«ماموریت اصلی» عضو حلقه مشاورین معاون استاندار در میبد چیست؟!

سوال اینجاست که چرا فردی ۳۲ ساله که سوابق پررنگش، اقدامات رادیکال سیاسی بوده و در حال حاضر در حلقه مشاوران سیاسی‌ترین معاون استاندار قرار دارد برای سمتی کاملا محلی و منطقه‌ای مانند «بخشداری» انتخاب می‌شود؟

علیرغم اعتراضات متعدد به انتصاب یک چهره غیربومی و جنجالی به عنوان بخشدار مرکزی میبد، مراسم معارفه وی ظهر دیروز در فرمانداری میبد برگزار شد.

به گزارش “میبدما”، معاون سیاسی-امنیتی استاندار یزد که دوست و یکی از اعضای حلقه مشاورین خود را راهی بخشداری میبد کرده در این مراسم بار دیگر سیاست این دولت در برابر انتقادات را تکرار کرد و به مستمعین سخنانش رساند که در برابر اعتراضات کوتاه نمی‌آید؛ سخنانی که انسان را به یاد دولتهای مونوکراتیک و غیرپاسخگو می‌اندازد!

نظیر همین سیاست درباره اکران فیلم افتضاح «پنجاه کیلو آلبالو» توسط آموزش و پرورش میبد دنبال شد و اعتنایی به اعتراضات مکرر مردم نشد و نتیجه‌اش آن شد که حالا وزیر فرهنگ هم این فیلم را افتضاح می‌داند و از دادن مجوز به آن ابراز تاسف می‌کند و پس از چند ماه آن را توقیف می‌کند و رهبر معظم انقلاب هم چند روز قبل فرمودند در دستگاههای فرهنگی کشور نوعی ولنگاری ایچاد شده است.

photo_2016-06-07_16-04-02
بسیاری از اعتراضات ناظر به قرار گرفتن نام بخشدار جدید میبد پای نامه‌های وحشتناکی بود که در حمایت از عناصر ضددین و فتنه‌گر علیه نظام و قوه قضاییه در رسانه‌های ضدانقلاب منتشر شده بود؛ نامه‌هایی که در آن از قضاء اسم برخی دیگر از عناصر مشغول به کار در سمتهای حساس ادارات دولتی استان به چشم می‌خورد و اسباب تعجب و تاسف خیلی‌ها را برانگیخته است و معنای بیانات صریح اخیر رهبر معظم انقلاب را روشن می‌کند.

البته همه اعتراضات فقط ناظر به این بُعد نبود و غیربومی بودن و بی‌تجربگی بخشدار جدید، محور دیگر انتقاداتی بود که تعمدا نادیده گرفته شد؛ چه اینکه اولا بخشداری مرکزی میبد، نهادی کاملا محلی است که یکی از شرایط اصلی متصدیان آن بومی بودن و آشنایی با جغرافیا، فرهنگ و سایر مقتضیات بخش است و ثانیا در فرمانداری میبد، افراد متعددی حضور داشتند که از هر نظر (چه به لحاظ بومی بودن، چه به لحاظ سابقه مدیریت و چه به لحاظ تحصیلات دانشگاهی) نسبت به گزینه جدید کاملا برتری داشتند و حتی در میان آن‌ها فردی همسو با دولت وجود داشت که سابقه فرمانداری و بخشداری را در کارنامه خود داشت.

به نظر می‌رسد همین اعتراضات که آقای معاون سیاسی-امنیتی استاندار یزد ترجیح می‌دهد آن را نادیده بگیرد باعث شد تا دفتر امام جمعه میبد هم این مراسم را تحریم کند و زمزمه‌های جدی مبنی بر نارضایتی آیت‌الله اعرافی و حتی برخی از کارکنان فرمانداری، از این انتصاب به گوش برسد.

اما سوالی که متبادر می‌شود آن است که چرا فردی ۳۲ ساله که سوابق پررنگش، اقدامات رادیکال سیاسی بوده و در حال حاضر در حلقه مشاوران سیاسی‌ترین معاون استاندار قرار دارد برای سمتی کاملا محلی و منطقه‌ای مانند «بخشداری» انتخاب می‌شود؟ آن هم در حالی که تنها یکسال به پایان کار دولت یازدهم باقی مانده و قاعدتا یکسال، زمانی بسیار ناکافی برای مدیریت بر بخشداری است؛ خصوصا وقتی که بخشدار، «غیر بومی» و ناآشنا با مقتضیات محدوده تحت مدیریتش باشد و چرا استانداری ترجیح داده از گزینه‌های بومی همسو با خود استفاده نکند؟

در این باره نمی‌توان اظهارنظری قطعی داشت اما با اتکاء به فکت‌های مختلف، می‌توان سناریوهای احتمالی را تحلیل کرد؛ سناریوهایی که در آن کنترل و مدیریت مستقیم رفتارها و روابط مسئولین میبد از مرکز با مبصری یک سرپل، تاثیرگذاری در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده و … مشاهده می‌شود.