ثبت آبشار سفیده و چشمه‌های دره آب‌شور ندوشن در فهرست میراث ملی کشور

وی اظهار کرد : در این جلسه درخت کهنسال چک چک در شهرستان اردکان، تلماسه های صادق آباد و درخت چنار کهنسال روستای باجگان در شهرستان بافقنیز در این فهرست به ثبت رسیدند.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی یزد گفت : ۱۱ اثر طبیعی از استان های مختلف در فهرست میراث ملی کشور ثبت شده که از این تعداد هشت اثر متعلق به این استان است.

محسن ذاکری نیا افزود : در جلسه کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی سازمان میراث فرهنگی کشور تپه دهل زنان مروست و درخت چنار کهنسال گرمه اولیا در شهرستان خاتم، آبشار سفیده ندوشن و چشمه های دره آب شور ندوشن در شهرستان میبد و درخت بنه کهنسال کمکوئیه در شهرستان بهاباد در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیدند.

وی اظهار کرد : در این جلسه درخت کهنسال چک چک در شهرستان اردکان، تلماسه های صادق آباد و درخت چنار کهنسال روستای باجگان در شهرستان بافقنیز در این فهرست به ثبت رسیدند.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد خاطرنشان کرد : باتوجه به خشک و کویری بودن استان ، ثبت هشت اثر طبیعی دیگر از این استان کهن و باستانی نشان دهنده این است که یزد ظرفیت انجام پژوهش های علمی و ثبت آثاری که با شرایط سخت و اقلیم گرم و خشک استان هنوز پابرجا مانده اند و از مهم ترین یادمان های طبیعی و زیستی کشور به حساب می آیند را دارا می باشد.

ذاکری نیا ادامه داد: تا قبل از این نشست، ۱۹ اثر میراث طبیعی از استان یزد به ثبت ملی رسیده بود که با احتساب این هشت اثر، تعداد آثار طبیعی ثبت ملی شده این استان به ۲۷ مورد رسید.

این مسئول اظهار امیدواری کرد تا با ثبت این آثار طبیعی ارزشمند در فهرست آثار ملی کشور، گام های ارزنده ای برای حفظ مواریث طبیعی و ارزشمند این استان برداشته شده و زمینه های جلب و جذب گردشگران داخلی و خارجی به این شهر تاریخی بیش از پیش فراهم شود.

استان یزد یکهزار و ۶۰۰ اثر تاریخی ثبت شده غیر منقول و ۶۰۰ بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.