آیا با رونمایی از این خانم‌های سانتی‌مانتال قرار است فرهنگ میبد ترویج شود؟!

متاسفانه در مواردی موازین شرعی، قانونی و عرفی به شکلی کاملا عیان و آشکار زیر پا گذاشته شده است؛ از جمله حضور تعدادی خانم کاملا بدحجاب و با پوشش نامناسب و متحدالشکل آن هم در کنار مسئولین شهرستان.

اخیرا در محوطه مجموعه نارین قلعه میبد مراسمی تحت عنوان «هر خشت یک خاطره، یک لبخند» توسط فرمانداری میبد، اداره میراث فرهنگی و پایگاه پژوهشی این اداره برگزار شده است.

چند روز قبل، معاون فرماندار میبد در تشریح اهداف برگزاری این مراسم، یکی از این هدفها را «تبیین فرهنگ اسلامی» دانسته بود؛ اما نه تنها این مراسم هیچ ارتباطی با فرهنگ اسلامی ندارد بلکه به گفته معاون اداره کل میراث فرهنگی استان این مراسم در امتداد جشنواره‌ای به نام «مهردانه» است که در ۱۵ مهر ماه در روستای زرتشتی نشین مبارکه تفت و با اجرای مراسمی متعلق به اقلیتهای زرتشتی «جشن مهرگان» برگزار شده است.

1444312019013_DSC_0642

علاوه بر آن مراجعه به تصاویر منتشر شده از مراسم «هر خشت یک خاطره، یک لبخند» در میبد نشان می‌دهد نه تنها این برنامه هیچ ارتباطی با فرهنگ اسلامی ندارد بلکه متاسفانه در مواردی موازین شرعی، قانونی و عرفی به شکلی کاملا عیان و آشکار زیر پا گذاشته شده است؛ از جمله حضور تعدادی خانم کاملا بدحجاب و با پوشش نامناسب و متحدالشکل آن هم در کنار مسئولین شهرستان.

S

نه تنها پوشش این خانم‌ها کوچکترین سنخیتی با فرهنگ اسلامی نداشته بلکه حتی کمترین تطبیقی با فرهنگ و اعتقادات بانوان میبدی نیز ندارد و طنز تلخ ماجرا آنجا است که جریانی خزنده درصدد آن است که تحت پوشش زنده کردن فرهنگ سنتی میبد (مانند خشت زنی)، فرهنگ مشمئزکننده خود را تحت عناوین خوش آب و رنگی چون «ارتقای فرهنگ شاد زیستی»، «رفاه و وفاق ملی» به مردم قالب کنند. خانم‌هایی که مشخص نیست متعلق به کدام شهر و دیاری هستند، با آن وضع حجابشان نمادهای سنتی میبد را روی لباسهای سیاهشان چسبانده‌اند! آیا این طنز نیست؟!

سوالی که به وجود می‌آید این است که چرا افراد متدینی چون فرماندار میبد و معاون ایشان در پازل این جریان خزنده قرار گرفته‌اند؟! مگرآقای حسین فلاح در جلسات متعددی که برگزار شده، متوجه نشده‌اند که یکی از مهمترین دغدغه‌های فرهنگی دلسوزان شهرستان، موضوع گسترش بدحجابی و لزوم امر به معروف و نهی از منکر در این باره است؟ با این وصف آیا رواست که فرمانداری میبد میزبان اصلی مراسمی باشد که چند خانم بدحجاب برای ترویج فرهنگ میبد ! در آن رونمایی شوند؟ پس کو امر به معروف؟ کجاست نهی از منکر؟!

البته نکات دیگری هم درباره این برنامه هست که فعلا می‌گذاریم و می‌گذریم.

خشت-نارین-قلعه-میبد-2

خشت-نارین-قلعه-میبد-17