با وجود نرم‌افزار «بیسفون» چرا از تلگرام و واتس آپ استفاده کنیم؟ +حکم شرعی

حکم خرید کالای دشمنان که به نحوی کمک به آنها محسوب می‌شود تحت عنوان «اعانه‌ی ظالم» شامل اینجا نیز می‌شود؛ یعنی ما با خریداری یک نرم‌افزار، خدماتی به آنها برسانیم یا به نحوی از این نرم‌افزارها استفاده کنیم که سودش به جیب آنها برود

  • حجه الاسلام و المسلمین مجتبی شیخی/ احکام ما

بسم الله الرحمن الرحیم

مدت زیادی است در جامعه تب استفاده از شبکه های اجتماعی از قبیل واتس آپ، تلگرام و … بسیار بالا گرفته است بنابراین بر آن شدیم تا حکم فقهی استفاده از آنها را بررسی نماییم تا روشن شود که آیا واقعا استفاده از واتس آپ و تلگرام حرام است یا خیر؟

در ابتدا فتوای مراجع عظام تقلید را در مورد دو سوال در زیر بیان می کنیم.

۱- در استفتائی از دفتر مراجع در مورد استفاده از واتس اپ، پاسخ مراجع عظام به شرح زیر می باشد:

مقام معظم رهبری: به طور کلی استفاده از شبکه‌های اجتماعی و مانند آن اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد  “””و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود””” و یا خلاف قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی باشد جایز نیست.

کد پیگیری سوال شرعی از سایت لیدر:   ۹۱۹a64661164e5ca

برای مشاهده جواب فوق و سوال آن در سایت مقام معظم رهبری اینجا را کلیک کنید و کد پیگیری فوق را وارد نمایید.

آیت الله مکارم شیرازی: اگر یقین دارید که سود آن متعلق به صهیونیست هاست باید از آن اجتناب کنید در غیر این صورت چنانچه خلاف مقررات نباشد و یقین داشته باشید استفاده نامشروعی از آن نمی شود مانعی ندارد. اینجا

آیت الله نوری همدانی: بسمه تعالی، سلام علیکم، در این امور به دفتر مقام معظم رهبری مراجعه شود. اینجا

۲- آیا نرم‌افزارها هم به‌مثابه کالا هستند و حکم خرید کالای ایرانی در اینجا هم وجود دارد؟

مقام معظم رهبری: حکم خرید کالای دشمنان که به نحوی کمک به آنها محسوب می‌شود تحت عنوان «اعانه‌ی ظالم» شامل اینجا نیز می‌شود؛ یعنی ما با خریداری یک نرم‌افزار، خدماتی به آنها برسانیم یا به نحوی از این نرم‌افزارها استفاده کنیم که سودش به جیب آنها برود، مثل برخی برنامه‌ها که اصل ورود به آنها و تعداد استفاده‌کنندگان از آنها برای صاحبش مفید است، همین ورود به برنامه هم حرام میشود. بنابراین فرقی نمی‌کند که این کالا سخت‌افزار باشد یا نرم‌افزار و این توصیه‌‌ای که گفته‌اند اگر کالایی مشابه داخلی دارد، از کالای خارجی استفاده نکنید، شامل نرم‌افزارها هم می‌شود و باید از نرم‌افزار داخلی استفاده کنید. (لینک منبع)

چنانکه در استفتاء بالا، مشاهده شد، اصل ورود به نرم افزاری که عضویت در آن و یا تعداد استفاده کنندگانش سود به دشمنان اسلام میرساند؛ حرام دانسته شده است و دیگر مشروط به نحوه ی استفاده از آن نشده است.

تا اینجا روشن شد که استفاده از مواردی که موجب تقویت دشمن می گردد، از نظر مراجع عظام تقلید حرام است و حتی ورود به آنها و استفاده از آنها نیز حرام است و ربطی به نحوه استفاده خوب یا بد از آن ندارد.

حال برای روشن شدن حکم استفاده از واتس اپ و تلگرام باید دو سوال زیر را بررسی نمود.

۱- آیا مالکان واتس آپ و تلگرام واقعا صهیونیستی هستند؟

۲- بر فرض صهیونیستی بودن آنها، آیا استفاده از آن موجب تقویت مالکان آن می شود یا خیر؟

برای بررسی سوال اول، لازم به ذکر است که مدتی قبل، نرم افزار واتس اپ، توسط یک صهیونیست ۳۱ ساله (اطلاعات تکمیلی تر اینجا و اینجا) به نام زاکربرگ، به مبلغ نوزده و نیم میلیارد دلار خریداری شده است (لینک منبع) و ارزش هر کاربر واتس آپ برای مالک آن حدود ۱۲۵ هزار تومان می باشد. (لینک منبع)

خریدهای بزرگ جهان تکنولوژی

زاکربرگ، همان مالک فیس بوک و همچنین اینستگرام است (منبع: اینجا و اینجا) و خود را یک آتئیست (بی خدا) می‌داند(لینک منبع) وی همچنین در لیست تاثیرگذارترین یهودیان دنیا که توسط روزنامه صهیونیستی «اورشلیم پست» معرفی شدند، به عنوان اولین یهودی تاثیرگذار دنیا انتخاب شد (منبع انگلیسی آن). خالص دارایی وی تا سال ۲۰۱۴ حدود ۳۲ میلیارد دلار آمریکا بوده است. (لینک منبع) وی به سرعت در حال تبدیل شدن به ثروتمندترین فرد جهان است.

زاکربرگ: با اسرائیل می مانم

شیمون پرز، رییس رژیم صهیونیستی در بازدید از کمپانی زاکربرگ ، نقش این کمپانی را در تغییرات اجتماعی تحسین نموده و او را پسر خوب یهود خطاب میکند! (منبع: اینجا و اینجا).

