اجرایی کنیم تا نه تنها از تهدیدات آن در امان بمانیم بلکه می توانیم از بحران ها به عنوان فرصت استفاده کنیم.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از بررسی جوانب خروج انگلستان از اتحادیه اروپا در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور مسوولین وزارت خارجه خبر داد.

 

کمال دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه این اتفاق بسیار مهم باید بررسی شود، اظهارکرد: از ابتدا باید چگونگی شکل گیری اتحادیه اروپا و مسیری که تا امروز طی شده از جمله مشکلات، دستاوردها و فعالیتی که این کشورها درقالب اتحادیه اروپا داشتند، مانند مشکلاتی که برای یونان در این مسیر ایجاد شد، بررسی شود.

 

وی با اشاره به اینکه برخی از کشورهای پیشرفته تر مجبور شدند که بار کشورهای عقب افتاده اروپا را بکشند، افزود: اختلافاتی بین اتحادیه اروپا و کشورهای حاشیه ای مانند روسیه، انگلستان و اسکاتلند و برخی نیز که به این اتحادیه پیوسته بودند ولی پیوستگی آنها کامل نشده بود، وجود دارد.

 

نماینده مرم تفت و فیروزآباد ادامه داد: انگلستان موضوع جدایی از اتحادیه اروپا را در قالب دموکراسی به رفراندوم گذاشت و مردم این کشور در این زمینه اظهارنظر کردند، چون این موضوع وعده انتخاباتی کامرون بود که به این وعده خود فارغ از اینکه این کار چقدر به نفع مردم این کشور بوده یا نبوده، عمل کرد.

 

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: انگلستان دیر یا زود از اتحادیه اروپا خارج می شود و هم اکنون در کشورهای اتحادیه اروپا بطور مفصل درباره این موضوع بحث خواهد شد که چه تبعاتی برای انگلستان و یا خود اتحادیه اروپا خواهد داشت.

 

وی افزود: مسوولان کشورما نیز باید بداند که این اتفاقات و زلزله های سیاسی و اقتصادی ممکن است در هر زمانی رخ دهد و قطع به یقین تاثیراتی در حوزه های مالی و اقتصادی دنیا خواهد داشت و اگر کشورها در حوزه سیاسی و اقتصادی مستقل عمل کنند، در تکانه ها و شوک هایی که ایجاد می شود، مانند مشکلاتی که اسکاتلند و انگلستان بر سر حضور در اتحادیه اروپا پس از این موضوع ایجاد شده، برای گذر از آن باید متکی به قدرت های درونی خود باشند.

 

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه باید اقتصاد مقاومتی مورد توجه سیاستگذاران داخلی قرار گیرد تا از چنین تکانه هایی کمتر تاثیرپذیریم، گفت: ما هر ازچندگاهی شاهدیم که بطور مثال شوک اقتصادی در جنوب شرق آسیا ایجاد می شود و در کشورهای مختلف دنیا از شرق تا غرب تاثیرگذار است.

 

وی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم در برابر مسایل سیاسی و اقتصادی که در جهان رخ می دهد و به نحوی به کشورما مربوط می شود، واکنش مناسب داشته باشیم، باید خود را از درون قوی کرده و از نظر اقتصادی نیز مانند سیاست مستقل باشیم.

 

دهقانی تصریح کرد: در این مسیر فقط باید اقتصاد مقاومتی را در کشور دنبال و اجرایی کنیم تا نه تنها از تهدیدات آن در امان بمانیم بلکه می توانیم از بحران ها به عنوان فرصت استفاده کنیم.

 

نایب رییس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: کشورهایی که در دل بحران هستند و دیگر کشورهایی که درباره این بحران تاثیرپذیرند، باید به دنبال این موضوع باشند که از آن به بهترین وجه به نفع خود استفاده کنند و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند.

 

وی درپاسخ به این سوال که آیا قدرت چانه زنی ایران پس ازخروج انگلستان با اتحادیه اروپایی بیشتر خواهد شد، افزود: نمی توان پیش بینی کرد. بلکه باید منتظر ماند و دید که چه اتفاقاتی رخ خواهد داد و باید مواقب بود که از هر تهدیدی که ایجاد می شود در امان باشیم و دچار دستپاچگی نشویم.

 

دهقانی افزود: شاید خروج انگلستان از اتحادیه اروپا در حوزه اقتصادی برای ما دارای فرصت های مختلفی باشد، اما کارشناسان باید درباره آن تحقیق و بررسی کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از وظایف کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، بررسی این موضوع در جلسات آینده خواهد بود و قطعا از کارشناسان و مسوولین وزارت خارجه خواهیم خواست درباره این موضوع گزارشی ارایه دهند.

 

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: قطعا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این زمینه بدون نظر نخواهد بود.

 

به گزارش ایرنا، مردم انگلیس درهمه پرسی پنجشنبه گذشته سوم تیرماه با ۵۱٫۹ درصد رای موافق در برابر ۴۸٫۱ درصد رای مخالف به خروج از اتحادیه اروپا رای مثبت دادند. در مجموع ۷۲ درصد واجدان شرایط حق رای در همه پرسی انگلیس شرکت کردند که بالاترین میزان مشارکت از انتخابات عمومی سال ۱۹۹۲ تاکنون بود.