من یک طلبه ام!

محمد دهقانی شوروکی

  • حجت الاسلام محمد دهقانی شوروکی

من یک طلبه ام…

طلبه ای که هم در فضای مجازی و هم در فضای حقیقی  فعالیت نسبی خوبی دارد .

یعنی با مردم بوده ام اما مردم با من نبوده اند .

خسته ام از اینکه هر روز از من سوال می شود :

غسلم ، نمازم ، روزه ام و… را اینگونه انجام داده ام ؛ صحیح بوده است  یا خیر ؟

شاید سوال کنید خب مگر وظیفه ی طلبه غیر از این هاست ؟

به شما می گویم اولا بدانید ما در این حوزه ی مبارکه علمیه تنها درسی که نمی خوانیم درس مساله ی شرعی و منبر هست .

ثانیا منظور من این نبود که طلبه ها نباید این کارها را انجام دهند منظورم این است که حوزه آن هم در سطح کلان وظیفه اش فقط این ها نیست …

حوزه یعنی محلی که در آن دین فهمیده می شود .

خب این دین فقط نماز و روزه و حج و زکات و غسل و وضو و… است ؟

خب این که نشد دین کامل . مگر نمی گویید دین ما دین کامل است ؟ دین کامل یعنی دینی که همه ی شئون زندگی یک انسان را سامان دهد و به تعبیر عارف بزرگ فقیه حکیم آیت الله العظمی امام خمینی (سلام الله علیه) دین تئوری ز گهواره تا گور است .

خب همه ی زندگی ما نماز است و عبادت ؟

نخیر ؛ زندگی ما اقتصاد هست ، تربیت هست ، فرهنگ هست ، تربیت فرزند هست ، روانشناسی هست ، نحوه ی تعامل با دیگران و اهل خانه هست ، جامعه شناسی هست ، سیاست هست  و موارد بسیار دیگری که فرصت نوشتار نیست.

دین کامل یعنی دینی که برای همه ی این مسائل نظر بدهد و حوزه ی دینی یعنی حوزه ای که در همه ی این مسائل نظر بدهد و طلبه ی موفق آن است در یکی از این مسائل متخصص باشد …

اگر بخواهیم و یا نخواهیم ؛ اگر خوشمان بیاید یا نیاید ظهور حضرت حجت عج زمانی رخ می دهد که دستورات اسلام در حد امکان تحقق یافته باشد و دنیا به این دستورات غبطه خورده و آماده پذیرش آن باشد و این همان چیزی است که رهبر معظم از آن تعبیر به تمدن نوین اسلامی می کند .

و تمدن نوین اسلامی یعنی همان اسلام کامل همه جانبه ای که هم اقتصاد پویا دارد و هم روانشناسی پویا و هم تعلیم و تربیت پویا و هم جامعه شناسی پویا و… و این ها همگی در گرو تحول حوزه ها وتحول نگاه طلاب علوم دینی است.