مشاهده یک پرنده منحصر به فرد در منطقه سورک میبد +عکس

سال گذشته در منطقه سورک، پرنده ای در جاده با ماشین مان برخورد کرد که متاسفانه جان سالم به در نبرد. در شماره اخیر مجله وزین سرزمین من، از زاغ بور نوشته شده که متوجه شدیم احتمالا پرده مذکور همان زاغ بور است.

  • نویسنده و عکاس: داوود شکوهی

سال گذشته در منطقه سورک، پرنده ای در جاده با ماشین مان برخورد کرد که متاسفانه جان سالم به در نبرد (عکس زیر). در شماره اخیر مجله وزین سرزمین من، از زاغ بور نوشته شده که متوجه شدیم احتمالا پرده مذکور همان زاغ بور است.

Image 1

زاغ بور پرنده اندمیک ایران است، بدین معنا که تنها در کشور ایران زندگی می کند و در سایر مناطق جهان دیده نمی شود. پرنده ای متعلق به مناطق بیابانی کشور که می تواند سالانه تعداد زیادی از علاقه مندان و پرنده نگران داخلی و خارجی را جذب مناطق زندگی این پرنده کند. مجله “سرزمین من” شماره ۷۰

زاغ بور وابستگی زیادی به گیاه بوته‌ای قیچ دارد و لانه خود را بر روی آن می‌سازد. از ویژگی جالب این پرنده زمین‌زی بودن آن است به ‌طوری‌که حتی در هنگام احساس خطر نیز دویدن را به پرواز ترجیح می‌دهد.

Image 2

زاغ بور معمولأ ترس زیادی از انسان ندارد ولی فاصله ایمن را رعایت می‌کند. داشتن صدای خوش و رنگ نخودی مایل به قهوه‌ای نیز از مشخصه دیگر آن است.