افزایش کم‌سابقه جمعیت سگ‌های ولگرد در میبد در سایه تعلل شهرداری

تصور کنید پس از یک روز کار و تلاش در حال استراحت شبانه هستید که ناگهان در ساعت ۲ یا ۳ بامداد صدای پارس چندین سگ باعث می‌شود تا شما با ترس و وحشت زیاد از خواب بپرید! این صحنه‌ای است که هر شب برای بسیاری از همشهریانمان رخ می‌دهد

خداوند متعال چندین بار در قرآن کریم، به نعمت «شب» اشاره کرده و در آیات متعددی، یکی از مهمترین خصوصیات آن را «آرامش بخشی» معرفی کرده از جمله در آیه ۴۷ سوره فرقان می‌فرماید: «هو الّذی جعل لکم اللّیل لباسا و النّوم سباتا…» (او خدائی است که ظلمت شب را برای شما لباس قرار داد و خواب را مایهء آرامش و ثبات شما قرار داد.)

آرامش موقع خواب شبانگاهی یکی از ضروری‌ترین نیازهای انسان برای داشتن زندگی متعادل و پرفایده است و این نعمتی است که خدای متعال به انسانها ارزانی داشته اما متاسفانه معضلی که سالهاست گریبانگیر مردم میبد بوده و چند وقتی است بسیار شدت گرفته، استراحت شبانه بسیاری از اهالی این خطه را دچار مشکل کرده است؛ مشکلی که چندین بار از طریق همین رسانه نسبت به تشدید آن تذکر داده شده اما متاسفانه با بی‌توجهی متولیان امر مواجه گردیده است؛ مشکل سگ‌های ولگرد.

1739c0458d687e6febef10a2e437865d

نیمه‌های شب در چند قدمی شهرداری میبد -یعنی نهاد اصلی متولی مقابله با سگ‌های ولگرد- در خیابانهای رشیدالدین، بلوار بسیج و شهرک امام صادق(ع) و کمی آنطرفتر در شهرک شهداء، تعداد پرشماری سگ ولگرد در خیابان و معابر اصلی تردد میکنند و علاوه بر وحشت ناشی از حضورشان برای کودکان و بانوان، سروصداهای گوش‌خراش و ترسناکشان باعث شده تا خواب شبانه از چشمان خیلی از اهالی این مناطق ربوده شود.

تصور کنید پس از یک روز کار و تلاش در حال استراحت شبانه هستید که ناگهان در نیمه های شب؛ مثلا ساعت ۲ یا ۳ بامداد صدای پارس چندین سگ باعث می‌شود تا شما با ترس و وحشت زیاد از خواب بپرید! این صحنه‌ای است که هر شب برای بسیاری از همشهریانمان رخ می‌دهد و متاسفانه هیچ عزمی برای مقابله با این معضل بزرگ وجود ندارد.

البته سروصدای زیاد و سلب آسایش یکی از چندین مشکلی است که از ناحیه سگ‌های ولگرد در میبد ایجاد شده است. مهمترین معضلات و مشکلات ناشی از افزایش جمعیت سگهای ولگرد عبارتند از: شیوع بیماریهای قابل انتقال بین سگ و انسان و سایر حیوانات از جمله بیماریهایی نظیر هاری، کیست هیداتیک، سالک، کالاآزار، لاروهای مهاجر احشایی بروسلوز و لپتوسپیروز. همچنین سگهای ولگرد بعنوان یکی از عوامل اصلی حمله و گزش به انسان مطرح هستند که در موارد عدیده‌ای گزش انسان توسط سگ منجر به جراحت و حتی مرگ بالاخص در اطفال می‌گردد.

مسئولیت کنترل و مبارزه با سگ‌های ولگرد در نقاط شهری برعهده شهرداری میبد است؛ چرا که تبصره ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها یکی از وظایف شهرداری را «دفع حیواناتی که در شهر بلاصاحب و مضر هستند» مقرر داشته است.

«دستورالعمل کنترل جمعیت سگهای ولگرد» نیز در موارد متعددی، شهرداری‌ها را به عنوان مسئول کنترل و مبارزه با سگهای ولگرد معرفی کرده است. در این دستورالعمل به شهرداری‌ها دستور داده شده تا نسبت به جمع‌آوری سگهای ولگرد از سطح شهر و مناطق مسکونی اقدام کرده و پس از آن سگ‌های ولگرد آلوده و غیر مفید از سگ‌های اصیل و مفید تفکیک و معدوم شوند.

طی ماههای اخیر مردم میبد با افزایش کم‌سابقه جمعیت سگهای ولگرد مواجه شده‌اند و این به آن دلیل است که سگها دارای پتانسیل تولید مثلی بسیار بالا بوده و به همین علت جمعیت سگهای ولگرد در صورت اجرا نشدن برنامه‌های کنترل و مبارزه، سریعاً افزایش یافته که مخاطرات فراوانی برای شهروندان به دنبال خواهد داشت.

به نظر می‌رسد اهمال بیش از این شورای شهر و شهرداری میبد در رسیدگی به این معضل، معطل گذاشتن حکم صریح قانونگذار است و این امر ممکن است علاوه بر نارضایتی مردم از عملکرد شورا و شهرداری میبد به قیمت افدام مستقیم مردم برای تامین آرامش شبانه که ابتدایی‌ترین حق آنان محسوب می‌شود، تمام شود. اقدامی که ممکن است مخاطرات بسیار زیادی از جمله آنچه اخیرا در شیراز اتفاق افتاد را ایجاد کند.