فوری/ وقوع آتش‌سوزی گسترده در محل دفن زباله‌های میبد +تصاویر

ه تنها مکان مناسبی درنظر گرفته نشده بلکه دفن زباله در همین مکان فعلی هم به شدت سهل انگارانه و توام با بی مبالاتی است که نتیجه آن حریق گسترده حال حاضر این زباله هاست.

غروب روز گذشته وقوع آتش سوزی گسترده در محل دفن زباله ها باعث ایجاد دود فراوان در منطقه و ایجاد هراس در اهالی اطراف آن شد.

به گزارش “میبدما”، این آتش سوزی در منطقه ای رخ داده که تا محل سکونت مردم، کمتر از ۲ کیلومتر فاصله دارد و آلایندگی ناشی از سوختن این زباله ها به ویژه ساکنان مناطق مسکونی نزدیک به این محل را تحت الشعاع قرار داده است

DSC-0026-1

دفن غیراصولی زباله در مناطق مشرف به محل سکونت مردم ، مدتهاست که اعتراضات مردمی را برانگیخته اما شهرداری میبد بی‌توجه به درخواستهای مردم و تبعات بسیار خطرناک انباشت و دفن غیراصولی زباله در این منطقه به همان روش سنتی خود در قبال امحاء زباله ها عمل می‌کند و به همین خاطر هر چند وقت یکبار شاهد چنین اتفاقات ناگواری هستیم.

به گفته متخصصین حوزه محیط زیست متان یکی از گازهای گلخانه‌ای و مخرب لایه ازن است که از انباشت غیراصولی زباله ها ایجاد میشود و شدیداً موجب تنزل شدید کیفیت هوا می‌شود و کیفیت هوا را به سمت خطرناک هدایت می‌کند.

DSC-0014

همچنین وقتی صنایع آلاینده دیگری ناشی از تجمع صنایع آلاینده داشته باشیم این عامل می‌تواند آلودگی و خطر تصاعدی را ایجاد کند و مشکلات آلودگی هوای منطقه را مضاعف کند.

مشکلی که در این رابطه وجود دارد این است که متأسفانه دفن پسماند نه تنها در میبد بلکه در دیگر مناطق استان یزد بهداشتی نیست و مشکلاتی در رابطه با دفن وجود دارد و لازم است که اولا سایت Land Fill طراحی مهندسی شود و سیستم مدیریت را داشته باشد و مطابق با عملیات فنی و مهندسی مربوطه کار لایه گذاری لایه‌ها انجام شود و برای خروج گازها و فرایند دودگازی که وجود دارد باید طرح ریزی لازم صورت بگیرد.

DSC-0005

متأسفانه چون چنین بخشی برای شهرداری‌ها بارمالی به همراه دارد و کمتر در دیدرس مردم است و خیلی برای آنان ملموس نیست جزء اولویت‌های کاری قرار نگرفته است!

مشاهدات میدانی خبرنگار “میبدما” حاکی از آن است که این رویه مدتهاست که در این منطقه ادامه دارد و بی تردید بخشی از آلودگی هوای میبد به علت همین زباله سوزی است و مسئولین میبد نیز در مواجهه با اعتراضات مردمی، همواره وعده انتخاب یک مکان مناسبتر برای دفن اصولی زباله های میبد داده اند اما نه تنها مکان مناسبی درنظر گرفته نشده بلکه دفن زباله در همین مکان فعلی هم به شدت سهل انگارانه و توام با بی مبالاتی است که نتیجه آن حریق گسترده حال حاضر این زباله هاست.

همچنین این محل تبدیل به جولانگاه دهها سگ بیابانی هم شده است.

DSC-0007

گفتنی است حریق گسترده در این منطقه تا لحظه مخابره این مطلب همچنان ادامه دارد و شنیده شده دادستان میبد دستور پیگیری این ماجرا را داده و نیروی انتظامی نیز با حضور در این محل، این حادثه را صورتجلسه کرده است.

ImKLMage_1