نظر رهبر انقلاب درباره رای دادن قوم و خویشی و طایفه ای چیست؟

یکی از آسیبهای جدی انتخابات در حوزه انتخابیه تفت و میبد و شاید بسیار از حوزه های انتخابیه دیگر، محله محور بودن بسیاری از همشهریان در رای دادن است.

البته اگر هم محله ای یا فردی که دوست یا آشنای ماست در کنار این مشخصه ویژگیهای لازم دیگر برای کاندیدای اصلح را داشته باشد هیچ عیبی ندارد ک اما رای دادن به یک کاندیدا به صرف آنکه او بچه محل ماست

یکی از آسیبهای جدی انتخابات در حوزه انتخابیه تفت و میبد و شاید بسیار از حوزه های انتخابیه دیگر، محله محور بودن بسیاری از همشهریان در رای دادن است.

به گزارش “میبدما”، البته اگر هم محله ای یا فردی که دوست یا آشنای ماست در کنار این مشخصه ویژگیهای لازم دیگر برای کاندیدای اصلح را داشته باشد هیچ عیبی ندارد که ما به او رای دهیم اما رای دادن به یک کاندیدا به صرف آنکه او بچه محل ماست یا فرزند فلان چهره شناخته شده است و یا اینکه فامیل و آشنای ماست کار صحیحی به نظر نمی رسد.

در این زمینه رهبر معظم انقلاب در سخنران ۷۴/۱۱/۱۴ خود در دیدار اعضای هیأت‌های نظارت شورای نگهبان‌ می فرمایند:

«همان‌طور که امام(رضوان‌اللَّه‌علیه) فرمودند مجلس در رأس امور است، این انتخابات هم انتخاباتی است برای چنین مجلسی؛ لذا هرکس به هرنحوی در این انتخابات دخالت دارد، باید به آن اهمیت بدهد. هر کسی هم وظیفه‌ای دارد. مردم وظیفه دارند در انتخابات شرکت کنند و نامزدهای صحیح را پیدا و آنها را انتخاب نمایند. مردم وظیفه دارند به ملاکهای دینی و شرعی و انقلابی نگاه کنند؛ به روابط قوم و خویشی و ایل و طایفه‌ای و این‌طور چیزها نگاه نکنند. ببینند واقعاً چه کسی با معیارهای الهی و انقلابی، مناسبتر و به آن نزدیکتر است، او را برگزینند و با شور و شوق به عنوان یک وظیفه در این کار دخالت کنند. کسانی از مردم وظیفه دارند که دیگران را تشویق و تحریض کنند. کسانی که زبان گویایی دارند، قلم توانایی دارند و آبرویی پیش مردم دارند – که این آبرو هم جزو ذخایر الهی است و خدای متعال به هرکس داده است، باید آن را در راه او مصرف کند و به کار ببرد – مردم را توجیه و تشویق کنند و آدمهای خوب را به آنها معرفی نمایند. در معرفىِ نامزدهای نمایندگی باید ملاحظه کنند که هیچ رابطه‌ای را غیر از رابطه دینی و الهی و وظیفه شرعی دخالت ندهند. فلان کس با ما رفیق است، فلان کس با ما دوست است، فلان کس فایده‌ای به ما میرساند؛ ابداً این چیزها را در نظر نگیرند. البته هر کاری هم که آنها بکنند، مردم باید چشمشان باز باشد؛ خودشان واقعاً بشناسند و بفهمند که چه کار میکنند.»