میراث فرهنگی میبد را دارند به سمت مسائل سیاسی سوق میدهند/ مسئولین میراث فرهنگی استان در برنامه های نوروز میبد کارشکنی کرده اند

وی با انتقاد شدید از مسئولین میراث فرهنگی استان، گفت: واقعیت این است که مسئولین میراث استان میبد را با این همه جاذبه گردشگری فراموش کرده اند و فقط به مرکز استان توجه میکنند.

جمعی از فعالین و صاحبنظران میراث فرهنگی میبد در نشستی خبری پیرامون مسائل حاشیه ای که اخیرا در حوزه میراث فرهنگی میبد اتفاق افتاده، توضیحاتی را ارائه کردند.

به گزارش “میبدما”، در ابتدای این نشست مجتبی قاسمی، مالک هتل رستوران حاج ملک میبد و شاخصترین سرمایه گذار بخش خصوصی در حوزه میراث فرهنگی میبد با تشریح عملکرد خود در این حوزه پرداخت و گفت: علیرغم همه بی مهری هایی که برخی مسئولین بر ما روا داشتند، ما تمام تلاشمان را کردیم تا توریستها از رضایت کافی در بازدیدهایشان برخوردار شوند.

IMG_8592

وی افزود: سال گذشته آسیاب دوسنگی میبد کلا تخریب شده بود و برخی میخواستند پایان عمر آن را اعلام کنند اما ما ظرف یکماه آن را بازسازی کردیم و تسهیلات زیادی هم در کنار آن ایجاد کردیم.

وی با بیان اینکه در نوروز امسال، ۲۲ تورلیدر در میبد مستقر نموده، گفت: فقط در محوطه یخچال میبد ما ۶ تورلیدر مستقر کردیم و وقتی یخچال را دست خودمان گرفتیم امکانات زیادی از جمله نورپردازی و نرده کشی برای آن ایجاد کردیم.

قاسمی با اشاره به هزینه های زیادی که در این عرصه انجام داده، خاطرنشان ساخت: بسیاری از این هزینه ها در ۱۰-۱۵ سال آینده جواب خواهد داد.

وی با انتقاد شدید از مسئولین میراث فرهنگی استان، گفت: واقعیت این است که مسئولین میراث استان میبد را با این همه جاذبه گردشگری فراموش کرده اند و فقط به مرکز استان توجه میکنند.

وی افزود: امسال هم قصد داشتیم مانند چند سال اخیر در ایام نوروز به توریستها خدمت ارائه کنیم و هزینه های زیادی هم در این مسیر متحمل شدیم اما به یکباره با کارشکنی مسئولین میراث فرهنگی استان یزد مواجه شدیم.

این فعال میراث فرهنگی میبد گفت: امسال هم با افراد مختلف قرارداد بستیم و غرفه های متعددی در محوطه یخچال خشتی میبد ایجاد کردیم اما به یکباره عوامل میراث فرهنگی استان آمدند و همه این غرفه ها را جمع کردند و به ما اعلام شد که امسال، خود میراث قصد دارد تصدی این مجموعه و بازارچه را برعهده بگیرد و این در حالی است که در سالهای گذشته ما تلاشهای بسیاری در این حوزه انجام داده بودیم و این خدمات را تثبیت کرده بودیم.

وی گفت: حالا میراث استان آمده و چند سرباز با هیبت نظامی را در آنجا مستقر کرده و این یک سوءتدبیر محض است چرا که توریستهای خارجی با این شرایط ایران هراسی که در کشورهایشان ترویج میشود را بیشتر باور خواهند کرد.

وی افزود: تلقی من این است که میراث فرهنگی میبد را دارند به سمت مسائل سیاسی سوق میدهند و میخواهند مواریث میبد و از جمله کل مجموعه سامانه کاروانی را در اختیار برخی افراد و چهره های سیاسی قرار دهند.

وی در ادامه از نحوه تعیین مدیران میراث فرهنگی میبد گلایه کرد و افزود: ما هیچوقت مدیر بومی متخصص و متعهد بالای سر میراث فرهنگی میبد نداشته ایم و مشکلاتی که امروز با آن مواجهیم ناشی از همین موضوع است و این باعث شده که آثار باستانی میبد علیرغم ترمیم ظاهری برخی از آثار، از درون در معرض فرسایش و نابودی قرار گیرد.

IMG_8595 IMG_8608 IMG_8613 IMG_8625