پای درس استاد روازاده

سید محمدباقر آقایی میبدی

  • سید محمد باقر آقایی میبدی

با توجه به حادثه تاسف بار اخیر که به مسمومیت تعدادی از دانش آموزان شهرستان میبد منجر شد توصیه ی بسیار آسان دکتر روازاده برای درمان اسهال از فایل های صوتی ایشان پیاده شده:

اسفند بدترین اسهال ها را خوب می کند حتی اگر  اسهال خونی یا ویروسی باشد.

برای بچه های شیرخوار که اسهال دارند، سه چهارم لیوان را از آب جوش پر کرده، ۱ قاشق غذاخوری گلپر و ۱ قاشق مرباخوری اسفند را به آن اضافه کنید و به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید بماند. سپس آن را در لیوانی صاف کنید و با عسل شیرین نمائید. حالا بقیه لیوان را از عرق نعنا پر کنید.

محلول آماده شده توسط مادر بچه ی شیرخوار میل شود: یک لیوان صبح، یک لیوان هم شب. شیری که بچه بعد از آن خواهد خورد اسهالش را خوب می کند. برای اطمینان بیشتر، یا برای افرادی که می خواهند بچه ی شیرخوارشان زودتر خوب شود، یا حتی برای غیر شیرخوار: یک لیوان از این مخلوط را آماده کنید و هر یک ساعت یک بار، نسبت به سنی که بچه دارد از این محلول به او بخورانید (مثلا ۱ قاشق چایخوری، یا برای بچه ی ۵ ساله: ۱ قاشق غذاخوری).

این کار را به مدت یک شبانه روز (به جز در زمان خواب بچه) ادامه دهید. برای بچه های زیر ۵ سال که اسهال و استفراغ می گیرند (به خصوص در مسافرت ها که دچار اسهال می شوند)، ۱ قاشق مرباخوری اسفند را در یک استکان آب جوش ریخته، بگذارید تا خنک شود و در طی روز، دو الی سه مرتبه، هر بار ۱ قاشق از آب این مخلوط را به بچه بخورانید.

برای بچه های ۵ تا ۱۲ ساله که اسهال می گیرند، صبح و شب، ۱ قاشق چایخوری اسفند را با آب میل کنند. برای افراد ۱۲ سال به بالا که اسهال می گیرند، ۱ قاشق مرباخوری اسفند را میل کنند و این کار را یک الی دو روز ادامه دهند. و برای فرد بالغی که دچار اسهال شده نیز، ۱ قاشق مرباخوری یا غذاخوری اسفند کفایت می کند.