مردم فلان شهر یا روستا، نظام را درچهره آن بخشدار یا آن مسؤول مربوطه مشاهده می‌کنند/ این توصیه را مؤکّد میکنم که گزینش همکاران مهم است/ آیا بخشدار میبد با معیارهای الهی انتخاب می‌شود؟!

بنده بارها به مسؤولین مختلف کشور، در جاهای مختلف، عرض کرده‌ام: مردم فلان شهر یا فلان روستای دورافتاده کشور، نظام را در چهره همان بخشدار یا رئیس پاسگاه نیروی انتظامی یا آن مسؤول مربوطه مشاهده میکنند

غلامحسین علوی/ علی‌آباد‌ما

خبر تغییر بخشدار مرکزی میبد، سوای از اخبار تغییر و تحولات گزینه های مدیریتی دیگر در استان یزد، محور اخبار این روزهای رسانه ها شده است. متاسفانه انگار در انتخاب فرد مناسب برای این منصب، به مشکل کمبود و قحط الرجال خورده اند و به گزینه هایی اکتفا کرده اند که هنوز نیامده، حاشیه‌هایشان زودتر آمده است.

در مورد اهمیت انتخاب و انتصاب گزینه ها در بخش های شهری و روستایی، بهتر است به گوشه‌ ای از بیانات رهبر انقلاب، توجه کنیم.

رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری در تاریخ ۱۳۷۲/۰۵/۱۲ فرمودند:

«بنده بارها به مسؤولین مختلف کشور، در جاهای مختلف، عرض کرده‌ام: مردم فلان شهر یا فلان روستای دورافتاده کشور، نظام را در چهره همان بخشدار یا رئیس پاسگاه نیروی انتظامی یا آن مسؤول مربوطه مشاهده میکنند. برای آنان، رئیس جمهور و وزیر و رئیس و معاون و همه، همین است که با او مواجه است. اگر او سالم باشد، امین باشد، مردمدار و دلسوز باشد، نشانِ این است که کلّ تشکیلات دولت این‌گونه است. و اگر خدای ناکرده، قدم را کج بردارد، او مقایسه میکند و نمیشود جلو مقایسه‌اش را گرفت.
غرض؛ من در شروع کارِ این دولت جدید – که ان‌شاءاللَّه دولت مبارک جمهوری اسلامی برای ملت ایران و کشور عزیز ما دارای برکات فراوان باشد – این توصیه را مؤکّد میکنم که گزینش همکاران مهم است. البته در سطح وزرا، رعایت و دقّت زیادی میشود. هم رئیس جمهور محترم، هم مجلس محترم، جوانب کار را خیلی میسنجند و رعایت میکنند. اما به این‌جا، اکتفا نشود. من به وزرای عزیز که بخشهای مختلف را برعهده دارند یا خواهند داشت، عرض میکنم: یکایک معاونین را، یکایک مدیران را، یکایک مسؤولین سراسر کشور را، در بخش خودتان، با معیارهای الهی انتخاب کنید: کاردان، لایق، متدیّن، پاک و آراسته به خصوصیاتی که برای یک مدیر لازم است.»

رهبر انقلاب مسلماً از آن جهت به انتخاب کوچکترین پست های مدیریتی حساس هستند که همین پست های به ظاهر کوچک و جزیی، در سطح وسیع، با بدنه مردم جامعه در ارتباط تنگاتنگ می باشند. همین گزینه های به ظاهر بی اهمیت که برای انتخاب گزینه مورد نظر در آن پست‌ها به نوعی “کیلویی” برخورد می‌شود، می توانند در سطح کلی موجبات نارضایتی بسیاری از مردم را در پی داشته باشند.

دغدغه آنهایی که در جریان این تغییر و تحولات قرار گرفته اند، پر بیراه هم نیست، این دغدغه از نوع به کرسی نشاندن حرف خود و تقابل جریانی نیز محسوب نمی شود، بلکه انتصاب فرد شایسته بر محور یک کار دولتی، به معنای ارزش و احترام قائل شدن برای انقلاب و مردمی است که به آن دل بسته اند. . مطمئنا نیز در اقدام و عمل در مدیریت جامعه نقش بسزایی می تواند داشته باشد.

به هر حال، ممکن است باز هم برخی از مسئولین عزیز، مبنای فکر و دیدگاه های رهبری را نشناخته باشند، اما به نظر می رسد در مشورت هایی که رسانه در اختیارشان می گذارد؛ و همین طور بر نصیحت های مشفقانه دوستان دغدغه مند، ارج نهند و جانب تعقل را فروگذار نکنند. و مسلما با انتخابی مناسب در این پست‌ها، می توان از دیگران هم انتظار همکاری و همفکری و وحدت در موضوعات مختلف را مطالبه کرد…