زورخانه ها؛ بهترین تامین کننده امنیت محلات میبد

سید مصطفی میرمحمدی

بیشتر ما از روند رو به رشد مفاسد مختلف در سطح شهرمان ناراحت هستیم و البته به محض مواجهه با یکی از این مفاسد، نیروی انتظامی و دادگستری را متهم به کم کاری می کنیم و انتظار داریم این دستگاهها برخورد قاطع تری با عاملان این جرائم داشته باشند. البته این انتظار، توقع بی جایی نیست به شرط آن در این بین ما هم به تکالیفمان درست عمل کنیم.

اما تکلیف ما به عنوان یک نفر مسلمان میبدی چیست؟ بدیهی ترین وظیفه ما این است که خودمان در زمره مرتکبان این مفاسد نباشیم. نمی شود که خودمان گرانفروشی کنیم و از تعزیرات توقع برخورد با بقال گرانفروش سرمحله مان داشته باشیم. یا اینکه خودمان تخلف راهنمایی و رانندگی کنیم و از پلیس توقع برخورد با متخلفی که از ما سبقت گرفته را داشته باشیم.

تکلیف دوم ما پس از ترک معاصی و جرائم این است که علاوه بر انتظار از نیروی انتظامی در برخورد با مفاسد خودمان هم دست به کار شویم و واجب شرعی که بر گردنمان است را ادا کنیم و این واجب چیزی نیست جز «تذکر لسانی» به عاملان فساد و گناه.

البته در این که تذکر لسانی واجب و و ظیفه ای همگانی است تاکنون سخنان زیادی گفته و مثنوی های زیادی نگاشته شده اما وقتی در وادی عمل می نگریم متوجه آن می شویم که بیشتر مردم از این واجب شرعی رویگردان هستند. وقتی به ریشه های این امر می نگریم متوجه می شویم که علت العلل مهجور ماندن تذکر لسانی، عدم شجاعت مردم و احساس حقارت نسبت به عامل فساد می باشد.

بنابراین برای آنکه مسئولان امر بتوانند امر به معروف و نهی از منکر را به یک فرهنگ عمومی تبدیل کنند بایستی در گام اول عوامل و ریشه های ترس افراد از انجام این واجب شرعی را شناسایی و در مرحله بعد برای برطرف کردن این عوامل تدابیری خردمندانه بیاندیشند. برای این امر راهکارهای مختلفی به ذهن متبادر می شود اما در این مطلب به یکی از این راهکارها اشاره می کنیم که ناظر به یکی از ظرفیتهای بومی شهرستان میبد طراحی شده است.

تصور کنیم اگر در هر محله ای از شهرستان گروههای چند ده نفره با جسارت و شجاعت کامل تکلیف امر به معروف و نهی از منکر و تذکر لسانی را انجام دهند و مردم آثار مثبت این کار و کاهش جرایم را ببینند، پس از مدتی به تدریج خود آن مردم –که دغدغه دین و اخلاق را دارند- هم روحیه پیدا می کنند و به گروههای مذکور می پیوندند و به تدریج گروههای امر به معروف و نهی از منکر در هر محله ای بزرگ و بزرگتر می شود.

اما سوال کلیدی این جاست که این گروهها و هسته های اولیه را از کجا بیاوریم؟ گروههایی که اعضایش در کنار دینداری و اخلاقمداری بایستی شجاعت هم داشته باشند و از آن سو کاملا تشکیلاتی و هماهنگ عمل کنند تا خدای ناکرده با خودسری برخی افراد، روند امر به معروف و نهی از منکر-به مانند برخی مواردی که سابقا در میبد اتفاق افتاده- به انحراف کشیده نشود؟!

پاسخ این سوال «زورخانه ها» هستند. بدون تردید یکی از اتفاقات بسیار خوب و دلپذیری که در میبد افتاده است، تاسیس زورخانه های متعدد در این شهرستان و استقبال باورنکردنی جوانان این شهرستان از این ورزش دینی و پهلوانی است. این روند در سالهای اخیر رشد خیره کننده ای داشته و برخی آمار از متوسط ۲ زورخانه در هر محله از میبد حکایت می کند.

افرادی که در زورخانه ها به ساختن جسم و روح خود می پردازند سه ویژگی مهم دارند: اولا اغلب این افراد از زمینه های دینی و اعتقادی خوبی بهره مند هستند و در فرآیند آمد و رفتهای متعدد به این مکان مقدس، روحشان بیشتر و بیشتر صیقل یافته است. ثانیا بیشتر این افراد از جسم سالم تر و اندام ورزیده تری نسبت به سایر افراد جامعه برخوردارند و همین عامل باعث می شود که آنان از اعتماد به نفس و شجاعت بسیار خوبی بهره مند باشند. ثالثا در زورخانه ها گروههای دوستی و رفاقتی بسیار خوب و محکمی شکل می گیرد و رابطه مراد و مریدی و تشکیلاتی عمل کردن به خوبی در آنان نهادینه شده است.

این سه شاخص، دقیقا همان معیارهایی است که هسته های اولیه امر به معروف و نهی از منکر در محلات مختلف به آن احتیاج دارد و این یعنی آنکه به توفیق الهی همین الان در بیشتر محلات میبد، نیروهایی کاملا آماده برای شروع منسجم و موثر امر به معروف و نهی از منکر و تذکر لسانی وجود دارد. آنان دغدغه دین دارند و لزوم امر به معروف و نهی از منکر را می فهمند. آنان ورزشکار و شجاع هستند بنابراین از اخم یا واکنش منفی انجام دهنده منکر بیمی ندارند. آنان رابطه مراد و مریدی را تمرین کرده اند بنابراین احتمال خودسری و تمرد در آنان بسیار کمتر است.

حال تصور کنیم اگر این پتانسیل بسیار قوی با پتانسیل مقتدر و مقدسی مانند بسیج ممزوج شود و زورخانه هر محله ای با پایگاه بسیج آن محله هماهنگ شوند، چه هسته های موثر و نیرومندی برای انجام این فریضه ایجاد می شود.

ضمنا تردیدی نیست که بهترین فرد برای ایجاد اجماع بین مسئولین، زورخانه ها و پایگاههای بسیج در جهت اجرای برنامه مذکور شخص امام جمعه فرهیخته و محبوب شهرستان میبد می باشد.