شیمون پرز و زاکربرگ

بازدید شیمون پرز از دفتر کار زاکربرگ

از طرفی سازمان سیا و شخص اوباما نیز تاکنون بارها از برنامه های زاکربرگ تقدیر نموده اند. (منبع: اینجا و اینجا)

مالک واتس اپ در کنار اوباما

مالک واتس اپ ٬ فیس بوک و اینستاگرام در کنار اوباما

اما برای پاسخ به سوال دوم لازم به ذکر است که واتس اپ از سه طریق کسب درآمد می کند:

یکی از اصلی‌ترین راه های کسب ثروت واتس اپ، افزایش تعداد اعضا و در نتیجه افزایش ارزش سهام و اعتبار بانکی آن است (لینک منبع) و در عین حال، اطلاعات اعضا مستقیماً در اختیار دشمن درجه یک انقلاب قرار می‌گیرد و این اطلاعات هرچند ساده، توسط موتورهای تحلیلگر امریکا و رژیم صهیونیستی تحلیل و ضمن فروش اطلاعات، از آن‌ها در تصمیم گیری علیه انقلاب، بهره گیری می‌شود. (منبع: اینجا و اینجا).

یکی از مشکلات امنیتی و اطلاعاتی آن به صورتی است که چنانکه مشاهده می کنید در ابتدای نصب آن حدود بیست مجوز از جمله اجازه تصویر برداری از دوربین گوشی همراه نیز به شرکت مربوطه داده می شود در حالی که طبق قرآن کریم مومن نباید راه سلطه برای کافر بر خود ایجاد نماید چنانکه در آیه ۱۴۱ نساء می خوانیم: «لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا» یعنی خداوند هرگز هیچ راه سلطه ای به سود کافران و بر ضد مومنان قرار نداده است.

در مورد تلگرام و مالک آن نیز در پایان نوشتار سه منبع برای اطلاع بیشتر خوانندگان آورده ایم. امیدواریم خداوند مسلمانان را از شر صهیونیست ها رهایی ببخشد.

جایگزین هایی برای واتس اپ:

با توجه به اینکه نرم افزارهای مشابه واتس اپ وجود دارد که منافع و هاست (مرکز ذخیره سازی اطلاعات) آن‌ها در اختیار صهیونیسم و آمریکا نیست و می‌توان از آن‌ها برای تبلیغ شیعه و رسوایی صهیونیسم و استکبار بهره گرفت؛ آیا همچنان می‌توان از واتس آپ، به بهانه ضربه زدن به دشمن با ابزار خودش، استفاده کرد یا اینکه باید از یک نرم افزار جایگزین و غیر صهیونیستی استفاده کنیم؟

چرا باید پافشاری ما روی دو سه نرم افزاری باشد  که مالکیت و هاست آنها در اختیار صهیونیست ها است و هر چند وقت یکبار در گروه ها هشدار ورود ویروس و امثالهم را شاهد بوده و دائما در محیط پر از اضطراب به سر بریم.

از طرفی، با توجه به تاکیدات فراوان مقام معظم رهبری نسبت به تقویت تولید ملی (جهت اطلاع بیشتر: اینجا و اینجا) و همچنین یکسان دانستن حکم نرم افزار و کالا از نظر ایشان در این زمینه، می توان نرم افزارهای نسبتا خوبی را یافت و از آن ها استفاده نمود.

نرم افزارهای رایگان ایرانی افسران و بیسفون – که قابل دانلود در کافه بازار نیز هستند- می توانند جایگزین های نسبتا خوبی باشند. هر چند الان از نظر کیفیت شاید به اندازه واتس اپ و امثال آن نباشند اما اولا بسیاری از اشکالات اولیه آن رفع گردیده و دائما در حال ارتقا هستند و ثانیا حداقل، استفاده از آن به بهای خون یک کودک فلسطینی تمام نمی شود و ثالثا مالک واتس آپ ده سال است که کار خود را آغاز نموده (لینک منبع) و طبیعی است که تا حدودی تکامل بیشتری یافته باشد. بنابراین باید به تولیدکنندگان داخلی فرصت داد، که موفقیت آنان، موفقیت متفکرین، کارمندان و کارگران ایرانی و موفقیت نظام جمهوری اسلامی ایران است.

هر چند برخی از تصمیمات سختند اما در این شرایطی که روز به روز بر خونخواری صهیونیسم جنایتکار افزوده می شود، بیاییم از نرم افزاری استفاده کنیم که پیامک رایگان و مذهبی ما، به قیمت جان یک مظلوم فلسطینی تمام نشود.

________________________________________________________________________________________________________

بعدا نوشت:
با توجه به درخواست برخی از دوستان لینک آموزش حذف واتس اپ و تلگرام به مطلب اضافه می شود:

آموزش مختصر حذف اکانت واتس اپ: اینجا

آموزش مختصر حذف اکانت تلگرام: اینجا

مطالب مرتبط در همین وبلاگ:

احکام تولید ملی + کلیپ

مطالب مرتبط در دیگر سایت ها و وبلاگ ها:

خادم امام حسین، سقای صهیونیست ها نیست.

چرا از شبکه های اجتماعی موبایلی بیرون آمدم؟ (حکمت ما)

سه منبع درآمدی برای واتس اپ

تلگرام اسرائلی است یا روسی؟

فیلم تقدیر نتانیاهو از مالک تلگرام.

نتانیاهو: آقای لاشویلی (مالک تلگرام) سرمایه بزرگی برای امنیت اسرائیل است.

هدف وسیله را توجیه نمی کند مگر آنکه آن وسیله واتس اپ و وایبر باشد

توی واتس اپ و وایبر با صهیونیست ها چند چندیم؟