رتبه چهارم میبد در آمار کتابخانه‌های استان یزد؟!

هم‌اکنون ۱۱۳ کتابخانه نهادی و مشارکتی در استان یزد وجود دارد که بیشترین آمار کتابخانه‌ها مربوط به شهرستان یزد با ۴۰ کتابخانه است و بعد از یزد، اردکان، مهریز و میبد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد با اشاره به فعالیت ۱۱۳ کتابخانه نهادی و مشارکتی در استان یزد گفت: نیمی از این کتابخانه‌ها از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و نیاز به مرمت و بازسازی دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، رقیه دوست‌فاطمی‌ها، پیش از ظهر امروز در نشستی خبری به مناسبت نزدیک شدن روز کتابخوانی اظهار داشت: هم‌اکنون ۱۱۳ کتابخانه نهادی و مشارکتی در استان یزد وجود دارد که بیشترین آمار کتابخانه‌ها مربوط به شهرستان یزد با ۴۰ کتابخانه است و بعد از یزد، اردکان، مهریز و میبد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی با بیان اینکه استان یزد از نظر مساحت و سرانه کتابخانه‌ای دارای رتبه نخست در کشور است، عنوان کرد: در استان یزد به طور میانگین به ازای هر ۹ هزار و ۶۰۰ نفر یک کتابخانه وجود دارد اما نکته قابل توجه این است که تقریبا نیمی از این کتابخانه‌ها از استانداردهای لازم برخوردار نیستند.

دوست‌فاطمی‌ها ادامه داد: استانداردسازی کتابخانه‌ها را آغاز کرده‌ایم اما برخی از آنها امکان استانداردسازی ندارند و از مشکلات ریشه‌ای و ساختاری رنج می‌برند که به دلیل کمبود منابع مالی نمی‌توانیم اقدام قابل توجهی برای آنها انجام دهیم.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های ما در ساماندهی کتابخانه‌ها و توسعه برنامه‌های این نهاد، دغدغه‌های مالی است، ادامه داد: مشکلات مالی، کمبود نیرو به ویژه نیروی خدماتی، تجهیز کتابخانه‌ها، نوسازی آنها و … را به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ درصد نیروهای نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد و کتابخانه‌های عمومی را زنان تشکیل می‌دهند، افزود: از آنجا که برخی کتابخانه‌ها تنها با یک نیرو اداره می‌شود، مرخصی زایمان بانوان کتابدار و استفاده از نیروهای جایگزین برای جلوگیری از تعطیلی کتابخانه‌ها، مشکلات عدیده‌ای به دنبال دارد.

دوست‌فاطمی‌ها همچنین با بیان اینکه در زمینه نیروی خدماتی نیز با مشکل مواجه هستیم به نحوی که در بسیاری از کتابخانه‌ها به ویژه در شهرستان‌ها نیروی خدماتی نداریم، عنوان کرد: در مرکز استان نیز به طور معمول یک نیروی خدماتی بین ۱۰ کتابخانه تقسیم می‌‌شود.

وی تصریح کرد: گرچه با این شرایط استانداردسازی کتابخانه‌ها مشکلاتی به دنبال دارد، اما یک تیم از کارشناسان نهاد کتابخانه‌ها از ۱۰۰ کتابخانه عمومی در استان یزد بازدید کردند و همه نیازها، خواسته‌ها، کمبودها، ظرفیت‌ها و امکانات آنها را بررسی کرده و آن را در قالب جزوه‌ای مدون به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای جذب بودجه ارسال کردند.

دوست‌فاطمی‌ها در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام شاخص‌های کتابخانه‌ای در استان یزد بیان کرد: در یزد در زمینه تعداد کتابخانه، آمار کتاب‌های موجود در کتابخانه‌ها، زیربنای کتابخانه و تعداد اعضا دارای رتبه نخست در کشور هستیم و تنها در زمینه عضویت هر سال رتبه یزد بین اول تا سوم تغییر می‌کند.

وی از وجود ۲ میلیون نسخه کتاب در کتابخانه‌های یزد خبر داد و عنوان کرد: استفاده از کتاب‌های نویسندگان بومی مورد توجه ما است و در این راستا فهرستی از کتاب‌های نویسندگانی همچون مهدی آذریزدی را تهیه و به تهران ارسال کرده و درخواست تامین این کتاب‌ها برای همه کتابخانه‌ها و حتی کتابخانه‌های سراسر کشور را داشته‌ایم.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه‌های هفته کتاب عنوان کرد: روز ۲۴ آبان به نام روز کتابخوانی نامگذاری شده که در برنامه‌ای ملی، از استان یزد نیز از یک کتابخانه برتر و یک کتابدار برتر تجلیل خواهد شد.