چرا انتقال امتیاز نشریه «کتاب قیم» به دانشگاه آیت‌الله حائری میبد مهم است؟

ممکن است گفته شود که یک نشریه در مقیاس دانشگاه، چقدر ارزشمند است که این همه درگیری و بحث و جدل حول آن شکل گرفته است؟ در پاسخ باید گفت، مجلات موسوم به علمی با اعتبار «علمی – پژوهشی»، یکی از مبناهای جذب دانشجویان دکتری

بحث و جدل‌های مربوط به نشریه علمی-پژوهشی کتاب قیم، طی روزهای اخیر توجه خیلی‌ها را به خود جلب کرده اما از آن سو خیلی‌ها -و شاید برخی از مسئولین شهرستان میبد- هم به خاطر اطلاعات اندک درباره این‌گونه نشریات ضریب چندانی به اخبار و بیانیه‌های مرتبط با نشریه مذکور ندادند.

به گزارش “میبدما”، مجوز دوفصلنامه علمی-پژوهشی کتاب قیم که در آن به صورت تخصصی مقالات علمی در حوزه علوم و حدیث منتشر می‌شود، ۷ سال قبل با تلاش مسئولین و اساتید دانشگاه آیت الله حائری(ره) میبد که آن روزها شخصیت حقوقی مستقلی از دانشگاه یزد نداشت، از هیات نظارت بر مطبوعات دریافت شد.

تا سال ۱۳۹۰ این نشریه اعتبار علمی نداشت و از آن سال با موافقت وزارت علوم درجه «علمی-پژوهشی» (بالاترین درجه علمی که به نشریات تخصصی داخلی اعطاء می‌شود) به این نشریه اعطاء شد.

اعطای درجه علمی-پژوهشی به این نشریه در حالی بود که نه تنها تا قبل از آن هیچیک از مراکز آموزش عالی میبد به چنین افتخاری نائل نشده بودند بلکه در هیچیک از مراکز اموزش عالی استان یزد (به جز مرکز استان) نشریه علمی-پژوهشی وجود نداشت و در حال حاضر فقط دانشگاههای یزد و آیت الله حائری(ره) میبد هستند که دارای نشریه علمی-پژوهشی می‌باشند. بد نیست به این نکته نیز اشاره شود که هنوز حتی برخی از دانشگاههای مراکز استانها نیز موفق به اخذ مجوز نشریه علمی-پژوهشی نشده‌اند.

روند اداره این دوفصلنامه طی سالیان اخیر با دانشگاه آیت الله حائری(ره) میبد بوده و تمام زحمات مربوط به این نشریه برعهده این دانشگاه بوده تا اینکه دانشگاه آیت الله حائری(ره) میبد، شخصیت حقوقی مستقلی نسبت به دانشگاه یزد پیدا کرد و طبعا تمام اموال دانشگاه میبد که تا قبل از آن به اسم دانشگاه یزد بود به دانشگاه میبد تعلق گرفت اما مسئولان دانشگاه یزد درباره نشریه به این قاعده عمل نکردند و با مستقل شدن دانشگاه آیت الله حائری(ره) میبد تمام تلاش خود را به کار بستند تا این دوفصلنامه را به دانشگاه یزد منتقل کنند و متاسفانه موفق هم شدند.

در این باره اساتید، مسئولان و دانشجویان دانشگاه آیت الله حائری(ره) میبد و نیز سردبیر و اعضای تحریریه این دوفصلنامه و نیز رسانه ها و حتی سازمانهای مردم نهاد شهرستان میبد تلاش زیادی کردند تا با تنویر افکار عمومی، این نشریه ارزشمند را به صاحب اصلی آن منتقل کنند و البته موفقیتهایی نیز در این زمینه به دست آوردند و هیات نظارت بر مطبوعات، امتیاز این نشریه را به دانشگاه آیت الله حائری(ره) میبد منتقل کرد اما پس از مدت کوتاهی، مجددا این نهاد رای به بازگشت امتیاز این نشریه علمی-پژوهشی به دانشگاه یزد صادر کرد و دانشگاه یزد بدون هیچ زحمت و تلاشی صاحب یک نشریه بسیار ارزشمند علمی شد و در مقابل حاصل زحمات چندین سال اساتید دانشگاه آیت الله حائری(ره) میبد به هیچ انگاشته شد.

ممکن است گفته شود که یک نشریه در مقیاس دانشگاه، چقدر ارزشمند است که این همه درگیری و بحث و جدل حول آن شکل گرفته است؟ در پاسخ باید گفت، مجلات موسوم به علمی با اعتبار «علمی – پژوهشی»، یکی از مبناهای جذب دانشجویان دکتری، استخدام و ارتقای اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و حتی جذب رشته‌های دانشگاهی در مقاطع مختلف و مایه اعتبار و آبروی یک موسسه آموزش عالی محسوب می‌شوند و مقایسه نشریات علمی-پژوهشی با نشریات عمومی و ژئورنالیستی بسیار غلط و کاری عوامانه است.

امیدواریم با پیگیری مسئولین شهرستان میبد و نگاه عادلانه وزارتین علوم و فرهنگ و ارشاد هر چه زودتر امتیاز این نشریه به متولی اصلی آن یعنی دانشگاه آیت الله حائری(ره) میبد بازگردد و مراکز آموزش عالی شهرستان میبد از تنها نشریه علمی-پژوهشی خود محروم نشوند.

مطالب مرتبط: